جامع خبر:غلامحسین نتاج امروز در یک نشست خبری که باحضورخبرنگاران درساختمان مرکزی بانک برگزارشد گفت: همانطور که فرصت ها نهفته است، تهدیدها نیز نهفته است و موسسات ارزی و پولی باید بخش های سرمایه گذاری و مالی و پولی خود را فعال کنند. وی با بیان اینکه نظام بانکی یکی از بخش هایی بود که […]

جامع خبر:غلامحسین نتاج امروز در یک نشست خبری که باحضورخبرنگاران درساختمان مرکزی بانک برگزارشد گفت: همانطور که فرصت ها نهفته است، تهدیدها نیز نهفته است و موسسات ارزی و پولی باید بخش های سرمایه گذاری و مالی و پولی خود را فعال کنند.

وی با بیان اینکه نظام بانکی یکی از بخش هایی بود که توانست با همه مشکلات به کمک اقتصاد کشور بیاید، افزود: شبکه بانکی چه در گذشته که با رویکرد درون گرایانه حرکت می کرد و بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی را بر دوش می کشید و چه در شرایطی که از تحریم های ناعادلانه بین امللی در رنج بود، با همه محدودیت های اقتصادی، تلاش کرد اقتصاد کشور را سرپا نگاه دارد.

تقی نتاج با اشاره به اینکه مجموعه نظام بانکی در چارچوب کلی اقتصاد کشور فعالیت می کند،افزود: اتفاق هایی که در سال های اخیر افتاد بیانگر تغییراتی در رفتارهای بین المللی به ویژه به لحاظ سیاسی و اقتصادی است که این تغییرات یک شبه رخ نداده ، بلکه به مرور زمان و برای برون رفت از شرایط مختلف و مشکلات صورت گرفته است.

مدیر عامل بانک قوامین با بیان اینکه شاهد اتفاق های خوب و یک روند رو به جلو هستیم، افزود: باید با استفاده از این شرایط در صدد رفع نقایص و معایب باشیم تا اقتصاد ایران بتواند از فرصت های ناشی ار رفع تدریجی تحریم ها بهره مند شود. البته اقتصاد بین الملل نیز می تواند با استفاده از این شرایط در یک رابطه برد-برد از ظرفیت های گسترده اقتصاد ایران استفاه کند.

وی نظام بانکی را پیش قراول ارتباطات بین المللی دانست و گفت: باید با هوشمندی زبان تجاری که در دنیا وجود دارد و از آن بی بهره بوده ایم را یاد بگیریم و با استفاده از تعامل با دنیا در جایگاه برابری با اقتصاد جهانی قرار گیریم.

همانطور که فرصت ها نهفته است، تهدیدها نیز نهفته است و موسسات ارزی و پولی باید بخش های سرمایه گذاری و مالی و پولی خود را فعال کنند.

تقی نتاج با بیان اینکه نظام بانکی یکی از بخش هایی بود که توانست با همه مشکلات به کمک اقتصاد کشور بیاید، افزود: شبکه بانکی چه در گذشته که با رویکرد درون گرایانه حرکت می کرد و بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی را بر دوش می کشید و چه در شرایطی که از تحریم های ناعادلانه بین امللی در رنج بود، با همه محدودیت های اقتصادی، تلاش کرد اقتصاد کشور را سرپا نگاه دارد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه نظام بانکی در چارچوب کلی اقتصاد کشور فعالیت می کند،افزود: اتفاق هایی که در سال های اخیر افتاد بیانگر تغییراتی در رفتارهای بین المللی به ویژه به لحاظ سیاسی و اقتصادی است که این تغییرات یک شبه رخ نداده ، بلکه به مرور زمان و برای برون رفت از شرایط مختلف و مشکلات صورت گرفته است.

مدیر عامل بانک قوامین با بیان اینکه شاهد اتفاق های خوب و یک روند رو به جلو هستیم، افزود: باید با استفاده از این شرایط در صدد رفع نقایص و معایب باشیم تا اقتصاد ایران بتواند از فرصت های ناشی ار رفع تدریجی تحریم ها بهره مند شود. البته اقتصاد بین الملل نیز می تواند با استفاده از این شرایط در یک رابطه برد-برد از ظرفیت های گسترده اقتصاد ایران استفاه کند.

