جامع خبر:مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از واریز ۴۹ میلیارد ریال یارانه سود به حساب صادرکنندگان خبر داد و گفت: بقیه مبالغ پس از تایید سازمان توسعه تجارت به حساب صادرکنندگان واریز می شود. به گزارش جامعخبر؛ علی صالح آبادی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: دولت تاکنون ۲۲۰ میلیارد ریال بابت یارانه سود به […]

جامع خبر:مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران از واریز ۴۹ میلیارد ریال یارانه سود به حساب صادرکنندگان خبر داد و گفت: بقیه مبالغ پس از تایید سازمان توسعه تجارت به حساب صادرکنندگان واریز می شود.

به گزارش جامعخبر؛ علی صالح آبادی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: دولت تاکنون ۲۲۰ میلیارد ریال بابت یارانه سود به حساب این بانک واریز کرده است.
وی اضافه کرد: فهرست صادرکنندگان به سازمان توسعه تجارت ارسال شده و پس از تایید این سازمان، بقیه مبالغ به حساب صادرکنندگان واریز می شود.
صالح آبادی خاطرنشان ساخت: مبلغ مربوط به یارانه سود برای امسال، بیش از سه هزار میلیارد ریال است که دولت باید آن را به بانک پرداخت کند.

* خط اعتباری ۵۰۰ میلیارد ریالی برای شرکت های دانش بنیان
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: در راستای کمک به واحدهای کوچک و متوسط که بازارهای صادراتی دارند، در پنج ماهه نخست امسال ۲ هزار و ۳۸۴ میلیارد ریال تسهیلات به ۹۸ شرکت پرداخت شده که در این میان استان های تهران، کرمان، فارس، خراسان رضوی و یزد بیشترین سهم را داشته اند.
صالح آبادی ادامه داد: برای شرکت های دانش بنیان نیز یک خط اعتباری ۲۰۰ میلیارد ریالی در نظر گرفته شده که برخی شرکت ها در زمینه برق و الکترونیک، مکانیک، شیمی، آی تی و دارو از آن استفاده کرده اند و به تازگی سقف این خط اعتباری به ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: به زودی تفاهم نامه ای با صندوق نوآوری و شکوفایی و نیز معاونت علمی ریاست جمهوری در این زمینه امضا می شود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ادامه به فراهم شدن امکان مراودات بانکی با ۶ بانک روسی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: با تفاهم صورت گرفته، بانک های روسی علاوه بر گشایش اعتبار اسنادی (ال سی)، برات نیز برای صادرکنندگان شناخته شده ایرانی در نظر می گیرند.
وی درباره بازار عراق نیز اظهار داشت: به دلیل مشکلات داخلی این کشور و برای رفع مشکلات صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی خط اعتباری ۲۰۰ میلیون دلاری برای این دسته از صادرکنندگان در نظر گرفته شد که به شرکت هایی پرداخت می شود که صورت وضعیت تایید شده از دولت عراق را داشته باشند.
صالح آبادی با یادآوری خط اعتباری در نظر گرفته شده برای مبادله برق ارمنستان افزود: رقم مورد نظر به تناسب پیشرفت پروژه به پیمانکاران پرداخت می شود و انتظار داریم این پروژه سال آینده به بهره برداری برسد.
وی یادآور شد: این بانک به همراه بانک های کشاورزی و توسعه تعاون اقدام به راه اندازی شرکت مدیریت خدمات صادرات برای ارایه خدمات صادراتی به کشورهای هدف کرده است که با این کار فرآیند صادرات کالای ایرانی تسهیل می شود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به حمایت این بانک از یک شرکت دانش بنیان در استان فارس افزود: این شرکت به دنبال ایجاد یک مکان – بازار اینترنتی برای معرفی کالاهای ایرانی به کشورهای هدف بود و اطلاعات آن در ۲۰ زبان ارایه می شود.
صالح آبادی ادامه داد: این مکان – بازار مهر ماه فعالیت خود را آغاز می کند و شرکت های صادراتی که از این امکان برای معرفی کالاها و خدمات خود استفاده کنند، مورد حمایت و تشویق قرار می گیرند.
وی با یادآوری اینکه امکان ارسال حواله، گشایش ال سی، براوات اسنادی و صدور ضمانت نامه در بانک توسعه صادرات ایران فراهم شده است، افزود: این بانک با ۹۰ بانک دنیا روابط کارگزاری دارد، امکان حواله و ال سی با ۶۵ بانک را فراهم کرده و در ۲۵ بانک نیز افتتاح حساب کرده است.
وی گفت: برای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی خط اعتباری سه هزار میلیارد ریالی از صندوق توسعه ملی دریافت کرده ایم که طبق ضوابط بانک و صندوق به شرکت ها پرداخت می شود.
صالح آبادی یادآور شد: در حال مذاکره با صندوق توسعه ملی برای اختصاص خط اعتباری ارزی به میزان یک میلیارد دلار برای اعتبار خرید به کشورهای هدف با رویکرد صدور خدمات فنی و مهندسی هستیم.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تاکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی به مواردی اطلاق می شود که حداقل ۶۰ درصد از کالاهای مورد استفاده از پروژه هایی که در کشورهای هدف انجام می شود، از ایران تامین شده باشد.

