جامع خبر:رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک با اشاره به انتشار خبری مبنی بر احتمال جعل ایران چک گفت: بخشنامه ای که برخی بانک ها در زمینه هشدار جعل ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید به شعب خود ابلاغ کردند، اقدامی پیشگیرانه و برای صیانت از حقوق مشتریان بوده است. به گزارش جامع خبراز بانک […]

جامع خبر:رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک با اشاره به انتشار خبری مبنی بر احتمال جعل ایران چک گفت: بخشنامه ای که برخی بانک ها در زمینه هشدار جعل ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید به شعب خود ابلاغ کردند، اقدامی پیشگیرانه و برای صیانت از حقوق مشتریان بوده است.

به گزارش جامع خبراز بانک مرکزی ، امیر شکری، رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک با رد خبر جعل ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید اظهار کرد: در طراحی و تولید ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید بالاترین شاخص های امنیتی لحاظ شده که امکان جعل ندارد.
وی گفت: وقتی که قطع جدید اسکناس به بازار می‌آید برخی افراد سودجو و فرصت طلب که دنبال جعل هستند از سطح پایین آگاهی مردم سوء استفاده می‌کنند و اقداماتی انجام می دهند، اما در خصوص ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید اقدامی که به معنای جعل باشد، نداشته‌ایم.
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: در کاغذ ، چاپ ، طراحی و مرکب ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید ویژگی های متعدد امنیتی گنجانده شده است که هموطنان باید به آن توجه کنند و در سایت بانک مرکزی نیز آمده است.
شکری با اشاره به اینکه کپی رنگی از اسکناس موضوعی متفاوت از جعل و به راحتی قابل تشخیص است، افزود : مهمترین شاخص امنیتی در ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید quotation mark طرح ناقص quotation mark است به این مفهوم که تصویر عدد ۵۰ روی کاغذ ایران چک نیمی از رو و نیمی از پشت قابل رویت و قابل انطباق و غیر قابل چاپ است.
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی تصریح کرد : این ویژگی به تنهایی تا حد بالایی برای مردم اطمینان‌بخش است.
شکری افزود: دو نخ امنیتی، واتر مارک یا پرنده قابل دیدن، طرح برجسته گنبد حرم امام رضا(ع) ، عدد ۵۰ هزار و عبارت بانک مرکزی که با لمس قابل تشخیص است از دیگر ویژگی های امنیتی ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید است.
وی گفت : اگر ایران چک را مقابل چشم به صورت افقی مقابل نور قرار دهید یک تصویر مخفی عدد ۵۰ روی گلدسته حرم امام رضا(ع) بالای سمت چپ کاغذ رویت می شود که این ویژگی نیز بر امنیت ایران چک افزوده است .
رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی تصریح کرد : قطعا در تغییر طرح ایران چک ۵۰ هزار تومانی یکی از موضوعات مورد اهمیت بحث امنیت آن بوده است و اگر موضوع ارتقای امنیتی نبود شاهد فرصت و فضا برای تغییر ایران چک فراهم نمی شد.
وی افزود : اگر هموطنان هنگام دریافت ایران چک ۵۰ هزار تومانی به ویژگی های چند گانه و حداقل دو تا سه ویژگی مهم را توجه کنند ، قطعا فرصت از جاعلان گرفته خواهد شد.