جامع خبر:• زیمنس و گامسا برای ادغام کسب و کارهای حوزه بادی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند • این کسب و کار به نسبت بازارها، محصولات و فناوری بسیار پیشرو خواهد بود و ارزش افزوده بالایی را به مشتریان و سهامداران منتقل خواهد کرد • زیمنس صاحب ۵۹ درصد از سهام خواهد بود و سهام‌داران فعلی گامسا، […]

جامع خبر:• زیمنس و گامسا برای ادغام کسب و کارهای حوزه بادی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند
• این کسب و کار به نسبت بازارها، محصولات و فناوری بسیار پیشرو خواهد بود و ارزش افزوده بالایی را به مشتریان و سهامداران منتقل خواهد کرد
• زیمنس صاحب ۵۹ درصد از سهام خواهد بود و سهام‌داران فعلی گامسا، مالکیت ۴۱ درصد از شرکت جدید را بر عهده خواهند داشت
• سهامداران گامسا به ازای هر سهم ۳.۷۵ یورو دریافت نقدی از زیمنس خواهند داشت
• انتظار می‌رود حاصل این همکاری، درآمد ناخالص سالانه معادل ۲۳۰ میلیون دلار باشد
• این شرکت تلفیقی از لحاظ حقوقی در اسپانیا مستقر خواهد بود و در این کشور به عرضه سهام خواهد پرداخت. دفتر مرکزی ساحلی در اسپانیا و تشکیلات دریایی در هامبورگ آلمان و وایله دانمارک مستقر خواهند بود
• شرکت ادغام شده حضور قوی خود را در بازارهای کنونی حفظ خواهد کرد

زیمنس و گامسا (Gamesa) قراردادی را به امضا رسانده‌اند تا کسب‌وکار و خدمات بادی زیمنس را با گامسا تلفیق و به‌عنوان بازیگری پیشرو در زمینه انرژی بادی در جهان فعالیت کنند. پس از صدور سهام این شرکت نوپا، زیمنس صاحب ۵۹ درصد و سهام‌داران فعلی گامسا مالک ۴۱ درصد از این مجموعه خواهند بود. به‌عنوان بخشی از این ادغام، زیمنس به ازای هر سهم ۳.۷۵ یورو پرداخت نقدی خواهد داشت که بلافاصله پس از ادغام بین سهامداران گامسا (به‌جز زیمنس) تقسیم خواهد شد (به جز سود خالص بر هر سهم که تا پایان ادغام پرداخت می‌شود) این پرداخت نقدی معادل ۲۶ درصد از ارزش سهام گامسا در زمان بسته شدن بازار در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۶ است.
علاوه بر این، گامسا و آریوا (Areva) نیز قراردادی را امضا کرده‌اند که طی آن، آریوا محدودیت‌های گامسا را در مورد تجارت مشترک در زمینه انرژی‌های بادی دریایی را در راستای تسهیل ادغام گامسا و زیمنس لغو کرده است. در بخشی از این قرارداد، گامسا -همگام با زیمنس- در برابر سهام ۵۰ درصدی آریوا، اختیار فروش (put option) و به ازای ۵۰ درصد سهم گامسا در ادوِن (Adwen)، اختیار خرید (call option) را به آریوا خواهد سپرد. این اختیارات برای مدت سه ماه اعتبار دارند. به جز این، آریوا اجازه دارد ۱۰۰ درصد سهام ادوِن را با اختیار تام تصمیم‌گیری به شخص ثالثی انتقال دهد.
از این شرکت جدید که در حساب‌های زیمنس تلفیق خواهد شد انتظار می‌رود که در طول یکسال (۱۲ ماه از مارس ۲۰۱۶) ۶۹ گیگاوات پایگاه نصب شده در سراسر جهان، سفارشاتی معادل ۲۰ میلیارد یورو، فروشی معادل ۹.۳ میلیارد یورو و درآمد تراز شده پیش از مالیات و بهره معادل ۸۳۹ میلیون یورو داشته باشد. این شرکت تلفیقی از لحاظ حقوقی در اسپانیا مستقر خواهد بود و در این کشور به عرضه سهام خواهد پرداخت. دفتر مرکزی ساحلی در اسپانیا و تشکیلات دریایی در هامبورگ آلمان و وایله دانمارک مستقر خواهند بود.
