جامع خبر:سازمان نظام صنفی رایانه ای خواستار اتمام انحصار مجوز فیبر نوری و فراهم کردن شرایط رقابتی و عادلانه برای حضور فعالان بخش خصوصی در این حوزه شد. به گزارش جامع خبرکنفرانس مطبوعاتی کمیسیون اینترنت و انتقال داده های سازمان، صبح روز یکشنبه ۳۰ خردادماه با حضور رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، مسئول و […]

جامع خبر:سازمان نظام صنفی رایانه ای خواستار اتمام انحصار مجوز فیبر نوری و فراهم کردن شرایط رقابتی و عادلانه برای حضور فعالان بخش خصوصی در این حوزه شد.
به گزارش جامع خبرکنفرانس مطبوعاتی کمیسیون اینترنت و انتقال داده های سازمان، صبح روز یکشنبه ۳۰ خردادماه با حضور رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، مسئول و قائم مقام کمیسیون اینترنت و انتقال داده های سازمان و اعضای این کمیسیون متشکل ازدارندگان پروانه FCP و اصحاب رسانه در محل سازمان برگزار شد.
در این نشست، ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای ضمن اشاره به موضوع اتمام دوره حفاظت پروانه شرکت ایرانیان نت به عنوان اپراتور فیبر نوری درمردادماه جاری، خواستار اتمام این انحصار و فراهم کردن شرایط رقابتی لازم برای بخش خصوصی با رعایت اصول حاکم بر پروانه جدید ارتباطات ثابت (FCP) شد.

ضرورت پایان دادن به انحصار مجوز فیبرنوری در کشور
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای ضمن توضیح این مطلب که طی ۱۲ سال گذشته ،بحث ارائه خدمات اینترنت در چارچوب پروانه های قدیمی با مشکلاتی روبه رو بود، گفت: خوشبختانه با تعامل جدی کمیسیون تنظیم مقررات رگولاتوری و بخش خصوصی طی دوسال اخیر، پروانه های جدید ارتباطات ثابت بر اساس مصالح ملی شکل گرفت و موضوع ارتباطات ثابت نیز همانند ارتباطات سیار دارای پروانه ویژه و یکپارچه ثابت تحت عنوان FCP شد تا با امکانات بخش خصوصی ودر جهت توسعه ملی، سرمایه گذاری های جدی روی این مقوله صورت بگیرد.
ناصرعلی سعادت با اشاره به ارائه پروانه FCP به ۱۳ شرکت متقاضی اینترنتی از سال گذشته تاکنون ادامه داد:درخردادماه ۹۴ ، ۲۶شرکت تقاضای خود را برای اخذ مجوز FCP به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کردند که از این تعداد ۱۸ تقاضا مورد بررسی قرار گرفت و تاکنون ۱۳ شرکت این پروانه را دریافت کرده اند.
او درخصوص نقش پررنگ موضوع فیبرنوری درمجوز FCP گفت: زمانی که اصول حاکم بر FCP تهیه می شد موضوع فیبرنوری دربحث پروانه ارتباطات ثابت مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد درخصوص فیبر نوری نیز همچون سایر پروانه هایی که از قبل صادرشده اند، پس از پایان دوره حفاظت، امکان سرمایه گذاری سنگین بخش خصوصی در این حوزه و درفضایی کاملا عادلانه و به دور از هرگونه انحصار فراهم شود تا در واقع، دارندگان پروانه متناسب با سرمایه و تلاش خود بتوانند دریک فضای رقابتی شبکه فیبر نوری کشور را توسعه دهند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای با تاکید بر سیاست های کلی خصوصی سازی و لزوم اجرای آن در صنعت فناوری اطلاعات کشور بدون هرگونه شاعبه انحصار گفت: در راستای بحث های مختلف خصوصی سازی ازسیاست های کلی اصل ۴۴ که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کردند تا ابلاغیه اقتصاد مقاومتی، همگی تاکید براین دارد که اقتصاد ما تکیه بر مردم و بخش خصوصی دارد و باید بخش خصوصی تشویق به سرمایه گذاری شود تا وابستگی های ما به صنعت نفت کاهش یابد.
ناصرعلی سعادت در همین خصوص و با اشاره به لزوم عمل به اصول مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برای پایان دادن به انحصار مجوز فیبرنوری در کشور به دور از هر شایعه ای ادامه داد: ارائه پروانه های فعالیت، امری است که اگر کوچک ترین خدشه ای به آن وارد شود بدون شک اعتماد بخش خصوصی به دولت و هر نوع سرمایه گذاری دراین مقوله کاملا از بین خواهد رفت. بنابراین ضرورت دارد ارائه مجوز فیبر نوری نیز مانند سایر بخش های مجوز FCP به دور ازهرگونه نگرانی و شایعه باشد.
به گفته رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، مدت پروانه FCP ده ساله است و سرمایه گذار خصوصی باید بیش از ۵سال روی آن سرمایه گذاری کنند ؛ بنابراین ضروری است که نباید در اخذ پروانه اما و اگری باشد.

