جامع خبر:«دونالد جان ترامپ» سرمایه دار و میلیاردر فعال در حوزه املاک و مستغلات سرانجام پس از یک رقابت تنگاتنگ با شکست رقیب سرسختش هیلاری کلینتون از حزب دمکرات ، شگفتی ساز این دور از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد و با کسب ۲۸۸ آرای الکترال از ۵۰ ایالت این کشور به عنوان […]

جامع خبر:«دونالد جان ترامپ» سرمایه دار و میلیاردر فعال در حوزه املاک و مستغلات سرانجام پس از یک رقابت تنگاتنگ با شکست رقیب سرسختش هیلاری کلینتون از حزب دمکرات ، شگفتی ساز این دور از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد و با کسب ۲۸۸ آرای الکترال از ۵۰ ایالت این کشور به عنوان رئیس جمهوری چهل و پنجم آمریکا به کاخ سفید راه یافت.

به گزارش جامع خبر؛ رئیس جمهوری جدید آمریکا ۷۰ ساله و از حزب جمهوریخواه است. وی توانست با شکستن حد نصاب آراء گزینشگران (۲۷۰ رای) در انتخابات ۱۸ آبان آمریکا رقیب دمکرات خود را شکست دهد. اگرچه بسیاری از تحلیلگران آمریکایی از وی به عنوان یک جعبه سیاه یاد می کردند و او را تاجری ناآشنا به سیاست معرفی می کردند، اما وی سرانجام توانست در یک انتخابات بسیار سخت ، پر فراز و نشیب و البته به گفته ناظران بین المللی پر از صحنه های زشت و خالی از اخلاق به کاخ سفید راه یابد.
هیلاری کلینتون نامزد مطرح حزب دمکرات به رغم رقابت های سخت و تنگاتنگی که با دونالد ترامپ داشت نتوانست آرای الکترال مورد نیاز را کسب کند . این شکست در حالی نصیب وی شد که باراک اوباما، رئیس جمهوری کنونی این کشور، حزب دمکرات و اکثر سیاستمداران حزب جمهوریخواه و رسانه های آمریکایی آشکارا حمایت خود را از کلینتون اعلام کرده بودند.
چهار نامزد باقیمانده این انتخابات نیز به ترتیب گری جانسون از حزب لیبرترین (آزادیخواه) با سه میلیون و ۵۷۸ هزار و ۶۹۳ رای (۳ درصد آرا)، جیل استاین از حزب سبزها با یک میلیون و هفت هزار و ۶۶۷ رای (۰.۹ درصد آرا) و دَرل کسل (Darrell Castle) از حزب قانون اساسی و اوان مک مالین (Evan McMullin) نامزد مستقل (نام این دو تنها در برخی ایالات در برگه آرا ثبت شده بود و در آنها حق رقابت داشتند) مجموعا ۶۲۸ هزار و ۶۰۴ رای (۰.۶ آرا) در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

** زندگی نامه
دونالد جی. ترامپ متولد ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تاجر و تولیدکننده تلویزیونی و رئیس ‘سازمان ترامپ’ در امور املاک و مستغلات است. ترامپ در دوران کاری خود برج ها ، هتل ها و کازینوهای مختلفی در مناطق مختلف جهان ساخته است.
ترامپ در شهر نیویورک متولد و بزرگ شده و از سن ۱۳ سالگی در آکادمی نظامی نیویوک شرکت کرده است. او در سال ۱۹۶۸ مدرک لیسانس اقتصاد خود را از ‘دانشکده وارتون’ دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد.
او در سال ۱۹۷۱ کنترل شرکت ساختمانی پدرش ‘فرد ترامپ’ را در دست گرفت و بعدا نامش را به ‘سازمان ترامپ’ تغییر داد و بسرعت اشتهار اجتماعی آن را بالا برد.

***برخی از مهمترین دیدگاههای ترامپ که درجریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و عمدتا در چهار مناظره وی با کلینتون مطرح شده بود، شامل موارد ذیل است :
** سیاست داخلی
* اقتصاد و انرژی
تیم مشاوران اقتصادی ترامپ شامل برخی سرمایه داران و صاحبان غول های تجاری آمریکایی است. وی وعده تعیین یک سقف ۱۵ درصدی برای مالیات بر درآمد شرکت های خرد و کلان آمریکایی را داده که این کاهش به یکباره نرخ مالیات از زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان (۱۹۸۹-۱۹۸۱) بی سابقه است.
وی همچنین وعده بازنگری در مفاد بسیاری قرارداد های تجاری همچون قرارداد تجاری آمریکای شمالی (NAFTA) میان آمریکا، کانادا و مکزیک را آن هم پس از گذشت نزدیک به ۲۵ سال از موعد انعقاد این قرارداد داده است.
ترامپ گفته است که برای شرکت های آمریکایی که کارخانه های خود را در خارج از کشور مستقر کرده اند، مالیات بیشتری در نظر خواهد گرفت و برای تحقق این سیاست و عدم نقض قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) حاضر به خروج از این سازمان است.
کاهش قوانین و مقررات در حوزه انرژی، احیای صنعت استخراج ذغال سنگ و پروژه خط لوله انتقال و ترانزیت نفت کانادا از خاک آمریکا، فسخ توافق آب و هوایی پاریس و توقف کمک های مالی آمریکا به برنامه های مقابله با گرمایش جهانی سازمان ملل متحد از جمله دیگر برنامه های ترامپ در حوزه های مرتبط است.

