جامع خبر:وزیر کشور گفت: بعد از دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی بیش از ۳۰۰ تا ۳۴۰ تخلف در سایت ها و فضای مجازی احصاء شده که برای رسیدگی و برخورد ارسال شده است. به گزارش جامع خبرازعبدالرضا رحمانی فضلی عصر شنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد با […]

جامع خبر:وزیر کشور گفت: بعد از دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی بیش از ۳۰۰ تا ۳۴۰ تخلف در سایت ها و فضای مجازی احصاء شده که برای رسیدگی و برخورد ارسال شده است.

به گزارش جامع خبرازعبدالرضا رحمانی فضلی عصر شنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد با تخلفات رسانه ای اظهار داشت: ما قبل از این که دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی را صادر کنیم کمیته ای تحت عنوان کمیته رسانه ای از بخش های مختلف تشکیل دادیم که تمام تخلفات را شناسایی و احصاء و ارجاع کردیم.
وزیر کشور تصریح کرد: برخی تخلف ها اداری یا تخلف کارکنان دولت بوده، بخشی به شورای نگهبان ارجاع شده و چون نامزد بوده و تخلف کرده حتما در رسیدگی های اعتبارنامه مورد دقت قرار خواهد گرفت. بخشی هم به قوه قضائیه ارسال شده که اعداد و ارقام آن مشخص است.
وی افزود: بعد از دستورالعمل شورا، ۴۰ تا ۵۰ مورد بسته شد و بقیه را هم بررسی می کنند و این به نظر کسانی که این رسیدگی را باید انجام دهند بستگی دارد. بیش از ۱۵۰ نشریه و روزنامه هم مواردی بود که مورد رسیدگی قرار گرفت.
وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که برخی نهادها جلوی اعلام آمار را گرفته اند گفت: هیچ گونه شایعه ای در این مورد و موارد دیگر را قبول نکنید؛ از تهران سوال کردم، گفتند سه هزار صندوق را از خبرگان و به همین تعداد و یا کمتر را هم از مجلس شورای اسلامی شمرده ایم.
وی ادامه داد: منتظر تایید صورت جلسه نهایی هیات های نظارت هستند که اگر تایید شود در اختیار سیستم قرار می گیرد.
رحمانی فضلی گفت: برای این که صحت و سلامت انتخابات و دقت را افزایش دهیم در مراحل مختلف اعم از شعبه که شمارش شروع می شود و تدابیری که در شعبه اندیشیده شده، کسانی که ثبت کرده و آرا را می خوانند و بازرسان شعبه، در همانجا جمع بندی اولیه انجام می شود.
وی افزود: صورت جلسه و تعداد فرم هایی که باید با دقت پر شود ، از آنجا به بخش ارجاع و مجددا تدوین و از بخش به حوزه فرعی و بعد به حوزه اصلی می رود و در عین حال، یک برگ از اینها بعد به هیات مرکزی شورای نگهبان می رود و اینها هم باید تایید کنند و وزارت کشور هم تایید کند.
رحمانی فضلی گفت: همه این مراحل فقط به خاطر این است که دقت انتخابات و سلامت آن را افزایش دهیم؛ این امر مقداری زمان می برد اما امیدواریم امشب بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد شعبه ها را اعلام کنیم.
وی افزود: در زمان حاضر بخشی از آرای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در تهران را داریم اما آنچه ثبت و تایید شده رقم بالایی نیست که بتواند سرخطی مشخص را تعیین کند ولی به هر حال امشب شهرستان ها را تمام کرده و تهران آغاز می شود.
وزیر کشور در عین حال افزود: اگر افرادی سازماندهی شده به شهری برای رای دادن منتقل شوند حتما باید جلوگیری شود. در این رابطه دو اتوبوس در منطقه حسن آباد که قصد ورود به تهران را داشت ، متوقف کرده و به استانداری اعلام کردیم اگر اتوبوسی سازماندهی شده قصد آمدن به تهران داشتند متوقف و گزارش کنند.
رحمانی فضلی گفت: با نتایجی که بر اساس استعلامات به دست آمده در شهر تهران دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر و در کل استان تهران حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رای دادند که البته این آمار قطعی نیست.
وی اضافه کرد: بر مبنای تشخیص هویت و آمار استعلامی، حدود ۳۳میلیون نفر که ۶۰ تا ۶۱ درصد واجدان شرایط است را داریم اما چون بخشی (از صندوق ها) سیار بوده و بخشی در مناطق صعب العبور بوده هنوز تکمیل نشده است.
