جامع خبر: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رتبه این دانشگاه در چهار سال اخیر رشد بسزایی داشته و امروز توانسته است با کسب رتبه ۱۶۲، جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد. به گزارش جامع خبربه نقل از دانشگاه آزاد ،حمید میرزاده در دوازدهمین سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر اسلامی، افزود: کسب این […]

جامع خبر: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رتبه این دانشگاه در چهار سال اخیر رشد بسزایی داشته و امروز توانسته است با کسب رتبه ۱۶۲، جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.

به گزارش جامع خبربه نقل از دانشگاه آزاد ،حمید میرزاده در دوازدهمین سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر اسلامی، افزود: کسب این رتبه، حاصل تلاش حدود ۴۰ واحد جامع دانشگاه‌آزاد اسلامی و مجری دوره دکتری است.
میرزاده با بیان اینکه اکنون دسترسی واحدهای این دانشگاه به بسیاری از پایگاه های معتبر علمی برقرار شده است همچنین، اظهار کرد: دانشگاه‌آزاد اسلامی در نظام های رتبه بندی SCOPUS و Web Of Science دارای جایگاه نخست و در پایگاه ESI دارای رتبه ۱۶۲ است.
وی به توسعه ارتباطات بین المللی در این دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ آزاد اسلامی دارای ۱۱ واحد بین الملل در آکسفورد انگلستان، میلان ایتالیا، نورتینگن و اسن آلمان، مسکو، دبی امارت، بیروت لبنان و پنج واحد و مرکز برون مرزی و سه دفتر در خارج از کشور است.
وی یاد آور شد: این دانشگاه‌، دارای ۹۲۶ هسته فناور و شرکت دانش بنیان، ۱۰۰ مرکز رشد، ۸۲ مرکز پژوهشی، ۳۹۱ محصول تجاری است که ۷۰ درصد مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان، طی سه سال اخیر راه اندازی شده است.
میرزاده ، شمار د مقالات ESIمعتبر دانشگاه آزاداسلامی را ۳۴ هزار و ۱۸ مقاله عنوان کرد که از این تعداد ۵۱.۷ درصد مقالات ، متعلق به چهار سال اخیر است.
وی ، دانشگاه‌آزاداسلامی را یکی از بزرگ ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار کرد: این دانشگاه، امروز به عنوان چهارمین دانشگاه پرجمعیت و نخستین دانشگاه حضوری جهان شناخته شده است.

**بیش از ۵۰ درصد دانش آموختگان متعلق به دانشگاه‌آزاد اسلامی هستند
میرزاده اظهارکرد: بیش از ۵۰ درصد دانش آموختگان کشور متعلق به دانشگاه‌آزاد اسلامی هستند که شمار آنان به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن می رسد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، آمار یاد شده را نشان دهنده سهم این دانشگاه در توسعه علمی و افزایش میزان فرهیختگی کشور برشمرد.
وی درباره جذب اعضای هیات علمی در این دانشگاه، هم اظهار کرد: هدف ما در برنامه پنج ساله، جذب ۲۰ هزار عضو هیات علمی است که تاکنون ۱۰ هزار و ۷۹۹ عضو هیات علمی در این دانشگاه ، جذب شده یا ارتقاء یافته اند.
وی ادامه داد: اعضای هیات علمی یاد شده به میزان ۶۵ درصد از اساتید دانشگاه های دولتی، ۲۱ درصد از اساتید دانشگاه‌آزاد اسلامی و ۱۷ درصد از اساتید خارجی هستند.
به گفته میرزاده ، دانشگاه‌آزاداسلامی در زمان حاضر ۳۳ هزار عضو هیات علمی تمام وقت دارد که از این شمار، ۵۵ درصد دارای مرتبه استادیار به بالا هستند و تا پایان سال این آمار به ۶۰ درصد عضو هیات علمی با مرتبه استادیار به بالا و ۴۰ درصد عضو هیات علمی با مرتبه مربی می رسد.

