جامع خبر:نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر نقش بانک های توسعه ای کشور در رفع موانع تولید و فعال سازی فضای کسب و کار تاکید کرده و افزایش سرمایه این بانک ها را ضرورتی غیر قابل انکار توصیف کردند. به گزارش جامع خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن؛ در راستای حمایت […]

جامع خبر:نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر نقش بانک های توسعه ای کشور در رفع موانع تولید و فعال سازی فضای کسب و کار تاکید کرده و افزایش سرمایه این بانک ها را ضرورتی غیر قابل انکار توصیف کردند.

به گزارش جامع خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن؛ در راستای حمایت از تولید و رفع موانع و مشکلات مالی بنگاه های تولیدی کشور نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر افزایش سرمایه بانک های توسعه ای تاکید و خواستار اقدام هماهنگ دولت و مجلس در این خصوص هستند.
سعید باستانی سخنگوی صنایع ومعادن:
اعتقادمان افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن است
باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : اگر درصدد توسعه بخش صنعت و معدن کشور و رفع موانع تولید بنگاه های بزرگ صنعتی هستیم باید سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن را افزایش دهیم.
وی افزود : بزرگترین مشکل بانکهای توسعه ای کمبود کفایت سرمایه این بانکهاست که سرمایه این بانکها باید افزایش یابد.
باستانی با ابراز رضایت اعضای کمیسیون صنایع و معادن از عملکرد و اقدامات صورت گرفته در این بانک تصریح کرد : یکی از راهکارهایی که اکثر کشورها برای خروج از رکود به آن متوسل می شوند بانک های توسعه ای هستند که به واسطه آن تلاش می کنند تا با افزایش سرمایه پشتوانه محکمی برای اجرای پروژه های بزرگ دولتی فراهم کنند.بنابراین بری رفع مشکلات مالی بنگاههای بزرگ و کوچک صنعتی ضروری است که در جهت تقویت توان تسهیلات دهی بانک ها، اقداماتی اساسی برای افزایش سرمایه و رشد منابع بانک ها انجام شود تا این نهاد مهم مالی بتواند در خدمت به اقتصاد کشو، از توان بیشتر خود استفاده کنند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید هماهنگ و همراه در خصوص افزایش سرمایه بانکهایی توسعه ای اقدامات لازم را انجام دهند ، تصریح کرد : نقش بانکهای توسعه ای و تخصصی در توسعه بنگاهها و پیشبرد اهداف توسعه ای کشور ضرورت افزایش سرمایه این بانکها را به صورت یک واقعیت اقتصادی دو چندان می کند . در صورت عدم افزایش سرمایه بانکهای توسعه ای نباید انتظار داشت که این بانکها با سرمایه کم بتوانند در تامین مالی پروژه های بزرگ صنعتی دخیل باشند .
معصومه آقاپور علیشاهی نماینده شبستر:
هیچ کشوری بی نیاز ازبانک های توسعه ای نیست
آقاپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : بنیه مالی را می‌توان کنترل‌کننده و هدایتگر متغیرهای اساسی اقتصاد کلان از طریق اجرای سیاست‌های پولی دانست. سیاست‌گذاران مالی در بانک‌های توسعه‌ای با مطالعه دقیق وضعیت اقتصادی برای رسیدن به اهداف رشد مناسب اقتصادی، اشتغال کامل و توسعه پایدار در کنار سرمایه‌گذاران قرار گرفته و به عنوان یک همراه، شریک و در بسیاری از مواقع به عنوان یک مشاور آینده‌نگر و قابل اعتماد با استفاده از ابزارهای پولی وارد می‌شوند.
وی تصریح کرد : مطالعه دقیق وضعیت اقتصادی از سوی نظام بانکی کارآمد باعث می‌شود اقتصاد جامعه در مقابل نوسانات و بحران‌های اقتصادی، عکس‌العمل‌های مناسب داشته باشد و جامعه را پیوسته به سمت اشتغال کامل، توسعه پایدار و رفاه عمومی بیشتر هدایت کند.
