جامع خبر: نشست خبری مشترک مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی و ناصر حکیمی مدیرکل فناوری بانک مرکزی درخصوص تبیین طرح خرید کالای ایرانی در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد. به گزارش جامع خبر، در این نشست که با هدف ارائه توضیحات تکمیلی در […]

جامع خبر: نشست خبری مشترک مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی و ناصر حکیمی مدیرکل فناوری بانک مرکزی درخصوص تبیین طرح خرید کالای ایرانی در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش جامع خبر، در این نشست که با هدف ارائه توضیحات تکمیلی در خصوص تسهیلات خرید کالای ایرانی و خودرو برگزار شد مجتبی خسروتاج با اشاره به اینکه دولت با اجرای این طرح درصدد تقویت واحدهای تولید است اظهار داشت: «در خرید کالاهای واسطه‌ای نیاز واحدهای تولیدی از کارخانجات تامین می‌شود و این می‌‌تواند تا حدی مشکلات آنها را برطرف کند.»

قائم مقام وزیر صنعت در واکنش به انتقادات مطرح شده مبنی بر اینکه چرا در لیست اعلامی وزارت صنعت خودروهای خارجی وجود دارد که تولید داخل آن بالاتر از ۴۰ درصد نیست گفت: «براساس این طرح ۲۶ نوع خودرو مشمول دریافت وام شده‌اند. ۱۸ مورد از این خودروها برای شرکتهای ایران خودرو و سایپاست که تولید داخل آنها بالای ۶۰ درصد است.»

وی افزود: «در طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی سود تسهیلات ۱۶ درصدی در نظر گرفته شده است که این درصد سود در صورت تمایل خودروساز به افزایش مدت زمان بازپرداخت اقساط متغیر خواهد بود و طبیعتا میزان سودی که به تسهیلات تعلق می گیرد در پایان بیشتر خواهد بود.»

خسروتاج با اشاره به اینکه سیستم بانکی در سه طرح خرید خودرو، خرید کالاهای واسطه‌ای و کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به کمک خریداران آمده است، اظهار داشت: «امیدواریم واحدهای تولیدی از محل این طرح‌ها بتوانند نیازهای خود را تامین و تا حدودی گردش منابع در اقتصاد رونق پیدا کند.»

خسروتاج با اشاره به اینکه در سال گذشته همین ۲۶ نوع خودرو حدود ۹۵۷ هزار دستگاه تولید شده‌اند گفت: «این موضوع نشان می‌دهد سهم قابل توجهی از بازار به این ۲۶ خودرو اختصاص دارد.»

وی با بیان اینکه خودروهای چینی فقط ۵.۶ دهم درصد از حجم تولیدات خودرو را در سال گذشته به خود اختصاص دادند تصریح کرد: «علت درج اسامی برخی از شرکتهای خودروساز در این فهرست احترام به سلیقه مردم است. اما باز تاکید می‌کنم ۹۵ درصد خودروهایی که در فهرست وزارت صنعت قرار دارند بالای ۶۰ درصد تولید داخل هستند.»

سخنگوی وزارت صنعت اظهار داشت: «خودروسازان در این طرح متناسب با تولید و ظرفیت خود اقدام به فروش محصولات خود می‌کنمند حتی توصیه کرده‌ایم تا تحویل خودروها در اسرع وقت صورت گیرد تا خریداران با مشکلاتی روبرو نشوند.»

وی اضافه کرد: «خودروها تا پایان اقساط به نام مشتری نخواهد شد و اگر بخواهند بعد از دو هفته اقدام به فروش خودرو کنند باید کل مبلغ خودرو را یکجا به شرکت خودروساز پرداخت کنند تا امکان فروش آن برای فرد متقاضی به وجود آید.»

قائم مقام وزیر صنعت با اعلام اینکه از روز جمعه خودروسازان به تمام نمایندگی خود جزئیات را اعلام و آنها موظف به ارائه خدمات به مشتریان هستند گفت: «از ابتدای ثبت نام که صبح امروز بوده تاکنون ۵ هزار دستگاه خودرو به فروش رسیده است. که ۹۹ درصد این خودروها از خانواده پراید، پژو و ال‌۹۰ بوده‌اند. »

وی گفت: «برخی گفته‌اند خودروسازان می‌گویند ما تمایل به ۴ ساله شدن بازپرداخت وام خرید خودرو نداشتیم اما چون بانک مرکزی فقط ۴ سال خرید دین را انجام می‌دهد ملزم به این کار شده‌ایم که بنده باید بگویم از همان ابتدا ما در اطلاعیه خود مدت بازپرداخت این وام ۴ تا ۷ ساله اعلام کرده بدیم و این خودرو ساز است که با سنجش مشتری اقدام به تعیین مدت زمان بازپرداخت می‌کند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر آمار قطعی از میزان خودروهای دپو شده در انبارها وجود دارد یا خیر اظها رداشت: «روزانه دو تا سه هزار خودرو در شرکتهای خودروسازی تولید می‌شود و این آمار مدام در حال تغییر است به طوری که نمی‌تواند آمار دقیق از موجودی شرکتها اعلام کرد.»