*مهاجران
ترامپ از ابتدای رقابت های انتخاباتی موضعی سرسختانه در قبال مهاجران داشته است.
وی وعده ساخت دیواری در مرز میان آمریکا و مکزیک را با هدف مقابله با موج مهاجران غیرقانونی داده و گفته است که مکزیک را مجبور می کند که هزینه ساخت این دیوار را تقبل کند. ترامپ همچنین در ابتدای رقابت های انتخاباتی گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات، مانع ورود مسلمانان به خاک آمریکا خواهد شد.
وی در ماه ژوئیه /مرداد/ به مجری یک برنامه شبکه ان.بی.سی NBC گفت که تصمیم گرفته است تا از ورود همه افرادی که ملیت آنها کشورهای به زعم وی «تروریست خیز» است، جلوگیری کند و این محدودیت تا زمانی ادامه خواهد یافت که ساز و کار های نظارتی در این رابطه معین شود.

*حمل و مالکیت سلاح
ترامپ همسو با دیگر جمهوریخواهان از جمله حامیان متمم دوم قانون اساسی آمریکا (قانون مالکیت سلاح) است و معتقد است که نه تنها آمریکایی ها که مردم اروپا و دیگر نقاط جهان هم باید برای مقابله با تهدید های فزاینده جنایی و تروریستی به سلاح گرم دسترسی داشته باشند.
بسیاری از دمکرات ها همچون کلینتون رقیب ترامپ خواستار وضع قوانین محدود کننده برای مالکیت و فروش سلاح بودند.

** سیاست خارجی
تعیین خطی مشی ترامپ در عرصه روابط خارجی تنها از رهگذر بررسی مواضع و اظهارات گاه و بیگاه وی امکان پذیر است. البته در این میان برخی مواضع وی در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده و وی برخی اظهاراتش را تلویحا پس گرفته است.
*سوریه
ترامپ سپتامبر سال گذشته در گفت و گو با شبکه CBS گفت که آمریکا باید از جنگ داخلی سوریه عقب نشیند و به داعش اجازه دهد تا با دولت سوریه بجنگد، سپس علیه این گروه تروریستی وارد عمل شود.
اما اظهارات اخیر پیروز انتخابات از اتخاذ سیاست دیگری حکایت دارد.
ترامپ در مناظره دوم خود با کلینتون در جریان رقابت های انتخاباتی درباره وضعیت سوریه گفته بود : من اصلابشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) را دوست ندارم، اما این اسد است که داعشی ها را می کٌشد، این روسیه و ایران هستند که داعشی ها را می کٌشند … باید قبل از آن که خود را بیش از این در سوریه درگیر کنیم، نگران داعش باشیم.
ترامپ در ماه مارس احتمال اعزام ۲۰ تا ۳۰ هزار سرباز آمریکایی به سوریه را برای مبارزه با داعش مطرح کرده بود.
وی وعده طرح ریزی عملیات شکست داعش در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری خود را داده، ولی از ارائه جزئیات بیشتر در این رابطه به علت رعایت «اصل غافلگیری» خودداری کرده است.

* عراق
ترامپ در طول رقابت های انتخاباتی بارها تهاجم نظامی سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق را مورد سرزنش قرار داده و این اقدام را عامل اصلی بی ثباتی خاورمیانه برشمرده بود.
وی خروج به یکباره و سریع نظامیان آمریکایی از عراق را عامل ایجاد خلاء لازم برای سر بر آوردن گروه داعش برشمرده و باراک اوباما (رئیس جمهوری آمریکا) و هیلاری کلینتون (وزیر خارجه وقت) را از همین رو «بنیان گذار» این گروه تروریستی خوانده بود.
ترامپ گرچه از آینده روابط با عراق حرفی به میان نیاورده، اما آنچه تحلیل گران از صحبت های وی برداشت می کنند، حرکت به سمت استقلال سیاسی و نظامی بغداد است.

