جامع خبر:مشاور فرهنگی و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به دو نوع سیاستگذاری از بالا و مشارکتی گفت: تأمین اجتماعی قطعاً از اموری است که سیاست گذاری مشارکتی در آن نتایج بهتری را به همراه دارد. ماهیت سیاستگذاری در سازمان تامین اجتماعی، از نوع مشارکتی است به گزارش جامع خبراز سازمان […]

جامع خبر:مشاور فرهنگی و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به دو نوع سیاستگذاری از بالا و مشارکتی گفت: تأمین اجتماعی قطعاً از اموری است که سیاست گذاری مشارکتی در آن نتایج بهتری را به همراه دارد.
ماهیت سیاستگذاری در سازمان تامین اجتماعی، از نوع مشارکتی است
به گزارش جامع خبراز سازمان تامین اجتماعی، دکتر حسام الدین آشنا در نهمین نشست شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی که با حضور مدیران ارشد این سازمان و نمایندگان تشکل های کارگری، بازنشستگی و کارفرمایی برگزار شد، افزود: برای سیاست‌گذاری و تصمیم گیری در رابطه با مسائل اجتماعی دو رویکرد کلی وجود دارد که به عنوان سیاستگذاری از بالا و سیاستگذاری مشارکتی قابل تقسیم است.
وی اظهار داشت:در سیاستگذاری از بالا منابع در اختیار دولت ها قرار دارد و دولت مسئولیت امور را نیز برعهده دارد و مردم و اقشار گوناگون جامعه را اداره می‌کند. در این روش، قدرت تصمیم گیری بالایی وجود دارد و کارها نیز با سرعت انجام می‌شود.
دکتر آشنا افزود: هرچه مسائل اجتماعی پیچیده تر شوند، روش سیاستگذاری از بالا، کارایی کمتری خواهد داشت و باید به سمت سیاست‌گذاری مشارکتی حرکت کنیم و شرایطی را فراهم آوریم که مردم در تصمیمی گیری‌ها مشارکت داشته باشند.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه، سیاست گذاری مشارکتی مشکلات و محدودیت‌هایی دارد، گفت: این نوع سیاستگذاری زمان بر است و راضی کردن ذی نفعان برای اجرای برنامه ها دشوار خواهد بود و در زمان اجرا نیز با چالش هایی مواجه خواهیم بود.
وی به نقطه مثبت سیاستگذاری مشارکتی نیز اشاره کرد و گفت: همه با هم همکاری می کنیم و همه ذی نفعان خود را در نتایج بدست آمده سهیم می دانند.
دکتر آشنا در خصوص سیاستگذاری در سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: چاره ای نداریم جز اینکه سیاست گذاری مشارکتی را در این حوزه دنبال کنیم و نقش دولت را مهار کنیم و دولت به مثابه تنظیم کننده رابطه بین مردم نقش آفرینی کند و کمک کند که مردم به شیوه درست به تعامل بپردازند.
رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه گفت: تجربه تأمین اجتماعی به عنوان یک تجربه ریشه دار و عمیق به ما کمک می کند که در امور دیگر هم از این تجربه استفاده کنیم و به عنوان مثال در حوزه فرهنگی و اقتصادی نیز از روش سیاست گذاری مشارکتی استفاده شود.
دکترآشنا با بیان اینکه تشکل‌های کارفرمایی، کارگری و بازنشستگی خواسته‌هایی از دولت در قبال سازمان تأمین اجتماعی دارند، اظهار داشت: یکی از خواسته های مهم آنها این است که دولت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی را بپردازد و به گونه ای برنامه ریزی کند که مطالبات این سازمان در دوره زمانی مشخصی پرداخت شود.
وی افزود: خواسته دیگر این تشکل‌ها این است که دولت دخالت مستقیم و غیرمستقیم در سازمان تأمین اجتماعی را به حداقل برساند و نقش تصدی گری نداشته باشد. شرکای اجتماعی این سازمان می‌خواهند شرکای فعال این سازمان باشند و در تصمیم گیری‌ها مشارکت داشته باشند.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: برای تحقق این خواسته‌ها باید برنامه هایی اتخاذ و در مسیر تحقق این خواسته ها گام هایی برداشته شود.
دکتر آشنا تصریح کرد: به نظر می رسد که برای حرکت اصولی و صحیح در این مسیر در درجه اول بایستی اقداماتی انجام شود که شاهد تقویت تشکل‌ها و اتحادیه های کارگری و کارفرمایی باشیم.

قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:
اصل سه جانبه گرایی در سازمان تامین اجتماعی به وضوح حاکم است

قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان از معدود دستگاه‌هایی است که سه جانبه گرایی در آن به وضوح وجود دارد، گفت: این سازمان بر اساس مشارکت کارگران، کارفرمایان و دولت بنا شده است.
دکتر رضا راعی افزود: تأمین اجتماعی از سازمان‌های اثرگذار در حوزه اجتماعی و اقتصادی کشور است
وی تصریح کرد: فعالیت این سازمان به نوعی خرید ریسک و افزایش امنیت اجتماعی را به دنبال دارد.
دکتر راعی گفت: تجربه بیمه‌های اجتماعی در دنیا نشان می‌دهد که این نوع از بیمه ها را کارفرمایان ایجاد کرده‌اند تا فضای مناسب و امن را برای تولید بهتر و بهبود وضعیت کارگران فراهم آورند.
قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: در زمانی که کارگران دغدغه معیشت و سلامتی خود را نداشته باشند شاهد ارتقاء کارایی و عملکرد حوزه اقتصادی در جامعه خواهیم بود.
دکتر راعی، خروج سرمایه از مسیر تولید و اشتغال را اولین پیامد ناامنی در حوزه اقتصادی برشمرد و گفت: تا زمانی که فضای امن در حوزه اقتصادی فراهم نشود سرمایه به جای حوزه تولید به بخش واسطه گری هدایت می شود.
وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی توانست سال گذشته را با وجود مشکلات و محدودیت‌هایی که در عرصه اقتصادی وجود داشت با موفقیت پشت سر بگذارد و تمامی تعهدات خود از جمله مستمری بازنشستگان و مطالبات مراکز طرف قرارداد را به طور مناسب انجام دهد.
دکتر راعی خاطر نشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی با توجه به دامنه وسیع خدمات و جایگاه ویژه‌ای که در حوزه اقتصادی و اجتماعی کشور دارد نیازمند حمایت جدی دولت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی:
جلسات شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به صورت منظم تشکیل می شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست گفت: جلسات شورای راهبردی شرکای اجتماعی از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان به صورت منظم تشکیل می‌شود و ارتباط نزدیکی بین سازمان و شرکای اجتماعی شکل گرفته است.
دکتر منصور اعتصامی اظهار داشت: کارفرمایان، کارگران و بازنشستگان، شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی هستند. کارفرمایان مهمترین تأمین کننده منابع مالی سازمان هستند و کارگران و بازنشستگان نیز از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.
وی افزود: جلسات شورای راهبردی شرکای اجتماعی با حضور نمایندگان تشکل‎های کارفرمایی، کارگری و بازنشستگی برگزار می‌شود و در این جلسات مسئولین سازمان تأمین اجتماعی نیز حضور یافته و به تبادل نظر و همفکری با شرکای اجتماعی می‌پردازند.
دکتر اعتصامی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی در شرایط خاصی قرار دارد و خوشحالیم که این سازمان توانسته است بدون اتکاء به منابع دولتی می‌تواند خدمات گسترده خود را به جامعه بزرگ تحت پوشش ارائه دهد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکهرسیدگی به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار دارد، گفت: این سازمان نیز تلاش می‌کند که در حل مسائل مربوط به ذینفعان، از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات شرکای اجتماعی در تصمیم گیری‌ها استفاده کند.

در ادامه این نشست نمایندگان تشکل‌های کارگری، بازنشستگی و کارفرمایی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

امیدواریم شرکای اجتماعی نقش فعالی در سازمان تأمین اجتماعی ایفا کنند
محمد عطاردیان، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران، گفت: عمل به سخنان امروز دکتر آشنا راهگشای سازمان تأمین اجتماعی و شرکای اجتماعی این سازمان است و همه خواسته‌های ما در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی در سخنان ایشان منعکس شده است. امیدواریم با اجرایی شدن این دیدگاه‌ها شرکای اجتماعی نقش فعالی در سازمان تأمین اجتماعی ایفا کنند.
وی افزود: جامعه کارفرمایی بیشترین نقش را در تأمین منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی بر عهده دارند و انتظار دارند که متناسب با نقش خود در تصمیم گیری های این سازمان نیز تأثیر داشته باشند.