قائم مقام وزیر صنعت در ادامه با اشاره به اینکه در کارت خرید اعتباری به تدریج اسامی واحدهای تولیدی در فهرست وزارت صنعت درج خواهند شد، گفت: «در حال حاضر ۳۶۵۶ کد کالا از ۵۲ واحد تولیدی اسامی خود را در فهرست کالاهای تولید داخل درج کرده‌اند. همچنین ۳۰۲۰ نماینده فروش و ۳۶ واحد تولیدی از طریق اینترنتی در این طرح مشارکت کرده‌اند.»

وی تصریح کرد: «هدف اصلی وزارتخانه در طرح خرید کالاهای تولید داخل ایجاد فضای رقابتی میان تولیدکنندگان است.»

وی افزود: «در فهرست وزارتخانه کلیه محصولات طرح خرید اعتباری کالا تولید داخل هستند حتی ما کارت با پشتوانه صادر کرده‌ایم تا مشکلی در آینده به وجود نیاید. در خرید کارت اعتباری کد کالا و کد واحدهای تولیدی درج شده و در فاز اول به فروش محصولات تولید داخل می‌پردازیم اما باید تاکید کنم این فهرست در حال تکمیل است هر دوهفته یک بار این لیست به روز می شود و واحدها می‌توانند اقدام به درج کالاهای خود در این فهرست کنند.»

وی با تاکید بر اینکه در تهیه این فهرست با تشکل‌های تولیدی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است، گفت: «در حال حاضر در فهرست کالاهای داخلی هیچ کالای خارجی وجود ندارد اما در مراحل بعد با توجه به میزان تولید داخل امکان درج محصولات دیگری نیز وجود دارد. مادرصددیم در آینده کالاهایی که حاصل از سرمایه‌گذاری مشترک با خارجیان بوده است را نیز در این فهرست درج کنیم.»

در ادامه نشست خبری مشترک سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی ضمن اعلام اینکه متقاضیان برای دریافت وام خودرو نیازی نیست به بانک‌ها بروند، گفت:‌ «برای ارائه‌ تسهیلات طرح‌های رونق اقتصادی، از نظر مبلغ، سقفی در نظر نگرفته‌ایم و سقف تسهیلات بسته به تقاضای مردم شناور است. »

علی اصغر میرمحمدصادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: میزان تسهیلات پرداختی سیستم بانکی در سال گذشته ۲۱۶ هزار میلیارد تومان بود که ۶۲ درصد آن به سرمایه در گردش و بخش صنعت اختصاص یافت.

وی ادامه داد: همچنین در ۶ ماه اول امسال میزان تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بود که ۱۰۲ هزار میلیارد تومان آن برای سرمایه در گردش بوده است که ۶۳.۲ درصد را شامل می شود.

وی با اشاره به جلسات متعدد بانک مرکزی با وزارت صنعت، خودروسازان و بانک عامل، افزود: در این طرح هیچ نیازی به مراجعه مردم به بانک ها نیست و اسناد در اختیار خودروسازان قرار می گیرد و آنها این اسناد را در بانک ها تنظیم می کنند.

وی همچنین اظهار کرد: «در بحث خرید خودرو با توافقات صورت گرفته قرار بر آن است که تا مبلغ ۲۵ میلیون تومان به صورت وجه خرید اقساطی در اختیار متقاضیان قرار گیرد که با هماهنگی‌های صورت گرفته با خودروسازان قرار شده این مبلغ صرفا از طریق نمایندگی‌های مجاز خودروسازان ارائه شود و برای دریافت این وام نیازی نیست مردم به بانک‌ها مراجعه کنند. »

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به این‌که هدف و اولویت اول بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات به پرداخت سرمایه در گردش مربوط می‌شود، تاکید کرد: «طرح‌های مذکور با هدف رونق اقتصادی اجرایی می‌شود و قرار بر این است که برای رفع تنگناهای اعتباری، بانک مرکزی در کنار دولت و بانک‌های عامل تلاش متعددی در این حوزه داشته باشد. »

