جامع خبر: مدیرعامل بانک سپه از امضای بزرگترین مشارکت نامه اعطای تسهیلات سندیکایی نظام بانکی کشور با عاملیت بانک سپه به همراه ۴ بانک عضو خبر داد. به گزارش جامع خبرازبانک سپه سیدکامل تقوی نژاد در این باره گفت: این مشارکت نامه تسهیلات سندیکایی برای اجرای طرح پایشگاه گاز بیدبلند ۲ در استان خوزستان بین […]

جامع خبر: مدیرعامل بانک سپه از امضای بزرگترین مشارکت نامه اعطای تسهیلات سندیکایی نظام بانکی کشور با عاملیت بانک سپه به همراه ۴ بانک عضو خبر داد.
به گزارش جامع خبرازبانک سپه سیدکامل تقوی نژاد در این باره گفت: این مشارکت نامه تسهیلات سندیکایی برای اجرای طرح پایشگاه گاز بیدبلند ۲ در استان خوزستان بین ۵ بانک مطرح نظام بانکی کشور؛ شامل بانکهای ملت، تجارت، صنعت و معدن، پارسیان و با عاملیت بانک سپه در قالب کنسرسیوم و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس امضا شد.
وی مبلغ این قرارداد را ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: قرارداد امضا شده بین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بانکهای عضو کنسرسیوم با استناد به مفاد دستورالعمل ناظر بر تسهیلات سندیکایی مدیریت مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی بوده است.
رئیس هیأت مدیره بانک سپه اظهار داشت: ۸۰۰ میلیون دلار منابع این قرارداد توسط بانک سپه به عنوان عامل، و بقیه آن توسط ۴ بانک عضو هر کدام ۳۵۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی تأمین شده و به طرح پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ اختصاص می یابد که در این زمینه مساعدت رئیس و اعضای هیأت امنای صندوق توسعه ملی قابل تقدیر است.
تقوی نژاد ضمن اشاره به اهمیت بالای همکاری بانکها با یکدیگر در سطوح مختلف، خاطرنشان کرد: این نوع همکاری ها در جهت تحقق اهداف و سیاستهای کلان توسعه ای دولت صورت می گیرد.
وی ضمن اشاره به غیرفعال بودن طرح پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ به عنوان یکی از طرح های بزرگ حوزه نفت و گاز کشور طی سالهای متمادی، یادآور شد: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید راه اندازی این واحد به واسطه تأمین مواد اولیه ۵ واحد پتروشیمی گچساران، دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن به یکی از دغدغه های وزارت نفت تبدیل شده بود.
مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد: بانکهای امضاکننده مشارکت نامه تسهیلات سندیکایی با بررسی و کارشناسی های دقیق طرح و با آگاهی از اهمیت بالای آن در کمک به توسعه صنعت نفت و گاز، مشارکت در راه اندازی طرح پایشگاه گاز بید بلند ۲ را پذیرفتند.
تقوی نژاد در خصوص مزایای اجرای طرح پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ گفت: راه اندازی این طرح علاوه بر کمک به اشتغال زایی در مناطق کمترتوسعه یافته، از هدر رفتن گازهای غنی چاه ها جلوگیری کرده و موجب جذب فناوری روز در صنعت نفت و گاز کشور خواهد شد.
رئیس هیأت مدیره بانک سپه ضمن اشاره به سودآوری ۷۵۰ میلیون دلاری سالانه طرح پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ پس از راه اندازی، یادآور شد: با اجرایی شدن این طرح در سال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده نصیب کشور خواهد شد.
مدیرعامل بانک سپه ضمن قدردانی از همکاری های بانکهای عضو کنسرسیوم گفت: مشارکت نامه تسهیلات سندیکایی امضا شده بین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران عامل بانکهای عضو کنسرسیوم در نوع خود در کشور بی سابقه بوده است.
وی ضمن اشاره به پیگیری های مسئولان ارشد دولت مبنی بر راه اندازی سریع این طرح، خاطرنشان کرد؛ با شروع به کار پالایشگاه گاز بید بلند ۲، ۵ پروژه دیگر هم از بلا تکلیفی خارج خواهد شد.
تقوی نژاد از راه اندازی مجدد سایت این طرح بعد از چهار سال وقفه خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون یورو تجهیزات مختلف برای راه اندازی طرح پالایشگاه گاز بید بلند ۲ خریداری خواهد شد.
مدیرعامل بانک سپه تأکید کرد: با تأمین و تخصیص به موقع منابع، این طرح کمتر از ۳ سال به بهره برداری خواهد رسید.
وی محصولات پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ را گاز سبک، اتان، پروپان، بوتان و کاندنسیت (گاز مایع) اعلام کرد و افزود: با راه اندازی این طرح اتان مورد نیاز واحد اولفین گچساران که تأمین کننده خوراک واحدهای پتروشیمی خط دنا شامل بروجن، دهدشت، ممسنی و کازرون است از طریق پالایشگاه گاز بید بلند ۲ دریافت خواهد شد.
شایان ذکر است تسهیلات سندیکایی (کنسرسیومی) به تسهیلات ریالی و ارزی که در چارچوب عقود مندرج در قانون «عملیات بانکی بدون ربا» و اصلاحیه های پس از آن، با مشارکت چند موسسه اعتباری مطابق با مفاد مورد توافق با متقاضی امضا می گردد اطلاق می شود.