جامع خبر:نشست هم اندیشی کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با تولیدکنندگان محصولات بومی امنیت فناوری اطلاعات با هدف طرح و بررسی دغدغه ها و مشکلات تولید محصولات افتا برگزار شد. به گزارش جامع خبراز سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، دراین نشست که عصر روز سه شنبه دوم شهریورماه جاری برای نخستین […]

جامع خبر:نشست هم اندیشی کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با تولیدکنندگان محصولات بومی امنیت فناوری اطلاعات با هدف طرح و بررسی دغدغه ها و مشکلات تولید محصولات افتا برگزار شد.
به گزارش جامع خبراز سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، دراین نشست که عصر روز سه شنبه دوم شهریورماه جاری برای نخستین بار با حضور ناصرعلی سعادت،رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، بهناز آریا مسئول کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، نمایندگان کمیسیون افتا و بیش از۳۰ تن از مدیران شرکت های تولیدکننده محصولات بومی امنیت فناوری اطلاعات در محل سازمان برگزار شد، مشکلات و دغدغه های این فعالان در کشور مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست هر یک از تولیدکنندگان محصولات بومی افتا ضمن معرفی شرکت و تشریح فعالیت ها و مشکلاتشان بر لزوم همگرایی آحاد فعالان این حوزه تاکید کردند.
تولیدکنندگان محصولات بومی صنعت افتا یکی از بزرگترین مشکلات خود را الزام دریافت مجوزهای متعدد ، نبود متولی واحد برای اخذ مجوز فعالیت و موازی کاری دستگاه ها و نهادهای مختلف در این رابطه اعلام کردند و خواستار تعیین یک نهاد متولی در قالب نظارت برفعالیت های این حوزه و رسیدگی به تخلفات آن شدند. این فعالان فقدان ارتباط کافی و دوسویه تولیدکنندگان افتا با دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی را از دیگر مسائل خود در ارتباط با متولیان تصمیم گیر حوزه افتا عنوان کردند.
براساس نظر این تولیدکنندگان، علاوه بر اینکه تاکنون فرهنگ سازی و اطلاع رسانی هدفمندی در زمینه ترویج استفاده از محصولات بومی افتا در کشور صورت نگرفته، بلکه دستگاه ها و نهاد مختلف دولتی نیز حمایت مناسب مادی و معنوی از این حوزه به عمل نیاورده اند.
این چالش ها و مشکلات درحالی است که شرکت های تولیدکننده محصولات بومی صنعت افتا در رقابتی نابرابر همچنان با مسائلی همچون چالش های مالی، عدم هماهنگی و همکاری سازمان تامین اجتماعی و سازمان امورمالیاتی روبه رو هستند.
تولیدکنندگان محصولات بومی افتا دراین نشست ضمن انتقاد از فعالیت پراکنده برخی تشکل ها در این حوزه، بر لزوم همگرایی صنفی در سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان خانه بزرگ صنف تاکید کردند.
فقدان صیانت از منابع انسانی متخصص در حوزه تولید محصولات افتا، عدم نظارت بر شکل گیری و رشد شرکت های تولیدی محصولات فاقد استاندارد در این حوزه ازدیگر مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان محصولات بومی افتا در کشور مطرح شدند.
سازمان به دنبال تقویت کسب و کارهای امنیت بومی
در ابتدای این نشست، بهناز آریا، مسئول کمیسیون افتا(امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با اشاره به اهداف برگزاری این جلسه گفت: با توجه به افزایش اهمیت رویکرد امنیت بومی و تامین امنیت ملی در کشور، کمیسیون افتا برای اولین بار با هدف همسو کردن نقطه نظرات صنفی و تجاری تولیدکنندگان محصولات بومی رایانه‌ای، این نشست را برگزار کرده است.
آریا با تاکید براینکه موضوع تامین و برقراری امنیت بومی دغدغه ای بسیارجدی است، ادامه داد: هم اکنون تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان محصولات بومی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، عضو سازمان هستند و سازمان مصراست به عنوان نماینده بخش خصوصی، از تمام توانش برای تقویت کسب و کارهای امنیت بومی در کشور بهره بگیرد.
