جامع خبر:راه برای رفع تحریم ها باز است. این جمله کوتاه اما مهم یوکیا آمانو در نیمه شب ۲۶ دیماه برای ایرانیان نوید بخش روزگار بهتر سیاسی و اقتصادی بود. با این جمله، نظام تحریم ها فرو ریخت و اجرای برجام آغاز شد. تحریم هایی که فروش نفت را مختل، ناوگان کشتیرانی را با مشکلات […]

جامع خبرهواپیما1:راه برای رفع تحریم ها باز است. این جمله کوتاه اما مهم یوکیا آمانو در نیمه شب ۲۶ دیماه برای ایرانیان نوید بخش روزگار بهتر سیاسی و اقتصادی بود. با این جمله، نظام تحریم ها فرو ریخت و اجرای برجام آغاز شد. تحریم هایی که فروش نفت را مختل، ناوگان کشتیرانی را با مشکلات عدیده روبرو کرده، سوییفت را با اخلال مواجه نمود و متوسط عمر هواپیماهای ایران را به بالای ۲۷ سال رسانده بود.

تحریم ها تاثیرات زیادی را بر زندگی ایرانیان گذاشت. برای مثال، وجود این تحریم ها و به تبع آن بالا بودن عمر هواپیماها در ناوگان هوایی سبب شد تا شاهد اتفاقات ناگوار سقوط هواپیما در کشور باشیم که طی آن بالغ بر هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند؛ بنابراین توجه به نوسازی ناوگان هوایی کشور در شرایط کنونی و با اجرایی شدن برجام در اولویت کاری مسئولان قرار خواهد گرفت.در گام نخست برای نوسازی ناوگان هوایی ایران و همزمان با اجرای شدن برجام، اجلاس هوانوردی “ایران۲۰۱۶” با حضور۱۶۰ نماینده ۸۵ شرکت خارجی از ۳۵ کشور جهان، امروز در تهران آغاز به کار کرد.

عباس آخوندی در این اجلاس، بیان اینکه کنفرانس هوانوردی کاپا هر سال در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود و امسال تهران میزبان این کنفرانس بود اظهار کرد: تقریبا همه عناصر عمده و تاثیرگذار در صنعت هوانوردی در اجلاس امروز حضور دارند.در واقع در آستانه اینکه ایران در مقابل افقی روشن در اقتصاد و مبادلات بین المللی قرار دارد، برگزاری این کنفرانس در تهران می تواند فرصت مغتنمی برای جذب شرکت های هواپیمایی از سراسر جهان باشد.

همانگونه که در سالیان اخیر شاهد آن بوده ایم، مشکل اصلی شرکت های هواپیمایی ایران، فرسودگی ناوگان هوایی است، چراکه ما نتوانسته ایم به دلیل تحریم های آمریکا در ۳۵ سال اخیر ناوگان هوایی خود را بازسازی و نوسازی کنیم.در سالیان اخیر، خرید هواپیمای نو و همچنین قطعات مورد نیاز هواپیماها برای ایران تقریبا غیر ممکن بوده و همین امر سبب شده تا متوسط عمر هواپیماهای کشور به بیش از ۲۷ سال برسد، این در حالی است که متوسط عمر هواپیما در ایرلاین های مطرح جهان مابین ۶ تا ۱۱ سال است.

آن‌طور که مقامات صنعت هواپیمایی کشور اعلام کرده‌اند، در حال حاضر حدود ۱۰۰ هواپیما در کشور زمین‌گیر است که این رقم ۴۰ درصد از هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی را شامل می‌شود.بر اساس همین آمارها، ایران در شرایط کنونی ۲۵۰ تا ۴۰۰ فروند هواپیمای جدید لازم دارد. این به معنای آن است که ۱۸ ایرلاین فعال در کشور برای نوسازی خود باید اقدام به خرید هواپیما از کشورها و شرکت های مختلف نمایند. کاری که در مرحله اول خود نیاز به ۲۰ میلیارد دلار اعتبار دارد.