وزیر کشور گفت : بازتاب خارجی انتخابات هفتم اسفند در رسانه های خارجی مناسب بود و بازتاب داخلی این انتخابات نیز دعوت به وحدت، انسجام، همراهی و غرور ملی بود.
رحمانی فضلی افزود: از این به بعد که نتایج اعلام می شود باید رقابت ها را پشت سر بگذاریم و رفاقت ها را شروع کنیم و با یک وحدت و انسجام ملی برای پاسخگویی به مطالبات مردم، رهبر معظم انقلاب و برنامه دولت تلاش کنیم.
وزیر کشور گفت: ما با هماهنگی شورای نگهبان مسیر را به گونه ای طراحی کردیم که کمترین شبهه در سلامت انتخابات وجود نداشته باشد و این کمی کار را کند کرده و باید چندبار رفت و برگشت بین شعبه، بخشداری و فرمانداری صورت بگیرد و نهایتا توافق هیات اجرایی و نظارت را به دنبال داشته باشد.
رحمانی فضلی افزود: در حال حاضر ۴۸ حوزه انتخابیه تعیین تکلیف شده و ۱۳ حوزه انتخابیه نیز به مرحله دوم راه یافتند و بقیه از نظر شمارش، بیش از ۷۰ درصد شمارش ها در همه حوزه ها انجام شده و ما منتظر هماهنگی نهایی هستیم.
وی ادامه داد: باید بین برگه های دستی که صورتجلسه می شود و آنچه در سیستم وارد شده انطباق داده شود؛ گاهی برای یک رای، دوستان ما با هیات نظارت ساعت ها کنترل صورت می گیرد که حتی یک رای نیز ضایع نشده باشد.
وزیر کشور گفت: تلاش این است که تا آخر شب اگر توافق نهایی با هیات نظارت و شورای نگهبان صورت بگیرد بتوانیم بخش اعظمی از نتایج را یعنی حدود هشتاد درصد شمارش شده ها را اعلام کنیم.
رحمانی فضلی یادآور شد: در تهران آمار ابتدایی در مورد مجلس شورای اسلامی و هم در مورد مجلس خبرگان رهبری را داریم که بر اساس آخرین گزارش، شمارش آرا در حدود سه هزار شعبه تمام شده و ما منتظریم انطباق نهایی صورت بگیرد و امیدواریم برای اخبار شامگاهی بتوانیم نتایج را اعلام کنیم.
وی ادامه داد: بعد از تایید شورای نگهبان، با فاصله یک ماه کار را برای برگزاری مرحله دوم انتخابات انجام می دهیم که احتمالا نیمه دوم فروردین یا نیمه اول اردیبهشت مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.
وزیر کشور عملکرد ستاد انتخابات کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت : بیش از یک میلیون نفر امر انتخابات را در شرایط مختلف انجام دادند؛ همچنین نیروهای امنیتی و انتظامی، رسانه ها و قوه قضائیه و همه دستگاه ها تلاش کردند تا انتخابات به خوبی برگزار شود.
وی در عین حال درباره این که افراد حاضر در حصر نیز توانستند رای دهند اظهار داشت: یک مورد رای گیری انجام شد ولی مورد دیگر، چون ساعت رای گیری تمام شده بود رای گیری انجام نشد.
رحمانی فضلی همچنین در خصوص میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات گفت : بر اساس استعلام ها تاکنون در تهران دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند و در استان تهران هم این آمار سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است که بر اساس این آمار تا این لحظه می توان گفت میزان مشارکت در شهر تهران ۴۵ درصد و در کل استان ۴۸ درصد بوده است.
وزیر کشور همچنین درباره امنیت انتخاباتی هم گفت: ما هیچ مشکل حاد امنیتی نداشتیم و از نظر سیاسی هم فضای آرامی برقرار بود؛ انتخابات را در فضای بسیار آرام از نظر سیاسی و امنیتی داشتیم و این، توفیق بسیار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی در شرایط منطقه است.
وی افزود: از نظر سیاسی با وجود برخی تندروی ها، از روز نزدیک به رای گیری فضای آرامی داشتیم و بعد از رای گیری هم، روزنامه ها، نشریه ها در فضای منطقی برخورد کنند و از افراد و گروه ها تقاضا داشته باشید که موجب اتحاد و انسجام شوند تا مجلسی تشکیل شود که مطالبات مردم را پیگیری کند.
وزیر کشور همچنین گفت: در مناطق خاص قومی و طایفه ای رقابت ها جدی است و کمیته امنیتی ما برای ۵۰ تا ۶۰ شهر از نظر اجرای انتخابات شرایط ویژه ای در نظر گرفته بودند.