* رشد ۳۶ درصدی تسهیلات اعطایی در پنج ماهه نخست امسال
صالح آبادی در ادامه گفت: در پنج ماهه نخست امسال ۸۳۹ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۷ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال در این بانک صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۳۶ درصدی نشان می دهد.
وی افزود: مانده تسهیلات بانک نیز در این مدت به ۱۳۳ هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۶.۴ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران یادآور شد که ۸۱.۵ درصد این تسهیلات اعطایی در پنج ماهه نخست امسال در این بانک مربوط به تسهیلات ارزی بوده است.
وی مانده سپرده ریالی بانک را ۱۷ هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال در پایان مرداد ماه برآورد کرد که نسبت به پارسال ۱۲۵ درصد رشد را ثبت کرده است.
وی افزود: مانده سپرده ارزی نیز در این مدت ۵۲۳ میلیون دلار بوده است که نسبت به پارسال تغییری نداشت.
صالح آبادی مجموع ال سی گشایش یافته نزد این بانک را ۵۶۱ میلیون دلار برای پنج ماهه نخست امسال برآورد کرد و افزود: این درحالی است که در مدت مشابه پارسال ۵۰ میلیون دلار گشایش ال سی انجام شده بود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: در مدت یاد شده یکهزار و ۲۶۵ میلیارد ریال ضمانت نامه صادر شد که نسبت به پنج ماهه نخست پارسال ۱۳۰ درصد رشد نشان می دهد.
وی درباره حواله جات ارزی نیز گفت: در این مدت ۲ هزار و ۱۳۷ حواله به ارزش یک میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با رقم ۴۴۰ میلیون دلار در پنج ماهه نخست پارسال، رشد حدود چهار برابری را ثبت کرده است.

* مهمترین پروژه های مورد حمایت بانک توسعه صادرات
صالح آبادی با برشمردن مهمترین پروژه هایی که بانک توسعه صادرات از آنها حمایت مالی کرده است، گفت: پارسال بزرگترین اعتبار اسنادی صادراتی این بانک به ارزش ۲.۲ میلیارد یورو برای پتروشیمی بوشهر گشایش یافت که همه منابع آن از محل منابع چین تامین می شود.
به گفته وی، با افتتاح این واحد پتروشیمی در عسلویه طی سه سال آینده سالانه سه میلیارد دلار به درآمد صادرات پتروشیمی کشور افزوده می شود.
وی اختصاص ۸۰۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای پروژه های توسعه میادین مشترک نفت و گاز را از طرح های این بانک دانست و گفت: از ابتدای امسال ۳۴۲ میلیون دلار از این رقم پرداخت شده است و با پیشرفت کار بقیه مبالغ نیز در اختیار پیمانکاران قرار می گیرد.
صالح آبادی با یادآوری اختصاص ۲۲۰ میلیون دلار به پتروشیمی گچساران، خاطر نشان کرد که این پروژه نیز ضمن توسعه منطقه، در افزایش صادرات غیرنفتی نیز اثرگذار است.
وی افزود: ۳۳۴ میلیون دلار برای پروژه توسعه بندرچابهار در نظر گرفته شده است که نخستین ال سی آن به مبلغ ۲۰ میلیون دلار گشایش یافته است و در صورت بهره برداری کامل، ظرفیت این بندر از ۲.۵ میلیون تن فعلی به هشت میلیون تن افزایش می یابد.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در نظر گرفتن ۱۰۹ میلیون یورو به پروژه فولاد کاوه جنوب در استان هرمزگان را یادآور شد و افزود: تاکنون ۶۰ میلیون یورو به این پروژه پرداخت شده است.
وی با یادآوری رقم ۱۲۷ میلیون یورویی توسعه قطار شهری مشهد با هدف جذب گردشگری مذهبی در این شهر اظهار داشت: تاکنون ۴۳ میلیون یورو از این رقم پرداخت شده است.
به گفته صالح آبادی پروژه فولاد آلیاژی ایران در یزد نیز ۲۱ میلیون یورو از رقم ۶۸ میلیون یورو و کارخانه تولید قند مایع استان البرز نیز از ۸۰ میلیون یورو قرارداد مصوب ۷۵ میلیون یورو دریافت کرده است.

