جامع خبر:رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به آغاز اجرای قانون بیمه شخص ثالث از پرداخت خسارت بدون کروکی توسط شرکت‏های بیمه تا سقف ۶۳ میلیون ریال (۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ) خبر داد. به گزارش جامع خبر؛ عبدالناصر همتی درباره چالش‏های صنعت بیمه در کشور گفت: بیمه شخص ثالث از مهمترین بیمه‏ […]

جامع خبر:رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به آغاز اجرای قانون بیمه شخص ثالث از پرداخت خسارت بدون کروکی توسط شرکت‏های بیمه تا سقف ۶۳ میلیون ریال (۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ) خبر داد.

به گزارش جامع خبر؛ عبدالناصر همتی درباره چالش‏های صنعت بیمه در کشور گفت: بیمه شخص ثالث از مهمترین بیمه‏ های کشور به شمار می رود که به همراه سایر بیمه‏ های اتومبیل سهم حدود ۵۰ درصدی از نظام بیمه‏ ای کشور دارد.
رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: رانندگان می‏توانند تا سقف ۶۳ میلیون ریال(۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) بدون کروکی و گزارش پلیس از خدمات بیمه شخص ثالث در بخش خسارت‏های مالی استفاده کنند.
همتی افزود: جلوگیری از اتلاف وقت دیگران یکی از مزیت‏ های کروکی نکشیدن در تصادفات با مبالغ پایین است. البته لازمه‏ آن توافق دو طرف تصادف است.
مقام ارشد حوزه بیمه کشور تاکید کرد، رشته شخص ثالث جزو رشته‏ های زیانده صنعت بیمه است و علت اصلی آن انطباق نداشتن تعهدات با حق بیمه‏ هاست به نحوی که در چند سال گذشته رشد تعهدات که بر مبنای دیات محاسبه می شود، بیش از رشد حق بیمه بوده است.
همتی گفت: با این حال شرکت‏ های بیمه تمام تلاش خود را به عمل می‏آورند تا به بهترین نحو خدمت رسانی کرده و خسارت‏ های متعلقه به مردم را پرداخت کنند.
رییس کل بیمه مرکزی افزود: در قانون جدید بیمه شخص ثالث پیش‏بینی شده است افرادی که رانندگی پرخطر انجام می‏دهند و تخلفات رانندگی‏شان در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت می‏شود نرخ بیمه بالاتری در بیمه شخص ثالث پرداخت کنند و آیین‏ نامه آن در حال تدوین است.
وی در ادامه از راهنمایی و رانندگی خواست تا امکان دسترسی شرکت‏ های بیمه را به سامانه اطلاعات و تخلفات وسایل نقلیه فراهم کند.
همتی افزود: شرکت‏ های بیمه سالانه بخشی از حق بیمه دریافتی شخص ثالث را به راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی می‏پردازند تا در امور منجر به کاهش تصادفات هزینه شود.
وی تاکید کرد، خودروسازان وظیفه دارند خودرو را با کیفیتی قابل قبول در اختیار مصرف‏ کننده قرار دهند ، اما اگر عیب ذاتی وسیله نقلیه یا نقص راه در وقوع تصادف موثر تشخیص داده شود به نسبت درجه تقصیر، مسببان ذیربط مسوول بوده و باید خسارت پرداخت کنند.
رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به افت قیمت خودروها در تصادفات و تحت پوشش قرار گرفتن این موضوع در بیمه‏ ها گفت: در بیمه‏ شخص ثالث علاوه بر خسارت های بدنی، خسارت‏های مالی که به اتومبیل وارد می‏ شود، پرداخت می‏شود و کاهش ارزش ماشین مساله‏ ای است که در قانون به آن اشاره‏ ای نشده است و این موضوع باید در چارچوب بیمه بدنه مورد بررسی قرار گیرد.
همتی گفت: ۳۴ درصد خسارت‏ های صنعت بیمه در چهار ماه اول امسال در زمینه بیمه تکمیلی درمان پرداخت شده که این امر به دلیل افزایش تعرفه‏ های پزشکی بوده است و این امر یکی از چالش ‏های مهم صنعت بیمه به شمار می رود.
رییس کل بیمه مرکزی ایران با تاکید بر تشدید نظارت بر عملکرد شرکت های بیمه تاکید کرد: اگر بیمه توسعه با مشکل ورشکستگی روبرو شد، به دلیل نبود نظارت کافی بوده به نحوی که این شرکت اکنون حدود ۹ هزار میلیارد ریال( ۹۰۰ میلیارد تومان) به زیاندیدگان بیمه شخص ثالث بدهکار است.
همتی افزود: تاکنون پنج هزار میلیارد ریال( ۵۰۰ میلیارد تومان) از این مبلغ توسط بیمه ایران و بیمه مرکزی پرداخت شده است و به زودی یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال( ۱۴۰ میلیارد تومان) از بقیه بدهی با انتقال املاک صاحبان شرکت پرداخت می شود.
رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این که پیگیر پرداخت همه خسارت بیمه توسعه هستیم، خاطر نشان کرد: سیستم نظارتی و رقابتی در بازار بیمه باید به صورت یکپارچه دیده شود، نظام های مالی، کنترل و نظارت آن نیز باید دقیق و منسجم باشد که این امر در کشور ما تا حدودی دشوار است.
همتی خواستار نهادینه شدن اخلاق حرفه‏ ای در شرکت‏ های بیمه و نیز افزایش ابزارهای نظارتی بیمه مرکزی بر شرکت های بیمه از طریق تصویب قوانین مورد نیاز از سوی مجلس شورای اسلامی شد.
وی با انتقاد از نحوه و پروسه حذف نظام تعرفه در بیمه تاکید کرد: ما تعرفه‏ ها را بدون تمهیدات لازم نظارتی حذف کردیم. تعرفه ها حذف شد و در مقابل ارایه نرخ‏ های غیرفنی و تقلب‏ ها افزایش یافت در حالی که اول باید نظارت مالی قوت بگیرد و بعد تعرفه ‏ها حذف شود.
رییس کل بیمه مرکزی اظهار کرد: سهم بیمه عمر در کشور ما تنها ۱۳ درصد است در حالی که این میزان در دنیا سهمی بیش از ۶۰ درصد دارد و مردم باید بدانند که بیمه عمر هزینه نیست بلکه یک ضرورت است و خانواده ‏ها باید به این نتیجه برسند که بیمه عمر برای آنها در اولویت قرار گیرد، چرا که آینده همراه با اطمینان به ارمغان می آورد.
همتی ادامه داد: بیمه در کشور ما راه زیادی برای توسعه دارد و همه از جمله صدا و سیما باید بیشتر فرهنگ‏سازی کنند و البته شرکت‏های بیمه هم باید خسارت‏ ها را با سرعت و دقت بررسی و به موقع پرداخت کنند.
وی یادآور شد: میزان نفوذ بیمه در بین ایرانیان به حدود ۲ درصد رسیده که اگر ما بتوانیم بیمه عمر را گسترش داده و آن را در بین خانواده‏ ها نهادینه کنیم، افزایش این رقم براحتی قابل حصول است.