سازمان؛ حافظ منافع آحاد صنف
ناصرعلی سعادت، رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران و رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در این نشست ضمن اظهار خرسندی از حضور فعال تولیدکنندگان صنعت امنیت بومی فناوری اطلاعات، به تشریح تاریخچه شکل گیری، ارکان، اقدامات ودستاوردهای سازمان طی سال های اخیر پرداخت.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای بر لزوم انسجام و اتحاد آحاد صنف زیر چتر سازمان تاکید کرد و درخصوص اهمیت جایگاه قانونی این تشکل در پیگیری مطالبات بخش خصوصی ادامه داد: ظرف قانونی سازمان نظام صنفی رایانه ای این امکان را در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار می دهد که بتوانند مشکلات و دغدغه های خود را به صورت یکپارچه از کانال سازمان به عنوان نماینده رسمی صنف با نهادهای ذی ربط مطرح و پیگیری کنند.
سعادت به فعالیت های سازمان با هدف حل مشکلات متعدد فعالان صنف در برهه های زمانی مختلف اشاره کرد و گفت: پیگیری های سازمان درخصوص مشکلات شرکت های سخت افزاری، تعرفه ها و مجوزهای شرکت های اینترنتی و همچون معافیت مالیاتی شرکت های نرم افزاری و علاوه بر آن ارائه مشاورهای گوناگون مالیاتی، بیمه و حقوقی، تنها گوشه ای از اقدامات سازمان به منظور پیگیری واحد مطالبات صنف بوده است.
به گفته رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، دبیرخانه سازمان همچنان آماده دریافت و پیگیری هرگونه مشکلات صنف در زمینه های مختلف است و از این رو شرکت های تولیدکننده محصولات بومی امنیت نیز می توانند با حضور در سازمان مطالبات و مسائل خود را مطرح کنند تا بتوانیم به واسطه پیوند و ارتباط تنگاتنگ با بدنه دولت این مشکلات را پیگیری و مرتفع کنیم.
در این جلسه مسئول کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان امنیت از مهم ترین بخش های صنعت فناوری اطلاعات هستند، خطاب به این فعالان گفت: دغدغه های تولیدکنندگان افتا، دغدغه جدی سازمان است و قطعا پیگیری و دفاع از این حقوق، همکاری و مشارکت جدی این فعالان در سازمان را می طلبد.
آریا بر لزوم هم صدایی تمام فعالان این حوزه تاکید کرد و گفت: در نتیجه هم افزایی و هم صدایی تولیدکنندگان افتا با سازمان نظام صنفی رایانه ای می توان به حقوق و خواسته های این فعالان دست یافت.
توسعه کارگروه محصولات بومی امنیت در سازمان
به گفته مسئول کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، مشارکت تولیدکنندگان صنعت بومی افتا در ارائه تجارب خود و طرح یک صدای مشکلاتشان در سازمان به عنوان خانه بزرگ صنف، قطعا مسیر دست یابی به امنیت بومی را هموار می کند؛ این موضوع در شرایطی است که باید محصولات تولیدی با حمایت های مختلف از کارایی و کیفیت لازم برخوردار باشند.
او درخصوص فعالیت کارگروه محصولات بومی امنیت ذیل کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران گفت: این کارگروه با توجه به اهمیت تولید در صنعت افتای کشور تشکیل شده است. ازتمام تولید کنندگان محصولات بومی امنیت دعوت می کنیم تا با عضویت و مشارکت در این کارگروه، زمینه را برای حل مشکلات پیش روی تولید و اعتلای این صنعت فراهم کنند. این کارگروه قصد دارد دغدغه های این تولیدکنندگان را در نقشه راه کاری خود قرار دهد.
آریا در این خصوص ادامه داد: به دلیل توجه ویژه سازمان به موضوع مشکلات صنف، اخیرا سند موانع کسب و کارهای فناوری اطلاعات را منتشر و به نهادهای بالادستی ارائه کردیم و هم اکنون درحال پیگیری و حل این موانع از طریق ارگان های مرتبط بالادستی هستیم.
