جامع خبر:رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تحول بخش کشاورزی کشور در گرو توسعه اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران است، اظهار کرد : در آینده می توان سیاست قیمت تضمینی گندم را نیز در بورس کالا اجرا کرد. به گزارش جامع خبر، دکتر محمد فطانت‌ رییس سازمان بورس و […]

جامع خبر:رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تحول بخش کشاورزی کشور در گرو توسعه اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران است، اظهار کرد : در آینده می توان سیاست قیمت تضمینی گندم را نیز در بورس کالا اجرا کرد.
به گزارش جامع خبر، دکتر محمد فطانت‌ رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در چهارمین نشست خبری خود با اشاره به اینکه اجرایی شدن سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی تحولی بسیار با اهمیتی برای بخش کشاورزی کشور تلقی می شود، گفت : در سال های گذشته، دولت نسبت به خرید محصولات کشاورزی اقدام می کرد؛ در حالی که این فرآیند مشکلات زیادی برای کشاورزان و دولت به همراه داشت؛ اما امسال با مصوبه هیات وزیران، سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا اجرایی شد که طی این فرآیند موفق، ۱۸۹ هزار تن ذرت خوزستان در تابلوی بورس کالا و به صورت گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفت.
وی افزود : نکته بسیار با اهمیت دیگر در این خصوص، صادر شدن ۶۸۰۰ کد بورسی برای کشاورزان خوزستانی بود که باتوجه به مزیت های این طرح به نظر می رسد که دولت سیاست قیمت تضمینی را به سایر محصولات کشاورزی و در استان های مختلف تعمیم دهد.
فطانت اظهار کرد : اتفاق بسیار خوشایندی که در زمینه اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا، رخ داد، حمایت شخص وزیر جهاد کشاورزی و هماهنگی های زیرمجموعه های این وزارتخانه در زمینه آموزش و فرهنگ سازی این طرح بود که همین جا از کلیه دستگاه های مرتبط با این پروژه ملی تشکر می کنم.
وی ادامه داد : همچنین یکی از عوامل به ثمر نشستن سیاست قیمت تضمینی، تلاش شبانه روزی همکاران من در شرکت بورس کالای ایران بود که جا دارد به مسئولان و کارشناسان این بورس کالایی برای اجرای شدن سیاست قیمت تضمینی خسته نباشید بگویم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اجرای طرح سیاست قیمت تضمینی از سال آینده در بورس کالای ایران وجود دارد؟، گفت : گندم به دلیل حجم بسیار بالایی که در کشور دارد و محصول استراتژیک به شمار می رود اجرای سیاست قیمت تضمینی آن کمی دشوارتر از دیگر محصولات است؛ اما به طور حتم با توسعه این طرح روی سایر محصولات کشاورزی و آموزش کل کشاورزان کشور و توسعه انبارهای بورس کالا در سراسر کشور، در سال های آینده می توان سیاست قیمت تضمینی گندم را اجرایی کرد.
لازم به ذکر است ، اجرای سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالای ایران از جمله مهمترین تصمیمات دولت و بازار سرمایه در جهت ساماندهی و مکانیزه کردن بازرگانی بخش کشاورزی کشور بوده است. اقدامی که پس از چندین سال کش و قوس بالاخره به صورت پایلوت با ذرت خوزستان و جو دامی کرمانشاه در سال جاری آغاز شد تا محکی باشد بر توانایی بورس کالای ایران در جهت شفافیت، تسهیل و روان سازی معاملات محصولات کشاورزی کشور. حال پس از طی حدود دو ماه معامله بیش از ۱۸۹ هزار تن گواهی سپرده کالایی ذرت در بورس کالا، با ارزش نزدیک به ۱۱۸۸ میلیارد ریال زمان آن رسیده تا ارزیابی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار را از اجرای این طرح ملی جویا شویم