*روسیه
ترامپ ماه آوریل درباره روابط دو جانبه واشنگتن و مسکو گفته بود : فکر می کنم که تنش زدایی از روابط با روسیه – البته از موضع قدرت – امکان پذیر است. برخی می گویند که روسیه منطقی نیست، قصد دارم صحت این حرف ها را شخصا بررسی کنم.
ترامپ بارها توان مدیریتی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه را مورد تحسین قرار داده و وی را رهبری شایسته برای روسیه خوانده است.
او همچنین اتهامات مطرح شده درباره دست داشتن روسیه در هک سرورهای حزب دمکرات را بی پایه توصیف کرده، ولی از مسکو خواسته بود که چنانچه پشت پرده هک های اخیر است، ایمیل های گم شده کلینتون را برملا کند ؛ حرفی که مدت ها به ابزار دست منتقدان برای حمله به اردوگاه جمهوریخواهان بدل شد.

* ایران
ترامپ از جمله مخالفان سرسخت توافق هسته ای (برجام) است و با وجود موانع قانونی پیش بینی شده، وعده پاره کردن برجام را در نخستین روز تکیه بر کرسی ریاست جمهوری داده است.
اما مشاوران وی نظر دیگری دارند. «ولید فارس» یکی از مشاوران ترامپ با رد اظهارات وی در این رابطه گفته است : وی قصد ندارد توافقی که امضای نهادهای ایالات متحده را دارد، برهم بزند … بلکه می خواهد تا برجام را بازنگری کند.
بازنگری در مفاد برجام هم اما با توجه به اینکه این توافق یک سند بین المللی است و قطعنامه شورای امنیت اجرای آن را تضمین کرده است، امری ناشدنی است.
ترامپ اظهارات خصمانه و مداخله جویانه دیگری هم با مضمون مقابله با فعالیت های دفاعی ایران در آب های سرزمینی و نیز افزایش تحریم های یک جانبه علیه کشورمان داشته است. باید دید رئیس جمهوری جدید آمریکا پس از روی کار آمدن چه موضعی در قبال برجام، ایران و منطقه خواهد داشت.

*چین و کره شمالی
ترامپ همواره سیاست های اقتصادی چین را به باد انتقاد گرفته و از این کشور به عنوان «بزرگ ترین دزد مشاغل آمریکایی» یاد کرده است.
ترامپ وعده داده که چین را به عنوان یک انحصارگر ارزی خواهد شناخت و قرارداد های تجاری دوجانبه را بازنگری خواهد کرد که این اقدامات طبیعتا می تواند تمامی تبادلات ارزی، مالی و بانکی دو کشور را مخدوش کند و حتی آن طور که منتقدان می گویند، به یک جنگ تجاری بین چین و آمریکا منجر شود.
وی همچنین از ایده افزایش حضور نظامی آمریکا در دریای جنوبی چین با هدف مقابله با فعالیت های توسعه طلبانه پکن حمایت کرده است.
ترامپ در عین حال گفته است که می خواهد از نفوذ پکن برای مهار برنامه های هسته ای کره شمالی استفاده کند.

* رژیم صهیونیستی
ترامپ هم مانند رقیب دمکراتش در تمام طول رقابت های انتخاباتی تلاش کرد تا خود را نزدیک به دیدگاه رهبران رژیم صهیونیستی نشان دهد.
وی در حاشیه اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم دیدار و پیش از انتخابات درباره مسائل مختلف با وی رایزنی و گفت و گو کرد.
ترامپ در یکی از سخنرانی های خود در ماه مارس درباره آینده روابط با رژیم صهیونیستی گفته بود : دوران نگاه به اسرائیلی ها به عنوان یک شهروند درجه دو به پایان رسیده است … ما سفارت آمریکا در تل آویو را به بیت المقدس پایتخت دائم یهودیان منتقل خواهیم کرد. این پیغامی واضح بدین مضمون است که هیچ اختلافی میان آمریکا و مورد اعتماد ترین شریک ما در منطقه نیست.

* ناتو، سازمان های بین المللی و تسلیحات هسته ای
ترامپ بارها تهدید به کاهش حمایت نظامی آمریکا از هم پیمانان خود در صورت عدم تقبل هزینه نظامیان آمریکایی کرده است.
وی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را یک «سازمان منسوخ شده» خوانده، ولی از طرح ورود نظامیان ناتو به میدان مبارزه با داعش استقبال کرده بود.
ترامپ همچنین از تجهیز کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی و عربستان سعودی به تسلیحات هسته ای حمایت کرده و گفته است که آنها باید خود هزینه های دفاعی را تقبل کنند.