طرح مسائل و مشکلات تولید محصولات افتا در کشور
در ادامه طرح مسائل و مشکلات تولیدکنندگان صنعت بومی امنیت فناوری اطلاعات کشور، علاوه بر موارد اعلام شده، ۳ موضوع حمایت از کنسرسیوم های خصوصی حوزه تولید افتا، نهادینه کردن تعرفه های حوزه امنیت فناوری اطلاعات و همچنین نیاز به تعامل بیشتر با همه آزمایشگاه های ارزیاب حوزه امنیت از سوی شرکت های حاضر در جلسه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
در بخش پرسش و پاسخ این نشست رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای خطاب به مشکلات مطرح شده در زمینه مسائل بیمه و مالیات و حمایت های دستگاه های دولتی گفت: خوشبختانه سازمان دردوره اخیر موفق شد یکسری حمایت های دولت همچون تخصیص وام وجوه اداره شده به شرکت های فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات و همچنین وام صندوق توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت را پیگیری و به جریان بیاندازد. از این رو تولیدکنندگان صنعت افتا نیز می توانند همچون سایر فعالان از این وام های کم بهره استفاده کنند.
سعادت در خصوص فعالیت ها و اقدامات سازمان به شفاف سازی موضوع دانش بنیان شدن شرکت های فناوری اطلاعات اشاره کرد و ادامه داد: در این دوره توانستیم از طریق ارتباط مستقیم با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور فرایند دانش بنیان شدن شرکت های فناوری اطلاعات را تسهیل و شفاف کنیم. در رابطه با نحوه دانش بنیان شدن، سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران مشاوره های رایگان مختلفی را به اعضای خود ارائه کرده است.
او همچنین به اصلاح بخشنامه ۳/۱۴ بیمه سازمان تامین اجتماعی و احقاق حقوق شرکت های فناوری اطلاعات در قراردادهای فناوری اطلاعات و ارائه مشاوره های بیمه و مالیات از سوی سازمان به اعضا اشاره کرد و توضیح داد: با تلاش های کارگروه بیمه و مالیات و دبیرخانه سازمان آئین نامه های پیشین در این رابطه اصلاح شده و هم اکنون اعضای سازمان در ارتباط با دبیرخانه سازمان این مشکلات را مرتفع کرده اند.
در ادامه بخش پاسخ به موارد مطرح شده از سوی تولیدکنندگان افتا،مسئول کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با تاکید براینکه حمایت از تولید داخلی، مسئولیت تمامی فعالان اقتصادی درکشوراست، گفت: درشرایطی که تولیدات داخلی بتوانند قابلیت و توان تامین نیازهای داخلی حوزه افتا در کشور را داشته باشند، حمایت از این محصولات بومی، مسئولیت تک تک اعضای صنف است.
به گفته آریا، سازمان قصد دارد ضمن مشخص کردن نیازمندی‌ها، مطالبات و حمایت‌های مورد نظر خود از متولیان تولید محصولات افتا در کشور، با در نظر داشتن ملاحظات امنیت ملی کشور، قدم‌های موثرتری در راستای تولیدات بومی بردارد. در این رابطه تولیدکنندگان می توانند با عضویت و فعالیت در کارگروه محصولات بومی امنیت به این حرکت ملی کمک کنند.
در بخش پایانی این نشست، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای ضمن اظهار امیدواری ازایجاد وحدت رویه میان فعالان حوزه افتا و دوری از هرگونه چنددستگی صنفی گفت: متاسفانه موازی کاری و چند دستگی صنفی همواره زمینه را برای سوء استفاده از منافع کل صنف ایجاد می کند . قطعا افرادی که به دنبال منافع صنفی نیستند تلاش می کنند به مسائل حاشیه ای به این شکل دامن بزنند. سازمان نظام صنفی رایانه ای از تمام توان خود برای همگرایی، حمایت و حل مشکلات تولیدکنندگان افتا بهره خواهد برد و همواره آماده مبارزه برای احقاق حقوق صنف در چارچوب قانون است.