جامع خبر: مدیرعامل بانک مسکن گفت: سیاست‌های بانک مسکن این است که حداقل ۵۰ درصد تسهیلات مورد نیاز برای خرید را برای اقشار میان‌درآمدی تأمین کند. به گزارش جامع خبر، نشست خبری دکتر محمد هاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن، صبح امروز شنبه ۱۷ بهمن ماه ۹۴، با حضور جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات […]

جامع خبر: مدیرعامل بانک مسکن گفت: سیاست‌های بانک مسکن این است که حداقل ۵۰ درصد تسهیلات مورد نیاز برای خرید را برای اقشار میان‌درآمدی تأمین کند.

به گزارش جامع خبر، نشست خبری دکتر محمد هاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن، صبح امروز شنبه ۱۷ بهمن ماه ۹۴، با حضور جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان مرکزی بانک مسکن برگزار شد.

دکتر محمد هاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن، در ابتدای این نشست خبری گفت: اوراق اجاره برای شرکت عمران پردیس، اوراق ساخت و اوراق رهنی، از جمله برنامه در دست اجرای بانک مسکن برای سال آینده می باشد.

وی افزود: پیش‌نویس اعطای لیزینگ مسکن به شورای پول و اعتبار رفته که به‌محض تصویب بانک مسکن اولین بانکی است که این برنامه را اجرا می‌کند.

مدیرعامل بانک مسکن، اظهار داشت:‌ سیاست‌های بانک مسکن این است که حداقل ۵۰ درصد تسهیلات مورد نیاز برای خرید را برای اقشار میان‌درآمدی تأمین کند. در مرحله اول تأکید بانک روی زوج‌های جوان است که در صورت تصویب اطلاع‌رسانی لازم در این رابطه انجام می‌شود.

دکتر بت‌شکن، با بیان اینکه ۵۶ درصد از واحدهای معامله شده در تهران طی دی‌ماه امسال زیر ۵ سال عمر داشته‌اند، گفت: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران حدود ۳۸ میلیون ریال بوده و متوسط کل کشور حدود ۲۰ میلیون ریال در دی‌ماه بوده است.

وی در ادامه گفت: سال ۹۴ ، سال سخت اقتصادی کشور از جهت تنگناهای مالی است. هنوز هم کشور درگیر آن است. بنابراین کشور دو معضل اصلی یعنی کمبود تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها و تنگنای مالی بانک‌ها به دلیل معضلات چند ساله نظام بانکی دارد.

مدیرعامل بانک مسکن، با اشاره به اینکه دولت در ده ماه گذشته تلاش کرده به حل مسائل بانک‌ها برای تقویت تسهیلات‌دهی و کاهش تورم کمک کند، بیان داشت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی در ۹ ماهه ابتدای امسال حجم تسهیلات دهی شبکه بانکی ۲۶۴۴ هزار میلیارد ریال است که از این میزان سهم بخش مسکن در ساختمان ۲۷۶ هزار میلیارد ریال است.

دکتر بت ‌شکن، با تاکید بر اینکه سهم اعطای تسهیلات به بخش مسکن از سوی بانک‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: ۱۰٫۳ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها به بخش مسکن اختصاص یافته است این در حالی است که در سال ۹۲ این سهم ۱۲ درصد و در سال ۹۳ ، ۱۱٫۸ درصد بوده است بنابراین سهم ۱۰٫۳ درصدی در ۹ ماهه امسال بیانگر رکود در حوزه ساخت و ساز است.

وی افزود: بانک مسکن با پرداخت ۱۲۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان سهم ۴۳ درصدی از کل تسهیلات اعطایی به بخش مسکن و ساختمان را به خود اختصاص داده است و در مجموع در ۱۰ ماهه ابتدای سال برای ۴۱۹ هزار واحد مسکونی تامین مالی کرده است.

مدیرعامل بانک مسکن، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بانک مسکن به دلیل ماهیت عقود فروش اقساطی است، گفت: بانک مسکن با یک جریان وصول ناشی از اقساط مواجه است بنابراین در ۱۰ ماهه امسال صد هزار میلیارد ریال جمع وصولی بانک مسکن است.

دکتر بت‌شکن، بیان کرد: بانک مسکن برای ۸۱ هزار واحد مسکونی مهر ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات اختصاص داده است.

