جامع خبر:نخستین قطار باری بعد از دو هفته طی مسیر راه آهن چین – قزاقستان – ترکمنستان و ایران به ایستگاه «سیرخیتیک» ترکمنستان رسید. به گزارش جامع خبراز نشریه «خرانکه» ترکمنستان، طول مسیر خط آهن چین – قزاقستان – ترکمنستان -ایران ۱۰ هزار کیلومتر است و حدود دو هفته طی این مسیر زمان می برد […]

جامع خبر:نخستین قطار باری بعد از دو هفته طی مسیر راه آهن چین – قزاقستان – ترکمنستان و ایران به ایستگاه «سیرخیتیک» ترکمنستان رسید.

به گزارش جامع خبراز نشریه «خرانکه» ترکمنستان، طول مسیر خط آهن چین – قزاقستان – ترکمنستان -ایران ۱۰ هزار کیلومتر است و حدود دو هفته طی این مسیر زمان می برد که درمقایسه با مسیردریایی، سه هفته کمتر شده است.

فعالیت این مسیر از چین تا ایران بعد از احداث راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران امکان پذیر شد.

ماه دسامبرسال ۲۰۱۴حسن روحانی، نورسلطان نظربایف و قربانقلی بردی محمداف روسای جمهوری ایران،قزاقستان وترکمنستان ، سوار برقطارتشریفاتی حدفاصل ایستگاه آک یایلا درخاک ترکمنستان وایستگاه اینچه برون درخاک ایران را طی کردند تا با پرده برداری از لوح یادبود خط آهن ترانزیتی شرقی دریای خزر، طرح عظیم خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان را بهره برداری کنند.

این خط ریلی که دومین کریدور شمال ـ جنوب است، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک ایران به آب های آزاد متصل می کند. این خط علاوه بر کشورهای مذکور، به عنوان خط ریلی جدید برای کل منطقه حائزاهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل و زمان و هزینه های حمل بار را کاهش می دهد. طول راه آهن تازه تاسیس ۸۵ کیلومتر در خاک ایران، ۷۰۰ کیلومتر در خاک ترکمنستان و ۱۴۰ کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.