**۳۰ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند
میرزاده خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی، درس می خوانند و هدف در برنامه چشم انداز کشور در سال ۱۴۰۴ داشتن ۳۰ درصد دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که هم اکنون این دانشگاه به هدف برنامه چشم انداز دست یافته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه هم اشاره کرد و گفت: نسبت استاد تمام وقت به دانشجو در این دانشگاه در زمان حاضر یک به ۴۹ است که هدف مارسیدن به نسبت یک به ۳۷ در سال ۱۳۹۹ است.
میرزاده همچنین به دستاوردهای حوزه پزشکی این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: دانشگاه‌آزاد اسلامی در زمان حاضر دارای ۱۵ بیمارستان فعال( هفت بیمارستان با رتبه اول) وهزار و ۷۶۹ تخت بیمارستانی است.
وی همچنین در خصوص شمار مدارس و آموزشکده های سما یاد آور شد: سازمان سما دانشگاه‌آزاد اسلامی دارای ۶۵۴ مدرسه، ۱۲۱ آموزشکده، ۶۷ هزار و ۶۶۷ دانش آموز و بیش از ۱۰۱ هزار دانشجوست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹میزان وابستگی به شهریه به ۶۰ درصد می رسد به این نکته هم اشاره کرد که هدف ما در دانشگاه آزاد اسلامی کاهش وابستگی به شهریه است که این مهم، جز با راه اندازی شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و شهرک های فناوری محقق نمی شود.
میرزاده به دیگر دستاوردها و فعالیت های این دانشگاه اشاره کرد و افزود: اجرای طرح های نیمه تمام عمرانی، حضور ۲۰ تیم ورزشی در لیگ برتر، ایجاد شبکه یکپارچه مکاتبات اداری ، راه اندازی سامانه نقل و انتقالات، سامانه جامع صندوق رفاه، سامانه متمرکز صدور دانشنامه دانش آموختگان با امکان گردش فرآیند به شکل مکانیزه از زمان ثبت فراغت از تحصیل تا صدور دانشنامه، پرداخت تسهیلات اعتباری از دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه های عمرانی، اداری-مالی، فناوری اطلاعات و ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی است.

**راه اندازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس دوازدهمین سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر همچنین از راه اندازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد .
وی ادامه داد: پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی زمینه ای برای تجمع مغزها متشکل از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور، پژوهشگران ایرانی خارج کشور و پژوهشگران صنایع است که همه برای نوآوری، نخبه پروری، تجاری سازی تحقیقات و تبدیل علم به ثروت همکاری می کنند.
رئیس دانشگاه ‌آزاد اسلامی گفت: ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه در این دانشگاه وجود دارد که از این شمار، ۹ هزار و ۱۶۶ آزمایشگاه و کارگاه در سامانه ساها( سامانه الکترونیکی همکار آزاد) تجیمع شده است.
به گفته میرزاده، سامانه الکترونیکی همکار آزاد یا ساها برای ارایه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی به پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و سایر پژوهشگران کشور با تجمیع ۹ هزار و ۱۶۶ آزمایشگاه و کارگاه به صورت مجازی از اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ راه اندازی شد.
وی در ادامه اظهار کرد: راه اندازی ساها باعث صرفه جویی در هزینه ها و ارائه خدمات به تمام دانشجویان سراسر کشور شده است.
رئیس دوازدهمین سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر همچنین با گرامیداشت یاد وخاطره پروفسورها انتظامی و بنی هاشمی از بزرگان علم پلیمر ایران به تشکیل انجمن پلیمر ایران در سال ۱۳۷۶ هم اشاره کرد.
وی افزود: تشکیل این انجمن موجب برقراری ارتباط خانواده پلیمر ایران با یکدیگر شد، همچنین همکاری انجمن پلیمر ایران با دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران نیز موجب ارتقای این رشته در سطح بین المللی شده است.
سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر امروز ۱۳ آبان در دانشگاه آزاد اسلامی شروع به کار کرد و تا ۱۵ آبان ادامه دارد.