خواسته بخش خصوصی از دولت آرامش خاطر و عمل به تهعدات است
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ضمن اظهار خرسندی از نگاه ویژه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به جایگاه بخش خصوصی، با اشاره به نگاه مثبت دولت و شخص وزیر به بخش خصوصی، گفت: با نگاه مثبت و سازنده دولت یازدهم به نظر می رسد باید فضای خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی درحوزه فاوای کشورفراهم شود .
سعادت با بیان رویکرد متفاوت نسبت به بخش خصوصی در دولت یازدهم ادامه داد :زمانی، بخش خصوصی فقط پیمان کاردولت بود،اما خوشبختانه هم اکنون مفهوم بخش خصوصی تنها در قالب پیمان‌کاری برای دولت تعریف نمی شود بلکه بخشی است که با همت خود برای توسعه ملی سرمایه گذاری می کند.
او با تاکید براینکه تنها خواسته بخش خصوصی از دولت ، آرامش خاطر و عمل به تهعدات است، ادامه داد: بخش خصوصی واقعی جز آرامش خاطر و عمل به تعهدات چیزی از دولت نمی‌خواهد. طبیعی است که در موضوعی همچون مجوز فیبر نوری، خواسته فعالان بخش خصوصی عمل به قانون مصوب است؛ از این رو تمدید دوره حفاظت یک شرکت نمی‌تواند درست باشد و قطعا عدم اجرای آن به اعتبار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات لطمه خواهد زد.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای با توضیح این مطلب که موضوع تمدید دوره حفاظت مجوز فیبر نوری نمی تواند درست باشد، گفت: قطعا تمدید انحصار مجوز فیبر نوری لطمات و صدمات جدی را به اعتبار کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همچنین قول ها و اعتبارات دولت در برابر بخش خصوصی وارد می کند ؛ این موضوع امری نشدنی است و خوشبختانه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بارها تاکید کرده اند موضوع فیبرنوری دراختیار بخش خصوصی است و باید به صورت جدی روی آن سرمایه گذاری کند ؛ ضمن اینکه ضرورت دارد کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز این تعهدات را پیگیری کند.
به گفته رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، انحصار در یک صنعت هرگز به موفقیت ختم نمی شود و قطعا رفع انحصار مجوز فیبر نوری در کشورنیز برای شرکت فعلی دارنده مجوز انحصاری نیز راهگشا خواهد بود تا همه فعالان این حوزه بتوانند در یک فضای رقابتی به مردم خدمت کنند
.
سازمان مخالف هرگونه انحصار در صنعت ICT است
محمدرضا کریمی، مسئول کمیسیون اینترنت و انتقال داده های سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با تشریح نگرانی های بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری روی مجوز FCP و ارتباط آن با موضوع مجوز فیبر نوری گفت: نگرانی بخش خصوصی از سرمایه گذاری کلانی است که درخصوص موضوع پروانه FCP صورت گرفته و عملا درخواست بخش خصوصی این است که در فضای رقابتی که هم به نفع مصرف کننده و هم لازمه پویایی صنعت در موضوع ارائه مجوز فیبر نوری است حضور فعالی داشته باشد.
کریمی با اشاره به پایان دوره حفاظت مجوز فیبر نوری در کشور ادامه داد: مردادماه امسال دوره حفاظت مجوز فیبرنوری از سوی شرکت ایرانیان نت به پایان می رسد . عملا در پروانه شرکت های FCP هم به صراحت قید شده که پس از پایان دوره حفاظت، این مجوز نیز براساس شرایط و ملزوماتی که قانون گذار تعیین کرده به بخش خصوصی واگذار شود؛ امیدواریم راه فعالیت بخش خصوصی در این مسیر نیز باز شود.
در بخش دیگری از این نشست خبری، علی توسلی، قائم مقام کمیسیون اینترنت و انتقال داده های سازمان تاکید کرد:
سازمان نظام صنفی رایانه ای تنها مخالف انحصاردر هر زمینه است و قطعا این موضوع ارتباطی به مخالفت سازمان با شرکتی همچون ایرانیان نت و یا هر شرکت خارجی ندارد تجربه ارائه این مجوزها در سراسر جهان نشان داده که انحصار هیچ کجا پاسخ گو نیست.

مشارکت بخش خصوصی در شبکه فیبرنوری قیمت اینترنت را کاهش می دهد
عبدالحسین بیدآبادی، عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده های سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در این نشست به موضوع کاهش قیمت های اینترنت طی مدت اخیر اشاره کرد و درخصوص ارتباط آن با مجوز فیبر نوری گفت: خوشبختانه در بحث کاهش قیمت اینترنت طی مدت اخیر اتفاق های خوبی رخ داده و عوامل موثر بر قیمت تمام شده اینترنت مرتبط با ناحیه زیرساخت و مخابرات درحال کاهش است.
بیدآبادی دراین خصوص تاکید کرد: قطعا رضایت مندی مشتریان محور اصلی فعالیت دارندگان مجوزهای FCP است و آنها مصر هستند برای حفظ این رضایت مندی تمام تلاش خود را به کار گیرند تا بهترین سرویس را با بهترین قیمت ارائه دهند.
به گفته بیدآبادی واقعیت این است که موضوع انتقال، جزو عوامل تاثیرگذار روی قیمت اینترنت است که هرچه هزینه های آن کاهش یابد سرویس اینترنت در کشور با سرعت و کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر عرضه خواهد شود. اگر توسعه شبکه فیبر نوری با مشارکت فعال بخش خصوصی اتفاق بیافتد مطمئنا بخش خصوصی می تواند قیمت هارا به مراتب کاهش داده و سرویس های مناسب اینترنتی را در کشور ارائه کند.