جامع خبر:: درون‌زا بودن و اتکا به منابع و سرمایه‌های مردمی از مهمترین ویژگی‌های مکانیزم مدیریت دارایی‌هاست که برای نخستین بار در کشور برای تکمیل پروژه‌‎های زیرساختی، تاسیسات زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس اجرا می‌شود. به گزارش جامع خبر از روابط عمومی بانک مسکن، ایرج آذری مدیرعامل شرکت‌ مدیریت سرمایه آباد از شرکت‌های زیرمجموعه […]

جامع خبر:: درون‌زا بودن و اتکا به منابع و سرمایه‌های مردمی از مهمترین ویژگی‌های مکانیزم مدیریت دارایی‌هاست که برای نخستین بار در کشور برای تکمیل پروژه‌‎های زیرساختی، تاسیسات زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس اجرا می‌شود.
به گزارش جامع خبر از روابط عمومی بانک مسکن، ایرج آذری مدیرعامل شرکت‌ مدیریت سرمایه آباد از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی بانک مسکن با اشاره به امضای قرارداد مدیریت دارای‌های شهر جدید پردیس بین شرکت‌های مدیریت سرمایه آباد و عمران شهرهای جدید گفت: ارزش این توافقنامه ۱۰ هزار میلیارد ریال است و پروژه‌های زیرساختی شهر جدید پردیس مانند راه‌ها، تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تاسیسات روبنایی مانند درمانگاه و مدرسه با اولویت فازهای دارای پیشرفت فیزیکی احداث می‌شوند.
مدیرعامل شرکت‌ مدیریت سرمایه آباد یکی از مهمترین دلایل و موانع اسکان خانوارها در اغلب شهرهای جدید را فقدان زیرساخت‌های اساسی مانند راه، شبکه‌های آبرسانی، برق رسانی، گاز و نیز عدم آمادگی اماکنی همچون درمانگاه، مدرسه و پاسگاه نیروی انتظامی عنوان کرد و افزود: از طرفی احداث زیرساخت‌ها و تاسیسات روبنایی به عنوان لازمه زندگی شهری بسیار پرهزینه است و با استفاده از بودجه دولتی مقدور نیست و به دلیل ماهیت غیرانتفاعی پروژه‌های زیرساختی و حجم عظیم منابع مورد نیاز، عملا سیستم بانکی قادر به تامین مالی این پروژه‌ها نخواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه اسکان خانوارها و جریان یافتن زندگی در هر منطقه‌ای سبب آبادانی و رشد آن منطقه می شود، ادامه داد: اراضی و املاک تجاری در مناطقی که جمعیت قابل توجهی در آن سکونت کرده‌اند رشد بسیار قابل توجهی خواهد داشت و اراضی تجاری موجود در شهرهای جدید امروز به دلیل عدم اسکان خانوارها ارزش چندانی ندارند و شخصی حاضر به سرمایه گذاری در آنها نیست.
آذری‌ یادآور شد: اسکان خانوارها در شهرهای جدید منوط به آماده‌سازی پروژه‌های زیربنایی و روبنایی است و احداث این پروژه‌ها به منابع مالی قابل توجهی نیاز دارند که هم اکنون در دسترس نیست اما دارایی‌‌های موجود (اراضی تجاری) در شهرهای جدید در صورت تکمیل و راه‌اندازی پس از سکونت خانوارها از ارزش افزوده قابل توجهی برخوردار می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه تامین مالی پروژه‌ها با مکانیزم مدیریت دارایی‌ها تاکنون در ایران سابقه نداشته است و برای نخستین بار در کشور با هدف تکمیل پروژه‌های زیرساختی، تاسیسات زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس رونمایی شد، ادامه داد: مدیریت دارایی‌ها یک راهکار نوین است که به اعتبار ارزش افزوده آتی دارایی‌ها که همان اراضی تجاری هستند مبادرت به تامین مالی می‌کند.
مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه آباد ادامه داد: مدتهاست که ابزارهای بسیار خوبی از جمله صکوک اسلامی در بازار سرمایه عرضه می شود که صندوق زمین و ساختمان نسیم یکی از این ابزارها است و مدیریت دارایی‌ها نیز با جمع آوری سرمایه‌های مردمی با سازوکار قانونی مشخص اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه به دلیل کاهش نرخ سودهای سپرده، صکوک اسلامی از جذابیت ویژه‌ای برای سرمایه گذاری نسبت به سپرده‌های بانکی برخوردار است، گفت: برای شهر جدید پردیس یک نوع صکوک اسلامی منتشر و از محل منابع حاصل از فروش این صکوک پروژه‌های زیرساختی، تاسیسات زیربنایی و روبنایی دارای اولویت شهر جدید پردیس تامین مالی می‌شود و از محل ارزش افزوده اراضی تجاری تعهدات ایجاد شده پرداخت و تسویه خواهد شد.
آذری مهمترین ویژگی مکانیزم مدیریت دارایی را درون‌زا بودن و اتکای آن به منابع و سرمایه‌های مردمی عنوان کرد و گفت: به همین دلیل رونمایی از این مکانیزم تامین مالی در ایران برای نخستین بار در سال اقتصاد مقاومتی را به فال نیک می گیریم.
وی با بیان اینکه در صورت موفقیت این قرارداد مکانیزم مدیریت دارایی‌ها قابلیت تسری به سایر پروژه‌های زیرساختی کشور را دارد گفت: امیدواریم روزی برسد که مدیریت دارایی‌های شهر جدید پردیس کوچکترین قرارداد ما باشد و در سایه مدیریت صحیح و موفق این قرارداد، بتوانیم این راهکار را به عنوان یک ابزار توانمند و کارا به سایر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها ارائه کند.