با توجه به همین نیاز، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از توافق ایران با ایرباس فرانسه، برای خرید ۱۱۴ فروند هواپیما خبر داد و گفت: نوسازی هواپیماها برای ایمن شدن خطوط هوایی کشور از اصلی ترین برنامه های این وزارتخانه به شمار می رود.وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا پایان سال جاری تعدادی از هواپیماهای سفارش شده به ایرباس وارد کشور می‌شود، گفت: در حال حاضر ناوگان هوایی کشورمان به ۱۰۰ هواپیمای کوتاه‌برد و ۴۰۰ هواپیمایی میان‌برد و دوربرد نیاز دارد.وی با بیان اینکه اولین قرارداد خرید هواپیما با شرکت ایرباس برای ورود ۱۱۴ فروند هواپیما به زودی منعقد می‌شود ادامه داد: تا پایان سال جاری چند هواپیما از این قرارداد ۱۱۴ فروند وارد ایران خواهد شد و از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی هم برای خرید هواپیما حمایت می‌کنیم.آخوندی همچنین در پاسخ به اینکه آیا ۱۱۴ هواپیمایی که با ایرباس به تفاهم رسیده جدید و نو هستند گفت: این تعداد هواپیما بطور قطع جدید خواهند بود.

از سوی دیگر، فرهاد پرورش نیز با تاکید بر این نکته که تلاش خواهد شد این هواپیماها در قالب یک قرار‌داد قطعی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشور برسند، اظهار کرد: با توجه به ظرفیتی که شرکت ایرباس در تامین این هواپیماها خواهد داشت، پیگیری‌های ایران ایر ادامه پیدا می‌کند.مدیر عامل هواپیمایی ایران ایر در باره اینکه نحوه‌ تامین مالی خرید این هواپیماهای جدید چگونه خواهد بود، ادامه داد: با توجه به مذاکرات انجام گرفته صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی دو منبع اصلی تامین مالی خرید این هواپیماها خواهند بود.

همچنین رییس سازمان هواپیمایی با بیان این‌که ایران به ۱۵۰ فروند هواپیمای مسافرتی جدید با ظرفیت بیش از ۲۵۰ مسافر احتیاج دارد، اظهار کرد: ما به ۳۰۰ هواپیمای با برد بلند احتیاج داریم و این در حالی است که در حال حاضر تنها ۹ فروند از این نوع هواپیما در ایران فعال است.علی عابدزاده در حاشیه اجلاس بین‌المللی هوانوردی ایران اظهار کرد: در حال حاضر در ایران ۲۵۰ فروند هواپیمای مسافرتی وجود دارد که از این رقم حدود ۴۰ درصد آنها زمین‌گیر بوده و میانگین سن آنها ۲۰ سال است. ایران تلاش می‌کند با توجه به فضای ایجاد شده پس از لغو تحریم‌ها این میانگین سن را به ۱۲ سال کاهش دهد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ۱۶ ایرلاین ایرانی در آسمان کشور فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: تمام این ایرلاین‌ها نیاز به توسعه ناوگان و به‌روزرسانی تجهیزات‌شان دارند که ما آماده‌ایم در این زمینه با تمام شرکت‌های سرمایه‌گذار همکاری کند.علاوه بر امضای قریب الوقوع خرید ۱۱۴ هواپیمای ایرباس، برخی اظهار نظرها نیز از خرید هواپیماهای سوخو از روسیه و همچنین تعدادی هواپیما از کشور چین حکایت دارد.وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید کرده که مذاکرات با شرکت هواپیماسازی بوئینگ هم شروع شده است.

اوباما نیز برای آنکه بوئینگ را در این بازار بزرگ خرید هواپیما شریک کند، پیش از اعلام اجرایی شدن برجام محدودیت فروش هواپیمای مسافربری به ایران را لغو کرد.در واقع می توان گفت، همانقدر که برای ایران خرید هواپیماهای جدید به منظور نوسازی و ایمن شدن خطوط هواییش اهمیت دارد، فروشندگان بزرگ دنیا نیز از اهمیت و بزرگی این معاملات غافل نمانده اند و در تلاشند تا به سرعت جای خود را در این بازار باز کنند. شرکت‌های تولید‌کننده هواپیما با جدیت به دنبال این هستند که با تغییر شرایط و تعامل دنیا با ایران، از رقابت عقب نمانند؛ شرکت‌های سازنده هواپیما در طول یک سال گذشته به ایران آمده و مذاکراتی با ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی در حوزه ارزیابی بازار حمل و نقل ایران داشتند. بنابراین مسئولان ایران می توانند با درنظر گرفتن بهترین شرایط، از بین این فروشندگان، شریک آینده پروازهای ایران را انتخاب کنند تا دیگر شاهد اتفاقات ناگوار، از آن دست که در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم، نباشیم.