مهمترین نیاز سازمان تأمین اجتماعی توجه بیشتر به محاسبات بیمه ای است
موسی بیات، رئیس انجمن مدیران صنایع گفت: مهمترین نیاز سازمان تأمین اجتماعی توجه بیشتر به محاسبات بیمه ای است اما به دلیل تعهدات مختلفی که به صورت قوانین مصوب برای این سازمان ایجاد می‌شود، امکان پیش بینی آینده و برنامه ریزی بر اساس محاسبات بیمه ای در این سازمان وجود ندارد و تکالیفی که به این سازمان محول می‌شود مرتبط با مأموریت ذاتی آن و مطابق با محاسبات بیمه ای نیست.
بیات ادامه داد: در ادوار مختلف از زمان تأسیس سازمان تأمین اجتماعی شاهد افزایش سهم کارفرمایان در تأمین هزینه‌های این سازمان بوده‌ایم و حق بیمه‌ای که کارفرمایان به این سازمان می‌پردازند به مرور روند افزایشی داشته است اما دولت به عنوان یکی از اضلاع تأمین منابع مالی این سازمان به تعهدات خود به درستی عمل نکرده است و شاهد انباشت بدهی دولت هستیم.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی بیشترین تلاش را برای وصول بدهی کارفرمایان به کار می گیرد.

سازمان تأمین اجتماعی در ارائه خدمات به سالمندان نقش اساسی دارد
علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی، گفت: دو میلیون و ٨٠٠ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند که همراه با اعضای خانواده خود جمعیتی بالغ بر ٧ میلیون نفر هستند و خدمت رسانی مطلوب سازمان تأمین اجتماعی نقش اساسی در رضایتمندی این جامعه بزرگ دارد.
بیات اظهار داشت: با توجه به شیب سالمندی جمعیت در کشور بایستی برای ارتقاء خدمات به سالمندان برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد و سازمان تأمین اجتماعی در این رابطه نقش اساسی خواهد داشت.
وی افزود: در دو دهه گذشته شاهد تصویب و اجرای قوانین حمایتی مختلف در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی هستیم که این قوانین تعادل مالی سازمان تأمین اجتماعی را بر هم زده و باعث ایجاد بدهی بزرگی برای دولت شده است که انتظار می‌رود برای تسویه این بدهی برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.

کارگاه‌های صنفی بیشترین اشتغال را در کشور ایجاد می‌کنند
احمدی، معاون اجرایی اتاق اصناف ایران، گفت: کارگاه‌های صنفی بیشترین اشتغال را در کشور ایجاد می‌کنند. کارگاه‌های کوچک توان مالی کمتری دارند و در برنامه ریزی ها باید حمایت از کارگاه‌های صنفی و کوچک مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: حق بیمه مربوط به بیمه بیکاری در حال حاضر از کارفرمایان دریافت می‌شود در حالی که پرداخت این مبلغ غیر منطقی است و در همه کشورها نیز این مبلغ را دولت و یا خود کارگران پرداخت می‌کنند.

وضعیت فعلی سازمان تأمین اجتماعی نسبت به سال‌های قبل ارتقاء یافته است
یار احمدیان، رئیس مجمع کارگران کشور، گفت: وضعیت فعلی سازمان تأمین اجتماعی نسبت به سال‌های قبل ارتقاء یافته است و جامعه کارگری نسبت به این سازمان از آرامش بیشتری برخوردار است. البته تشکل‌های کارگری در رابطه با سازمان تأمین اجتماعی دغدغه‌های فراوانی دارند.
وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی عضو اتحادیه بین المللی تأمین اجتماعی است، اظهار داشت: بیش از ٣٠٠ سازمان و نهاد بیمه گر اجتماعی در سراسر جهان عضو این اتحادیه هستند. در همه کشورها نمایندگان کارگران و کارفرمایان سازمان تأمین اجتماعی را اداره می‌کنند و دولت نقش نظارتی دارد اما در کشور ما وضعیت به گونه دیگری است و دولت اداره سازمان را بر عهده دارد. در حقیقت جای مجری و ناظر جا به جا شده است.

استقلال سازمان تأمین اجتماعی از خطوط قرمز جامعه کارگری است
غلامرضا عباسی، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، گفت: استقلال سازمان تأمین اجتماعی از خطوط قرمز جامعه کارگری است و بیان مسائلی در رابطه با جداشدن بخش درمان از سازمان تأمین اجتماعی باعث نگرانی و ناراحتی کارگران و کارفرمایان می‌شود.
وی افزود: احیای شورای عالی تأمین اجتماعی از دیگر خواسته های جامعه کارگری است و کارگران انتظار دارند که نمایندگان آنها با حضور در این شورا در اداره سازمان تأمین اجتماعی نقش جدی داشته باشند.
وی تشکیل حوزه مشاور کارگری را در ریاست جمهوری برای ارتباط این قشر با ریاست محترم جمهوری پیشنهاد نمود. همچنین درخواست داشت که جلسات با دکتر آشنا در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری هر از چند گاهی ادامه یابد.