هر دو کسب‌وکار به لحاظ سابقه جهانی، سبد فعلی محصولات و فناوری، بسیار پیشرو محسوب می‌شوند. کسب‌وکار تلفیقی، نفوذی جهانی در تمامی مناطق و روند تولید در همه قاره‌ها خواهد داشت. کسب‌وکار انرژی بادی زیمنس صاحب پایگاهی قدرتمند در آمریکای شمالی و شمال اروپاست و گامسا جایگاهی عالی در بازارهای نوین و در حال توسعه مانند هند، آمریکای لاتین و جنوب اروپا دارد. علاوه بر این، درنتیجه این معامله، طیف گسترده‌تری از محصولات ارائه خواهند شد که رده‌های مختلف فناوری بادی و نیازهای بازارهای اصلی و مشتریان را پاسخ خواهند گفت.
ایگناسیو مارتین، مدیرعامل گامسا در این‌باره می‌گوید: «این ادغام نماد به رسمیت شناختن تلاش‌های شرکت ما در سال‌های اخیر و نشانه‌ای از تعهد ما به ایجاد ارزش افزوده و به وجود آوردن زمینه برای همکاری‌های تأثیرگذار و توسعه افق رشدی سودآور است. امروز ما به دوران جدیدی قدم می‌گذاریم که در آن با همکاری زیمنس، یک رهبری جهانی در عرصه انرژی باد به وجود می‌آوریم. ما همچون گذشته به کار خود ادامه خواهیم داد، اما به عنوان زیرمجموعه‌ای از یک شرکت به مراتب قوی‌تر با توانایی بهتر، برای ارائه راهکارهای صفر تا صد به مشتریانمان.»
جو کایزر، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره زیمنس می‌گوید: «ترکیب کسب‌و‌کار بادی ما با گامسا از یک منطق صنعتی روشن پیروی می‌کند که در آن بُعد مقیاس، نقشی کلیدی در مقرون به‌صرفه کردن انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد داشت. با این ترکیب تجاری، می‌توانیم فرصت‌های عالی در اختیار مشتریان قرار دهیم و ارزش افزوده برای سهامداران شرکت جدید رقم بزنیم. این تجارت تلفیقی دقیقاً در چشم‌انداز ۲۰۲۰ زیمنس می‌گنجد و بر تعهد ما به تامین منابع انرژی پایدار، مطمئن و مقرون به صرفه صحه می‌گذارد.»
زیمنس و گامسا از این ادغام، انتظار پتانسیل همکاری چشمگیری دارند. در مجموع، درآمد ناخالص سالانه ۲۳۰ میلیون یورو برای چهارمین سال همکاری پیش‌بینی شده است.
لیزا دیویس، عضو هیئت مدیره زیمنس در این رابطه می‌گوید: «گامسا به عنوان یک رهبر در عرصه انرژی بادی، به ویژه در بازارهای در حال توسعه، برای ما یک شریک تجاری عالی است. این همکاری به زیمنس و گامسا اجازه می‌دهد تا طیف وسیع‌تری از محصولات، خدمات و راهکارها را بر اساس نیاز مشتریان به آنها ارائه دهند. این توافق، زیمنس و گامسا را در بهترین موقعیت قرار می‌دهد تا بتوانند این صنعت را به سوی کمتر شدن هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر برای مشتریان سوق دهند.»
تلفیق پیش‌بینی شده با حمایت کامل هیئت مدیره گامسا و هیئت نظارت زیمنس مواجه شده است. شرکت ایبردرولا (Iberdrola) نیز با زیمنس قرارداد سهامی امضا کرده و پس از انجام تشریفات اداری، صاحب هشت درصد از شرکت نوپا خواهد بود. انجام این معامله مشروط به تأیید سهامداران گامسا و سایر شروط رایج مانند صدور تأییدیه ادغام از سوی نهاد قانونی بازار سهام اسپانیا خواهد بود. نظارت بر روند ادغام از سوی گامسا به یک کمیته ادغام سپرده شده است که شامل متصدیان کاملاً مستقل است. نهایی شدن این روند برای فصل اول سال ۲۰۱۷ پیش‌بینی شده است./