جامع خبر:وزیر بهداشت، درمان و آ موزش پزشکی، کاهش تصدی دولت در حوزه سلامت، تقویت جایگاه متولی سلامت، تجمیع منابع مالی سلامت، حمایت از بخش خصوصی و هیئت امنایی شدن بیمارستانهای دولتی را جزو اولویتهای برنامه ششم اعلام کرد. به گزارش جامع خبرسید حسن هاشمی روز دوشنبه درباره اولویتهای برنامه ششم در حوزه سلامت گفت: […]

جامع خبر:وزیر بهداشت، درمان و آ موزش پزشکی، کاهش تصدی دولت در حوزه سلامت، تقویت جایگاه متولی سلامت، تجمیع منابع مالی سلامت، حمایت از بخش خصوصی و هیئت امنایی شدن بیمارستانهای دولتی را جزو اولویتهای برنامه ششم اعلام کرد.

به گزارش جامع خبرسید حسن هاشمی روز دوشنبه درباره اولویتهای برنامه ششم در حوزه سلامت گفت: در برنامه ششم هفت یا هشت بند در حوزه سلامت پیشنهاد داده ایم که عمده آن در مسیر کاهش تصدی دولت در ارائه خدمات بهداشتی – درمانی است.

وی افزود: تقویت وزارت بهداشت به عنوان تولیت نظام سلامت به نحوی که همه ارائه کنندگان خدمات سلامت از سیاستهای وزارت بهداشت تبعیت کنند، تجمیع منابع مالی نظام سلامت و حمایت از بخش خصوصی در حوزه سلامت بخشهای کلان آن است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع هیئت امنایی شدن بیمارستانهای دولتی و واگذاری آنها به بخش غیر دولتی نیز در قانون برنامه توسعه ششم مورد توجه قرار گرفته است که امیدواریم این بندها تصویب شوند.

*۷۰ درصد مفاد قوانین توسعه کشور اجرا نشد
هاشمی در پاسخ به این پرسش ایرنا که ارزیابی شما از اجرای مواد مرتبط با سلامت در قانون برنامه توسعه پنچم چیست، گفت: این طور که افرادی از دولت و مجلس گذشته هم می گفتند، از کل برنامه های توسعه سوم، چهارم و پنجم حدود ۳۰ درصد اجرا شده است و ۷۰ درصد مواد این قوانین اجرا نشده است.

*برنامه توسعه پنچم آرمانگرایانه بود
وی ادامه داد: در مورد برنامه پنجم توسعه هم افرادی در گذشته، بیشتر آمال و آرزوهای خود را به قانون تبدیل کردند، بدون اینکه ابزار اجرای آن را فراهم کنند و خواستند در طول یک برنامه به همه آرزوهای کشور در حوزه سلامت برسیم.

وزیر بهداشت گفت: منابع مورد نیاز برای اجرای قانون برنامه توسعه پنجم تامین نشده بود البته ما در وزارت بهداشت مدعی هستیم که در طرح تحول سلامت، بیشترین گرایش و توجه را به بندهای قانون برنامه توسعه پنجم و سیاستهای کلان ابلاغی نظام سلامت داشتیم و قدمهای مهمی برداشتیم که یک نمونه آن کاهش سهم پرداخت از جیب مردم برای سلامت است.

وی افزود: اگر بخواهیم ارزیابی کلی از برنامه توسعه پنجم داشته باشیم، واقعیت این است که بندهای برنامه توسعه با هم هم وزن نیستند و نمی توان درصد مشخصی را اعلام کرد اما در کل بخش عمده این قانون به دلیل اینکه ابزار آن فراهم نبود، اجرا نشد.

هاشمی گفت: به همین علت هم در تدوین برنامه ششم، قرارمان این است که پنج یا ششم هدف اصلی را برای برنامه ششم، پیش بینی کنیم و آنها را در طول این برنامه حل کنیم.

وی افزود: به نظر من،برنامه توسعه، برنامه یک دولت و یک رئیس جمهوری است که مردم به او رأی داده اند و مجلس نباید، برنامه توسعه را خودش دوباره بنویسد. در مورد برنامه چهارم خاطرمان هستد که رئیس جمهوری آمد و گفت، این برنامه را قبول ندارد که به نظر من منطقی است، زیرا مردم به برنامه های یک رئیس جمهوری رأی داده اند و انتظار دارند، برنامه های اعلام شده او اجرا شود.

هاشمی گفت: رئیس جمهوری نسبت به برنامه های اعلام شده خود به مردم تعهد می دهد و مردم هم بعد از دوره دولت او، می توانند درباره عملکرد یک دولت و رئیس جمهوری قضاوت کنند. این نظر من به عنوان یک فرد است اما از نظر اجرایی، تابع قانون مصوب مجلس هستیم و اجرای قوانین مصوب را دنبال می کنیم.