وی، پیرامون صندوق پس‌انداز خانه یکم نیز گفت: افتتاح صندوق پس‌انداز خانه یکم که از خرداد ماه امسال اجرایی شده است (سقف تسهیلات ۸۰ میلیونی) ۲۸ هزار نفر حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم به مبلغ حدود ۵ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال افتتاح و در بانک‌ مسکن برای دریافت وام ۴۰ ، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومانی سپرده‌گذاری کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن، در ادامه به برنامه‌های بانک مسکن در سال ۹۵ اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین نکاتی که در بودجه سال ۹۵ در تبصره ۱۸ بودجه به آن توجه ویژه‌ای شده افزایش سرمایه بانک مسکن به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال است که از محل واگذاری دارایی‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی به بانک مسکن اختصاص یافته و موجب می‌شود بانک مسکن مسیر توسعه‌ای شدن خود را بپیماید.

دکتر بت شکن تاکید کرد: بانک مسکن با این روش می‌تواند از طریق انواع صندوق‌های زمین و ساختمان ظرفیت تسهیلات‌دهی را افزایش دهد.

وی افزود: بانک مسکن می‌تواند تامین مالی ساختار یافته به همه سازمان‌ها که دارایی‌ دارند اما بازار پذیر نیستند را ارائه و به دارایی بازارپذیر تبدیل کند پس به بانک مسکن اجازه داده می‌شود برای تهیه تمام طرح‌های ناوگان حمل و نقل تا سقف ۵ میلیارد دلار مستقلا یا با کمک صندوق توسعه ملی به صدور انواع اوراق بهادار ارزی و ریالی بپردازد.

مدیرعامل بانک مسکن عنوان کرد: بانک مسکن از سود سهام متعلق به دولت و مالیات عملکرد ۹۴ و ۹۵ نیز معاف می‌شود و آن سود به حساب افزایش سرمایه بانک تزریق می‌شود.

دکتر بت‌شکن، از ارائه طرحی به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: شرایط استفاده آسان از تسهیلات مسکن و ساختمان برای زوجین به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارائه شده است که به محض نهایی شدن و تصویب از سوی شورای پول و اعتبار جزییات پرداخت به زوجین درسال ۹۵ اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی از راه‌اندازی صندوق‌های جدید زمین و ساختمان در سال ۹۵ خبر داد و گفت: تا کنون دو صندوق زمین و ساختمان راه‌اندازی شده است،اما در تلاش هستیم تا پایان سال و در سال آینده صندوق‌های جدیدی راه‌اندازی شود، بنابراین بانک مسکن می‌تواند از ابزارهای اوراق اجاره برای شرکت سرمایه‌گذاری مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید برای اولین بار استفاده و اوراق رهنی را به بازار ارائه کند.

مدیرعامل بانک مسکن، از هماهنگی با بانک مرکزی برای تهیه پیش‌نویس اعطای لیزینگ مسکن برای اولین بار خبر داد و گفت: با هماهنگی بانک مرکزی پیش‌نویس اعطای لیزینگ مسکن به شورای پول و اعتبار ارائه شده که به محض تصویب جزییات آن نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دکتر بت ‌شکن، در خصوص اینکه آیا بانک مسکن درخواست افزایش اخذ تسهیلات از ۸۰ میلیون تومان کنونی به بالاتر را به بانک مرکزی را ارائه داده است یا خیر، گفت: بانک مسکن یک ایده کلی برای اعطای تسهیلات خرید مسکن دارد و آن این است که تسهیلات باید ۵۰ درصد ارزش یک واحد مسکونی را برای اقشار میان درآمد تامین کند،بنابراین تاکید بانک مسکن برای سال آینده در مرحله اول برای زوجین است که اگر در شورای پول و اعتبار تصویب شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرعامل بانک مسکن، در پایان سخنان خود افزود: پس سیاست بانک مسکن اعطای تسهیلات تا ۵۰ درصد ارزش یک واحد مسکونی است بنابراین به نظر می‌رسد اعطای این ۸۰ میلیون تومان کنونی برای کل کشور می‌تواند ۵۰ درصد ارزش یک واحد مسکونی را پوشش دهد اما شاید برای تهران این مبلغ تا حدودی متفاوت باشد.