* ۸۸۰ میلیارد تومان به سرمایه بانک افزوده می شود
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به تصویب قانون اصلاح بودجه ۱۳۹۵ کل کشور اظهار داشت: در این اصلاحیه پیش بینی شده بود که بدهی دولت به بانک ها با بدهی بانک ها به بانک مرکزی از محل تسعیر ارز تهاتر شود.
صالح آبادی افزود: با توجه به اینکه دولت به این بانک بدهکار نیست و بانک توسعه صادرات نیز اضافه برداشتی از بانک مرکزی ندارد، حدود ۸۸۰ میلیارد تومان از این محل به عنوان افزایش سرمایه لحاظ می شود که توان بانک را برای حمایت بیشتر از صادرکنندگان ارتقا می دهد.
وی یادآور شد: نسبت کفایت سرمایه در این بانک در سطح قابل قبولی است اما از آنجا که تسهیلات در این بانک به طور عمده با نرخ ۱۶ درصد به صادرکنندگان پرداخت می شود و این بانک شعبه هایی برای جذب منابع مردمی ندارد، انتظار دارد که منابع بیشتری در اختیار بانک قرار دهد.
صالح آبادی درباره آینده بانک ایران و ونزوئلا و اینکه آیا قصد تاسیس بانک های مشترک با دیگر کشورها را دارید، اظهار داشت: سیاست گذاری در زمینه تاسیس بانک های مشترک به عهده بانک مرکزی است.
وی افزود: البته این آمادگی در بانک توسعه صادرات وجود دارد که با کشورهایی که حجم مراودات زیادی با آنها داریم، سهامدار این بانک شوند.
صالح آبادی در پاسخ به سوالی درباره مشکل صادرکنندگان به کشورهای اروپایی تاکیدکرد: اگر منظور مشکلات بانکی است، باید گفت که بانک های طرف کارگزاری با بانک توسعه صادرات ایران در کشورهای ایتالیا، آلمان، اسپانیا، بلژیک و سوئیس مشخص هستند و صادرکنندگان می توانند برای تخصیص و دریافت ارز مراجعه کنند.
وی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان ایرانی از فرصت بازار روسیه کم استفاده کرده اند، افزود: امروز مشکل در حوزه مراودات بانکی با روسیه حل شده است و انتظار می رود مشکلات دیگر نظیر کیفیت محصولات و نیز تعرفه گذاری ها نیز از طریق مراجع ذیربط حل شود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران درباره مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در این بانک گفت: با توجه به تصویب قوانین مربوطه در مجلس، امروز مرکز مبارزه با پولشویی تاسیس شده است و همه بانک های کشور اطلاعات لازم را در موارد مشکوک به این مرکز اعلام می کند.
صالح آبادی تاکید کرد: این بانک رتبه نخست را در استقرار نظامات مبارزه با پولشویی دارد.
وی درباره حضور ایران در آمریکای لاتین و دستاوردهای بانکی سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به این منطقه اظهارد اشت: بانک های ایرانی با برخی کشورهای این حوزه ارتباطات مالی داشتند اما در سفر اخیری که انجام شد، توسعه روابط کارگزاری با دیگر کشورهای این منطقه در دستور کار بود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره صدور کارت های اعتباری ارزی نیز گفت: بانک مرکزی در موضوع کارت های اعتباری سیستم یکپارچه ای را دنبال می کند که این بانک نیز تابع آن بوده و قرار نیست رقابت نامناسب بین بانک ها در این زمینه بوجود آید.