میرمحمد صادقی گفت: «با توجه به طراحی‌های صورت گرفته بخشی از تسهیلات به حوزه کالاهای واسطه‌ای مربوط می‌شود و بخش سوم نیز از طریق اعطای کارت‌های اعتباری به مردم دنبال خواهد شد. »

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در ارتباط با محل تامین این طرح‌ها اعلام کرد: «تامین منابع این سه طرح به طور ترکیبی از طریق منابع بانک مرکزی و بانک‌های دیگر دنبال خواهد شد و برای ارائه‌ این تسهیلات از نظر مبلغ، سقفی در نظر نگرفته‌ایم و سقف این تسهیلات شناور است و بسته به تقاضای مردم امکان تامین منابع قابلیت افزایش دارد. »

میرمحمدصادقی در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه در خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی ۵ بانک که عامل معرفی شده است گفت: «در خودروهای کشاورزی بانک عامل بانک کشاورزی است و در سایر خودروها نیز بانک ملت، تجارت، سپه، و صادرات بانک عامل تعیین شده‌اند.»

وی در خصوص بحث بازپرداخت تسهیلات خودرو نیز اظهار کرد: «اگر اسنادی که به خودروسازان واگذار شده وصول نشود پیگیری این موضوع با خودروساز است و بانک‌ها با صاحب چک کاری نخواهند داشت. در خصوص بحث نرخ نیز صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود که بار دیگر تاکید می‌کنیم رقم ۱۶ درصدی سود تسهیلات خودرو در صورتی خواهد بود که این تسهیلات در مدت چهار سال و به شکل ماهانه بازگشت داده شود و اگر به طور مثال فردی در این خصوص اعلام کند که امکان پرداخت ماهانه را نداشته وعلاقه‌مند است اقساط خود را به شکل سه ماه یکبار پرداخت کند، قطعا نرخ سود او بالای ۱۶ درصد خواهد بود.»

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی خاطر نشان کرد: «۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال جاری پرداخت شده که از این رقم حدود ۱۰۲ هزار میلیارد تومان به تسهیلات در گردش اختصاص داشته است. »

ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در ادامه نشست خبری با تشریح جزییات کارت اعتباری خرید گفت: «کارت های اعتباری خرید ۱۰ میلیونی نیست و بسته به میزان کسر از حقوق و همچنین توان بازپرداخت، سقف مبالغ مشخص می شود.»

به گفته حکیمی اعتبار کارتها یک ساله است به این معنی که تا یک سال مشتری مهلت دارد تا با انتخاب کالای مورد نظر اقدام به خرید کند . البته این مدت زمان قابل تمدید می باشد.»

وی افزود: «براساس این طرح هر میزان اقساط بازپرداخت شود به همان اندازه به اعتبار کارت اضافه می شود؛ بنابراین این کارت یک بار مصرف نیست و در اصل، دارنده کارت می تواند ۳۰ ماه از تسهیلات آن استفاده کند.»

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: «این بانک هیچ بخشنامه ای مبنی بر اینکه دریافت کنندگان تسهیلات خودرو در مدت چهار سال باید وام دریافتی را بازپرداخت کنند، به خودروسازان ابلاغ نکرده است. »

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: «در فاز اول اجرای طرح برای جلوگیری از ایجاد ازدحام و آشفتگی، هماهنگی هایی با دستگاه های اجرایی صورت گرفته است تا آنها درخواست های دریافت این وام را از مخاطبان و زیرمجموعه های خود به بانک ها انتقال دهند و کارت های اعتباری از طریق شعب توزیع شود. »

وی با بیان اینکه در فاز اول نیازی به مراجعه به بانک و ثبت نام نیست گفت: متقاضی یک بار برای گرفتن کارت و احراز هویت به بانک مراجعه می کند و از همان لحظه دریافت کارت، کارت فعال و قابل استفاده در درگاه می شود. »

این مقام مسئول در بانک مرکزی، سه حالت برای بازپرداخت تسهیلات پرداختی توسط کارت های اعتباری ۱۰ میلیونی اعلام کرد و گفت: «در حالت نخست دستگاه اجرایی اگر آمادگی داشته باشد، می تواند براساس فیش حقوق بازپرداخت را انجام دهد.»

وی ادامه داد: «در حالت دوم به صورت خودکار از حساب حقوق فرد کسر می شود و در حالت سوم اقساط در قالب قبض مانند آب و برق به شکل صورتحساب پرداخت می شود. »

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان اینکه کد کالای خریداری شده توسط فروشنده وارد سیستم می شود، افزود: «تسهیلات کارت اعتباری، گردشی است و یک وام محسوب نمی شود.»