جامع خبر:نشست هماهنگی تسهیلات گلخانه ای به منظور بررسی روش های تامین اعتبار و باتوجه به اهمیت و اولویت ملی طرح های تاسیسات گلخانه ای ، روز یکشنبه ۲۲ آذر با حضور دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی، دکتر عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی ، مهندس محمدعلی […]

جامع خبر:نشست هماهنگی تسهیلات گلخانه ای به منظور بررسی روش های تامین اعتبار و باتوجه به اهمیت و اولویت ملی طرح های تاسیسات گلخانه ای ، روز یکشنبه ۲۲ آذر با حضور دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی، دکتر عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی ، مهندس محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس کیامرز قاسمی زانیانی قائم مقام معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران ارشد بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی از سراسر کشور ، در محل ساختمان مرکزی بانک کشاورزی برگزار شد.

به گزارش جامع خبراز بانک کشاورزی، در این جلسه دکتر شهید زاده با تاکید بر اهمیت تعاملات سازنده بین بانک و وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی را بازوی توانمند مالی برای اهداف توسعه ای بخش کشاورزی و مجری سیاست های وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: با حمایت و پشتیبانی مهندس حجتی وزیر محترم جهادکشاورزی و دکتر بخشنده معاون محترم ، بانک کشاورزی در سال جاری موفق شد در زمینه جمع آوری منابع موقعیت برتری را نسبت به سایر بانک های تجاری کسب کند و امیدواریم با هماهنگی این وزارتخانه و با درایت ، همراهی ، همدلی و همزبانی بتوانیم در مصرف بهینه این منابع و تخصیص متناسب ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتباری که برای توسعه گلخانه ها در نظر گرفته ایم نیز موفق عمل کنیم.

بر اساس این گزارش، دکتر عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی در این نشست با بیان این مطلب که وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی را جزئی از خود می داند و عمده فشار مالی بخش کشاورزی نیز بر روی این بانک است، اظهاد داشت: هماهنگی بسیار خوبی بین وزارتخانه و بانک کشاورزی وجود دارد که در دوران مدیریت جدید بانک کشاورزی بیشتر از گذشته شده است .

وی در ادامه ، مبحث تاسیسات گلخانه ای را در راس اولویت های دولت و بسیار مورد تاکید وزیر محترم جهاد کشاورزی دانست و اعلام کرد: علاوه بر اعتبارات صندوق توسعه ملی که عمدتا در زمینه طرح های گلخانه ای هزینه می شود، با همکاری بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی بانک با نرخ سود ۱۸ درصد و در قالب تسهیلات فروش اقساطی بلند مدت صرفا به طرح های گلخانه ای در چارچوب مقررات اختصاص یابد.

وی افزود: همچنین به موجب قرارداد سه جانبه بین وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و دکتر نوبخت به عنوان رئیس سازمان مدیرت، مقرر شد مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها به عنوان یارانه سود به طرح های گلخانه ای ، پرورش ماهی در قفس و تولید نهال و بذر اختصاص یابد که البته فعلا در حد موافقت کتبی است و هنوز تخصیص اعتبار صورت نگرفته است.

بخشنده تاکید کرد حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان کل اعتباری است که برای طرح های گلخانه ای در نظر گرفته شده است و انتظار داریم به طور کامل در محل صحیح مصرف و جذب شود.

روح الله خدارحمی عضو هیات مدیره بانک میزان تسهیلات پرداختی به طرح های گلخانه ای از ابتدای سال ۹۲ تا پایان آبان ۹۴ را ۱۶۰۰۰ میلیارد ریال در قالب ۴۳۰۰۰ فقره اعلام کرد. وی افزود: علیرغم تنگناها و مشکلات موجود، تمام تلاش خود را کرده ایم تا انتظارات دولت در این زمینه برآورده شود و تامین مالی لازم برای این طرح ها صورت بگیرد.

خدارحمی همچنین رعایت استانداردهای پرداخت تسهیلات و اتفاق نظر در این زمینه را ضامن مصرف صحیح اعتبار و بازگشت سرمایه عنوان کرد.

در ادامه این جلسه ، مهندس محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، بررسی موضوعاتی چون هماهنگی در آمارها و اهمیت ارائه گزارش دقیق عملکرد، وضعیت وثایق تسهیلات گلخانه ای، اهمیت حمایت از گلخانه های نیازمند بازسازی و گلخانه های کوچک خانگی را از جمله موارد مهم و ضروری برای بررسی در این نشست دانست.

بر اساس این گزارش ، مهندس کیامرز قاسمی زانیانی قائم مقام معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه این نشست با اشاره به این که کنترل تورم و خروج از رکود اقتصادی از مباحث مورد تاکید و توجه دولت در سال جاری است ، روش های تامین اعتبار برای طرح های گلخانه ای و پرورش ماهی در قفس را شامل اعتبارات صندوق توسعه ملی، منابع سپرده گذاری، منابع داخلی بانک و اعتبارات ارزی برشمرد و افزود: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در زمینه پرداخت تسهیلات گلخانه ای بایستی مورد توجه قرار گیرد.

این گزارش می افزاید، در این جلسه همچنین فرهاد فنودی مدیر امور اعتبارات و هدایت سرمایه گذاری بانک کشاورزی، ضمن ارائه گزارش جامعی از عملکرد بانک کشاورزی در زمینه پرداخت تسهیلات ، کل تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی توسط این بانک در سال ۱۳۹۳ را ۲۵۴۰۰۰ میلیارد ریال در قالب ۱۵۰۳۰۰۰ فقره طرح کشاورزی و صنایع وابسته عنوان کرد و افزود: پرداخت ۸۹ درصد تعداد تسهیلات پرداختی در بخش کشاورزی معادل ۳۳ درصد مبلغ پرداخت ها به تسهیلات کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال ، مبین توجه ویژه بانک کشاورزی به تامین مالی و رونق کسب و کارخرده مالکان و کشاورزان خرده پا در کشور است.

وی افزود: ۹۳ درصد تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی به طرح های کشاورزی در سال ۹۳ به صورت ذمه ای و ضمانتی و تنها ۰.۰۲ درصد به صورت وثیقه ای بوده است.

فنودی امتیازات ویژه بانک کشاورزی برای کشاورزان نمونه در سال ۹۳ را شامل افزایش سقف تسهیلات ضمانتی ، کاهش سهم سرمایه گذاری متقاضی، امکان تقسیط و تخفیف حق بیمه صندوق بیمه کشاورزی، برخورداری از بخشودگی های کارمزد خدمات کارت و تسهیلات و انتخاب به عنوان ناظران ویژه بانک کشاورزی برشمرد.

شایان ذکر است در ادامه جلسه ، مدیران سازمان های جهادکشاورزی و شعب بانک کشاورزی در استان ها به ارائه گزارش عملکرد استان در زمینه طرح های گلخانه ای و بیان مشکلات موجود پرداختند.