جامع خبر:مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان وضعیت مالی و اقتصادی فعلی پروژه‌ها در ایران، موقعیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورمان را تشریح کرد. به گزارش جامع خبراز بانک صنعت و معدن علی اشرف افخمی در سخنانی ضمن بیان وضعیت مالی و اقتصادی فعلی پروژه‌ها در ایران، موقعیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای شرکت […]

جامع خبر:مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان وضعیت مالی و اقتصادی فعلی پروژه‌ها در ایران، موقعیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشورمان را تشریح کرد.
به گزارش جامع خبراز بانک صنعت و معدن علی اشرف افخمی در سخنانی ضمن بیان وضعیت مالی و اقتصادی فعلی پروژه‌ها در ایران، موقعیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای شرکت کنندگان در همایش IPF تشریح کرد و گفت: از حدود ٣ ماه قبل مذاکراتی برای رفع زودهنگام تحریم سوئیفت انجام شده و برای برداشته شدن این محدودیت بانکی آماده هستیم.
مدیر عامل بانک صنعت و معدن از دوران پساتوافق و پسا تحریم به‌عنوان فرصتی یاد کرد که قواعد بازی را تغییر خواهد داد و ایران را به‌عنوان گستره عظیمی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطرح خواهد کرد.
وی دلایل اصلی اهمیت ایران به‌عنوان یک فرصت را وجود نیروی کار تحصیل کرده و جوان، ثبات و امنیت، در اختیار داشتن زیرساخت‌های لازم و وجود برنامه مدون برای مدرن شدن دانست. افخمی با یادآوری این‌که اخیراً رتبه جهانی ایران از B به B+ ارتقاء یافته، اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک، باتوجه به طرح‌هایی که برای مدرن‌تر شدن وجود دارد این رتبه به BB افزایش یابد. او عوامل اثر گذار دیگر را دسترسی به منابع نفت و گاز و بهره‌مندی از یک اقتصاد پویا و روبه‌رشد عنوان کرد که این اقتصاد با رفع تحریم‌ها، بیش از پیش نیز پویا خواهد شد.
افخمی نخستین اثر توافق ایران و ١+۵ را ایجاد امید در جامعه ایران و سرمایه گذاران خارجی دانست و افزود: نخستین گامی که برای پیشرفت نیاز داریم، پیوستن به شبکه جهانی سوئیفت و امکان برخورداری از نقل و انتقالات بانکی امن و ارزان است.
وی یافتن یک شریک مطمئن و معتبر را لازمه آغاز یک شراکت موفق دانست و اعلام آمادگی کرد تا برای خارجیانی که به دنبال شرکا و فرصت‌های مناسب در ایران هستند، خدمات مشاوره‌ای ارائه کند.
او پس از ارائه تاریخچه‌ای از فعالیت بانک صنعت و معدن در دوران ۶٠ ساله فعالیتش، گفت: در حال حاضر در ایران ٩ بانک دولتی، ٢٠ بانک خصوصی و ۴ مؤسسه مالی و اعتباری فعالیت می‌کنند و لازم است سرمایه‌گذاران اطلاع داشته باشند که مؤسسات مالی و اعتباری، اعتبار لازم برای فعالیت‌های بانکی را ندارند و بانک محسوب نمی‌شوند.
وی سهم بانک‌های دولتی از کل بازار سرمایه را ٧٠ درصد عنوان کرد که در مقابل سهم ٣٠ درصدی خصوصی‌ها، اندک است و دولت برنامه‌های میان و بلندمدتی برای افزایش نقش بخش خصوصی در دست دارد. وی همچنین تعداد و سقف شرکت‌های حاضر در بورس تهران را تقریبا برابر با بورس ترکیه معرفی کرد اما این سقف را در مقایسه با بورس مالزی یک چهارم خواند.
افخمی در بخشی دیگر از سخنان خود با معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بی‌شماری که در بخش‌های مختلف از حمل و نقل عمومی تا نفت و گاز و پتروشیمی وجود دارد، مناطق آزاد عسلویه و چابهار را دو نقطه کلیدی در زمینه فرصت سرمایه‌گذاری دانست و اعلام کرد منطقه آزاد جاسک فرصت دیگری است که در کنار تمامی زمینه‌هایی که در آن وجود دارد، نخستین ترمینال نفتی خارج از خلیج فارس ایران خواهد بود. او چشم انداز اقتصادی ترسیم شده برای سال آینده را رشد ٣ تا ٨ درصدی اقتصاد دانست و گفت که ایران قصد دارد تولید نفت خود را از٢ میلیون ۵٠٠هزار بشکه به ۴میلیون و ۵٠٠هزار بشکه و صادرات را تا ٢/٢ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
افخمی در پایان با ارائه فهرستی از پروژه‌هایی که هنوز نیاز به تأمین مالی دارند، از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کرد تا نخستین گام برای موفقیت‌های بزرگ را با حضور در بازار ایران بردارند.