جامع خبر: اولین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری باحضور جمعی از مدیران شهرداری تهران و مدیرعامل بانک شهر در ساختمان مرکزی این بانک صبح امروز آغاز به کار کرد. به گزارش جامع خبر از محل برگزاری این همایش دکتر حسین محمد پور زرندی رئیس همایش بین المللی اقتصاد شهری با اشاره به اینکه امروزه کلانشهرها و […]

جامع خبر: اولین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری باحضور جمعی از مدیران شهرداری تهران و مدیرعامل بانک شهر در ساختمان مرکزی این بانک صبح امروز آغاز به کار کرد.
به گزارش جامع خبر از محل برگزاری این همایش دکتر حسین محمد پور زرندی رئیس همایش بین المللی اقتصاد شهری با اشاره به اینکه امروزه کلانشهرها و مناطق مادرشهری بنا به ماهیت شکل گیری خود با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند، افزود: آنها اگرچه محل تمرکز جمعیت، ثروت، تخصص، و پایگاه اجتماعی اقتصادی و موتورهای پیشران اقتصاد ملی هستند اما در عین حال در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی با مسائل و مشکلات فراوانی از جمله فقر، سکونت گاههای غیر رسمی و ناپایداریهای زیست محیطی، آلودگی هوا، تولید گازهای گلخانه ای، مصرف بالای انرژی و بخصوص ناپایداری درآمدی روبه رو هستند.
وی با بیان اینکه برای تحلیل مشکلات کلانشهرها به ویژه تهران نباید آنها را بصورت مجزا و یک واحد جغرافیایی جداگانه در نظر گرفت، ادامه داد: بلکه باید منطقه کلانشهری تهران و حوذه نفوذ آن یعنی از هشتگرد کرج تا شهر جدید پردیس یعنی یک شعاع حدود ۱۰۰ کیلومتری را مورد بررسی و نقد قرار داد.
رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه از جمله عمده ترین مسائل و چالش‌های تهران به مانند دیگر کلانشهرهای کشورهای رو به توسعه بحث آلودگی هوا و معضلات زیست محیطی است که حل آن نیازمند نگاه ساختاری و همه جانبه است، افزود: چالش دیگر موضوع درآمدهای شهری و اتکاء به مالیه شهری ناپایدار است به طوری که روشهای تامین مالی ناپایدار راه را بر توسعه پایدار شهری می بندد و روز به روز بر مشکلات کلانشهرها می افزاید.
وی در این خصوص توضیح داد: بحث پایداری درآمدی از چالشهای کلانشهرهاست و در جهان هرجا شهر موفقی دیده می شود بخاطر اینست که به درآمدهای پایدار تکیه دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه نمونه تمام عیار این موفقیت توکیو بزرگ است که جمعیت آن با پسکرانه اش به بالای ۳۵ میلیون نفر می رسد اما قدرتمندترین اقتصاد شهری جهان را دارد و تولید اقتصادی آن ۲ تریلیون دلار است، خاطرنشان نمود: شهرداری‌ها باید روشهای ناکارآمد تامین مالی از جمله فروش تراکم را برای همیشه کنار بگذارند چرا که منشاء بسیاری از معضلات شهری است. .
سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران هم با اشاره به ضرورت توجه بیش از پیش به ابعاد هوشمندسازی شهر برای نائل شدن به ایده شهر فردا گفت: روند شهرنشینی و تراکم زندگی شهری رو به روز در حال تشدید است و در این بین این رشد، چالش های فزاینده‌ای همچون آلودگی هوا، ترافیک، حاشیه‌نشینی ، اقتصاد غیررسمی و …. را پدید آورده است.
وی با بیان اینکه اجماع گسترده ای در محافل علمی و اجرایی در خصوص استفاده از فناوری های نو برای کنترل چالش‌های شهری پدید آمده است، افزود: طی یک سده گذشته مفهوم شهر هوشمند به عنوان یک ایده ترکیبی مورد توجه قرار گرفته که با استفاده از فناوری ها نو و مشارکت شهروندی می تواند راه حل های مطلوبی برای توسعه شهری پدید آورد.
مدرس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه شهرهای هوشمند به عنوان مجموعه ای از ابزارها و دستگاهها در مقیاس‌های متنوع شناخته می‌شوند که جریان اطلاعات، مردم، مواد و انرژی را تسهیل می‌کنند، ادامه داد: آنها اطلاعات را یکپارچه ساخته و در خدمت اهداف خاص برای بهبود کارایی پایداری و کیفیت زندگی در شهرها قرار می دهند.
طباطبایی با تاکید بر اینکه شهرهای هوشمند شهرهای فردای جهان هستند، خاطرنشان نمود: مدیریت شهری در قرن بیست و یکم می بایست متناسب با ابزارها و فناوری ها این عصر باشد و مطمئنا دیگر نمی توان با روش های قدیمی شهرها را مدیریت کرد.
دبیر همایش بین المللی اقتصاد شهری یکی از ابعاد مهم شهرهای هوشمند را توجه به محیط زیست هوشمند عنوان کرد و افزود: به طور معمول شهرها بیش از دوسوم انرژی در سطح کره زمین را مصرف می کنند و حدود ۸۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای نیز مستقیم در شهرهاست و لذا شهرهای فردا باید ردپای اکولوژیکی کوچکتری داشته باشند.
طباطبایی یکی دیگر از ابعاد شهرهای هوشمند را شهرسازی هوشمند دانست و گفت: ساختمان هوشمند ساختمانی با فناوری بالاهستند که از اتوماسیون ، امنیت ، ارتباطات سیار، سیستم مدیریت تاسیسات و … بهره مند هستند و در ساخت آنها مقاوم‌سازی با کمترین هزینه مورد تاکید قرار گرفته است.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه هوشمندسازی شهری در ایران باید از حالت شعاری به یک راهبرد عملی تبدیل شود، گفت: بدون در نظر گرفتن این راهبرد نمی توان شکاف های توسعه شهری را پر کرد