سیاست گذاری کلی کشور در رابطه با تأمین اجتماعی مشخص شود
سرمدی، نماینده معاونت بازرگانی اتاق ایران به طرح سوالاتی از مشاور رئیس جمهور پرداخت و گفت: سیاست گذاری کلی کشور در رابطه با تأمین اجتماعی چیست. تا چه زمانی قرار است که تصمیم گیری و مدیریت این حوزه به صورت اقتضایی باشد و تنها در زمان محدودیت منابع مالی به همفکری و آینده نگری بپردازیم.
وی در ادامه به طرح سوال دیگری پرداخت و گفت: حد و مرز صندوق های بیمه گر برای فعالیت اقتصادی تا کجاست و ورود این صندوقها به حوزه اقتصادی در کدام حیطه ها باید انجام شود.

دولت و مجلس به دیدگاه‌های تخصصی جامعه کارگری توجه کنند
حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، گفت: ای کاش شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در دولت‌های نهم و دهم تشکیل می‌شد اما متاسفانه در آن دوره شاهد انحلال معاونت فرهنگی سازمان بودیم و ارتباط با شرکای اجتماعی در آن دوره متوقف شد.
وی بر لزوم توجه دولت و مجلس به دیدگاه‌های تخصصی جامعه کارگری تأکید کرد و گفت: در رابطه با برنامه ششم توسعه دیدگاه‌های کارشناسی تشکل های کارگری و بازنشستگی به دولت و مجلس ارائه شده است و انتظار داریم که به نظرات شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در تنظیم برنامه ششم توسعه توجه بیشتری صورت گیرد.
وی مطالبات کارگری را مربوط به سال های دور دانست و بیان داشت: امروز که درآمدهای ارزی دولت به حداقل خود رسیده، این مطالبات انباشت شده و دولت تدبیر و امید را تحت فشار قرار داده است.

در حوزه تعاون نیازمند کار فرهنگی جدی هستیم
مصطفایی، نماینده اتاق تعاون، گفت: بارز ترین نمونه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد تعاونی است و برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و افزایش تولید و پویایی بیشتر اقتصادی توجه به این حوزه ضروری است.
وی افزود: در حوزه تعاون نیازمند کار فرهنگی جدی هستیم و بخش تعاون می‌تواند نجات بخش اقتصاد ما باشد.

کارگران و کارفرمایان باید در تصمیم گیری های مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی سهیم باشند
خالقی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن، گفت: دولت باید به تعهداتی که به عنوان کارفرما در قبال نیروی کار در برخی مشاغل بر عهده گرفته است عمل کند.
وی اظهار داشت: کارگران و کارفرمایان به عنوان شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی باید به صورت شفاف از وضعیت این سازمان باخبر شوند و در تصمیم گیری های مرتبط با این سازمان سهیم باشند. این در حالی است که وضعیت در حال حاضر اینگونه نیست.

باید بین خدمات بیمه‌ای و حمایتی تمایز قائل شویم
محمد جعفری، مدیر امور بیمه‌ تامین اجتماعی در اتاق تهران و منتخب بازنشستگان سازمان، گفت: سازمان تأمین اجتماعی زمانی می‌تواند در ارائه خدمات مطلوب به جامعه موفق باشد که مداخله دولت در این سازمان متوقف شود و به حداقل آن یعنی تنظیم روابط و نظارت بر امور محدود باشد.
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات فعلی سازمان تأمین اجتماعی این است که مسئولیت‌های حمایتی متعدد به این سازمان واگذار می‌شود درحالی که وظیفه این سازمان ارائه خدمات بیمه ای است و باید بین خدمات بیمه‌ای و حمایتی تمایز قائل شویم.

هزینه های سازمان تأمین اجتماعی توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود
سیفی، عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایی، گفت: باید به موضوع اقتصاد مقاومتی همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید دارند به صورت عملی توجه کنیم و به این موضوع نگاه شعاری نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه هزینه های سازمان تأمین اجتماعی توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود، افزود: مدیریت دولتی بر این سازمان باعث می‌شود که خدمات مطلوب توسط این سازمان ارائه نشود.
سیفی ادامه داد: جلسات و نشست‌های سازمان تأمین اجتماعی با شرکای اجتماعی نباید به صورت درددل باقی بماند و باید نتایج ملموسی از این جلسات بدست آید و شرکای اجتماعی در اداره سازمان دخیل باشند. لذا داشتن ساز و کار معین در برقراری جلسات و ارتباط با مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری را ضروری دانست.
پس از ارائه نظرات شرکای محترم اجتماعی، دکتر آشنا مجموعه مطالبات مطرح شده را در سه عنوان کلی خلاصه نمود.