وی افزود: در شرایطی که رکود بر اقتصادهای دنیا حاکم شده است، شرایط برای اقتصاد ایران مساعد است تا با بهره مندی از سند ارزشمند اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن ۲۴ محور این سند از فرصت ویژه به دست آمده استفاده کند.

مدیر عامل بانک قوامین افزود: البته اقتصاد دنیا نیز می خواهد از رکود خارج شود و به طور مطمئن نگاهی به بازار بزرگ ۸۰ میلیونی ایران دارد. هم اکنون فضا برای کشور مناسب است تا بتوانیم هم از طریق اقتصاد داخل و هم اقتصاد جهانی مشکلات موجود را برطرف کنیم.

تقی نتاج افزود: برای عبور از مشکلات ابتدا باید شناختی بین اقتصاد داخل و اقتصاد جهانی برقرار کنیم و این تعاملات افزایش یابد تا زمینه شناخت بیشتر برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایران با اقتصاد جهانی فراهم بشود.

وی با اشاره به لزوم توانمندسازی در کشور گفت:البته اقدام هایی از سوی نظام دیپلماسی کشور در حال انجام است و با لغو روادیدها، رفت و آمدها و ارتباطات بین المللی بیشتر می شود. اما بانکها به تنهایی نمی توانند به پایداری اقتصاد کشور کمک کنند و در این راه باید تولید کننده ها، صادر کننده ها و فعالان اقتصادی داخل کشور و دیگر کشور نیز فعال شوند.

وی ادامه داد: زبان تجاری را باید یاد بگیریم نظام های دریافت و پرداختی، نظام های ارتباطی ، اداری و بین المللی را باید بیاموزیم و باید فرصت داد به اقتصاد کشور و مسوولان مختلف اقتصادی تا در این زمان بتوانند فرصت ایجاد و اعتماد سازی کنند و با بهره گیری مناسب از زمان بتوانیم در جایگاه برابری با اقتصاد جهانی قرار گیریم.

وی با اشاره به برنامه بانک قوامین برای نیمه دوم سال و سود تسهیلات بانکی نیز گفت: قصد داریم با بهره گیری از نقاط قوتی که در درون بانک وجود دارد و برطرف کردن نقاط ضعف از فرصت های پیش رو برای اجرای برنامه هایمان استفاده های کنیم تا بتوانیم خدمات بانکی بیشتری ارایه کنیم .

مدیرعامل بانک قوامین ادامه داد: زمانی نرخ سود تسهیلات بانکی می تواند ۱۸ درصد باشد که سپرده های ما نیز از جنس ۱۵ درصدی باشد تا ۳ درصد برای سیستم بانکی سودآوری داشته باشد اما با مرور ترازنامه های بانکی خواهیم دید که منابع بانک از جنس سپرده هایی با سود ۲۰ درصدی است.

وی ادامه داد: بانک ها باید به سمت تنوع سازی خدمات بانکی بروند که همان عرضه انواع خدمات الکترونیکی و غیر الکترونیکی مورد نیاز مشتریان است و از این طریق تامین درامد کنند اما به نظر می رسد بازار بانکی آمادگی پرداخت این خدمات را ندارد.

تقی نتاج افزود: حتی برخلاف تصور عمومی که نسبت به کارکنان بانکها وجود دارد، حقوق و مزایای این قشر بسیار پایین است و هم از سیاری تسهیلات محروم هستند.

نتاج در مورد معوقات بانکی گفت: معوقات بانکی یک موضوع بسیار عمیق در نظام بانکی است که ابعاد مختلفی دارد و باید به آن توجه ویژه ایی شود. یک بعد اعلام رقم بر روی کاغذ است که در حال حاضر ۹۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده که این رقم تمام مباحث را پوشش نمی دهد.

وی افزود: این رقم با توجه به ترازنامه ها و آمارهای سالانه و حسابرسی بانکها می باشد در شرایطی که رقم واقعی معوقات با حساب جایگزینی املاک و دارایی های که از بسیاری بدهکاران دانه درشت اخذ می شود نیز می بایست محسوب شود

مدیرعامل بانک قوامین بیان داشت: مطالبات معوق بانک قوامین بین ۳ تا ۴ درصد است که بخشی از این مطالبات مربوط به دولت می شود. به طور کلی مطالبات معوق بانک قوامین به صورت کاملا مدیریت شده وصول می شود.