نماینده شبستر تصریح کرد : تعداد بانک‌های توسعه‌ای در کشورهای جهان نشان‌دهنده نقش آنها و تکیه‌ای است که دولت‌ها ؛ برای نیل به اهداف خود بر آنها دارند و این از آن رو است که منابع دولت‌ها برای تحقق اهداف توسعه‌ای از بسندگی و کفایت لازم برخوردار نیست؛ تعداد این بانک‌ها در جهان امروز به بیش از ٣٠٠ بانک می‌رسد که گستره آن حتی کشورهای پیشرفته نظیر آلمان و ژاپن را نیز در بر گرفته و این بدان معناست که هیچ کشوری از وجود آنها بی‌نیاز نیست.
وی در خصوص افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن و نقش این بانک‌ برای ایجاد واحدهای جدید صنعتی به عنوان یک رکن کلیدی و اساسی گفت : افزایش سرمایه بانکهای توسعه ای باید به جد مورد توجه مجلس و دولت قرار گیرد ،بانکهای توسعه ای از ارکان اصلی تامین مالی پروژ ه های صنعتی هستند بنابراین دارای اهمیت و ارزش فراوانی هستند و نقش مهمی در توسعه پایدار کشور دارند .
رامین نورقلی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
خردجمعی درعملکردبانک صنعت ومعدن مشهود است
رامین نورقلی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت : هر چند در طول چند سال گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و نوسانات گسترده بازار ارز بنیه و سرمایه این بانک تخصصی افزایش پیدا نکرده است و امروز با توجه به مدیریت جدید و بازنگری سیاست‌ها و استراتژی‌های نوین بانکی، این بانک با تکیه بر مقوله استراتژی و بازبینی آن در فرآیند عمل از سویی و توجه به خرد‌جمعی و استفاده از نظرات و اندیشه‌های بدنه کارشناسی که با مبحث تامین مالی و پیچیدگی‌های آن رابطه‌یی عملی دارند تغییرات عمده‌یی در عملکرد بانک ایجاد شده است
وی تصریح کرد : نگاهی گذرا به عملکرد این بانک در سال ١٣٩۴ نشان‌دهنده حجم عظیمی از دستاوردهای آن بانک در عرصه اقتصاد و صنعت است. که امیداریم با افزایش سرمایه این بانک توسعه ای مهم کشور نقش پر رنگتری در اقتصاد کشور داشته باشد .
وی افزود : با افزایش سرمایه بانکهای توسعه ای می توان امیدوار بود که مشکلات مالی و کمبود منابع بنگاههای تولید رفع و و روند ایجاد اشتغال و رفع رکورد شرایط بهتری پیدا کند.
محمد خالدی عضو کمیسیون انرژی :
اقتصادما ؛بانک محور است
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت : عصر حاضر دوران تغییرات سریع در عرصه صنعت، اقتصاد، دانش و فناوری است، دگرگونی‌ها چنان سریع رخ می‌دهند که آدمی احساس می‌کند با چشم برهم زدنی از این جریان عقب خواهد ماند.
وی تصریح کرد : کشورهایی که تا چندی پیش در زمره جوامع توسعه ‌نایافته با بار گران فقر و بیکاری محسوب می‌شدند با بازبینی روش‌ها و همت مردمان خویش به اقتصادی شکوفا دست یافته‌اند و توانسته‌اند رتبه توسعه‌یافتگی خویش را ارتقا بخشند.
خالدی تاکید کرد : اگر از تغییر باورها، نگرش به مقوله زندگی و گرایش به تولید به جای مصرف‌گرایی به عنوان شاخص‌های فرهنگی توسعه بگذریم، در ابعاد انضمامی و علمی نقش ابزارها و روش‌های عینی توسعه تبلور بیشتری می‌یابد. یکی از این روش‌ها، به ویژه در اقتصادهای بانک‌محور که در آنها بار عمده تامین مالی طرح‌های صنعتی بیش از هر چیز بر دوش بانک‌ها سنگینی می‌کند، توجه بیشتر به این بخش از اقتصاد کشور است. بنابراین سیاست‌گذاری صحیح در زمینه فعالیت بانکی توسعه‌ای با بار تامین مالی پروژه‌های صنعتی می‌تواند نقش موثری در روند توسعه اقتصادی و صنعتی داشته و ثمرات آن را در تمام ابعاد مشاهده کرد.
نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت : امروزه نظام بانکی، به ویژه بانک‌های توسعه‌ای، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جوامع ایفا می‌کنند؛ یک شبکه بانکی کارآمد با تکیه بر سه پارامتر اساسی سرمایه کافی، استراتژی کارآمد و ابزارهای مورد نیاز می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر سطح پیشرفت بر کشور داشته باشد، تا جایی که می‌توان نبودن موسسات مالی با بنیه مالی قوی را در تحلیل شرایط اقتصادی جوامع فقیر به عنوان یکی از علل رشدنیافتگی آنها در نظر گرفت.
وی تصریح کرد : در مورد بخش خارجی باید بگویم کشورهای اطراف و کشورهای پیشرفته بخش اقتصادی خوبی دارند. در بخش داخلی سرمایه گذاری ربط پیدا می‌کند به بانکها و اعتبار سرمایه ای بانکها و الآن هم بانکهای تخصصی ما مشخص است مانند بانک صنعت ومعدن، کشاورزی، تجارت و امثال اینها که تعداد آنها ۴و۵ تا بیشتر نیست و همه آنها هم دولتی هستند که اگر قرار است در حوزه اقتصاد کاری انجام شود باید این بانکها از لحاظ مالی تقویت شوند.
فریدون احمدی نماینده زنجان: بانک صنعت ومعدن کارخود را با شایستگی انجام می‌دهد
فریدون احمدی نماینده زنجان و نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بانک صنعت ومعدن ماموریت خود را به خوبی پیدا کرده و کارخود را با شایستگی انجام می‌دهد.
وی افزود: این بانک یک مشکل اصلی دارد و آن هم پایین بودن میزان سرمایه در مقایسه با ماموریتی است که بر عهده دارد.
احمدی تصریح کرد: بانک صنعت ومعدن در کار ارزیابی و بررسی طرح‌ها موفق است و از بانک‌هایی است که در سال‌های اخیر مطالبات معوق خود را کاهش داده است.
نماینده‌ی زنجان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری بر توجه وی‍‍ًژه به صنایع کوچک و متوسط (SME) تاکید کرد و گفت: برای اعطای تسهیلات با توجه به کمبود منابع موجود، باید در میان صنایع اولویت‌بندی را در نظر داشت و همچنین اولویت با واحدهایی باشد که نیاز به سرمایه در گردش دارند.
احمدی ضمن اشاره به مشکل کمبود سرمایه بانک صنعت ومعدن تصریح کرد: همه ما باید کمک کنیم تا میزان سرمایه بانک صنعت ومعدن افزایش یافته تا بتواند در جهت اجرای ماموریت خود، تامین مالی طرحهای صنعتی کشور گام بردارد.
نماینده ساوه در مجلس شورای اسلامی :افزایش ظرفیت تولید و رفع موانع مالی بنگاه های اقتصادی مستلزم افزایش سرمایه بانک های توسعه ای است
محمدرضا منصوری نماینده ساوه در مجلس شورای اسلامی گفت : برای بالابردن ظرفیت تولید و رفع موانع مالی بنگاه های اقتصادی در کشور ناچاریم سرمایه بانک های توسعه ای را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: گزارش فعالیت ها و نحوه اعطای تسهیلات بانک صنعت و معدن موجب ارزیابی این بانک به عنوان یکی از بانک های موفق کشور شده است.
وی افزود من فکر می کنم این بانک باید افزایش سرمایه داشته باشد تا بتواند با شناخت کافی که از سرمایه گذاری صنعتی و سرمایه گذاران کشور دارد به تامین مالی طرح های صنعتی بپردازد.
منصوری تصریح کرد : بانک صنعت و معدن علیرغم تعداد کم شعب و کارمندان و سرمایه اندک خود فعالیت خوبی داشته و بی شک با افزایش سرمایه ، ما شاهد عملکردی به مراتب بهتر از این بانک خواهیم بود.
نماینده ساوه در خصوص نقش بانک صنعت و معدن در تامین مالی طرح های بزرگ صنعتی نظیر پتروشیمی بیان داشت: فعالیت های این بانک در راه اندازی طرح های زیربنایی موجب می شود تا در صورت بروز مشکل در بازار نفت کشورمان ، در زمینه تولید و عرضه محصولات دچار وقفه نشویم.
نماینده یاد شده با اشاره به طرح رونق تولید گفت: این طرح به صنعتگرانی که نیاز به نقدینگی داشتند کمک زیادی کرده و در زمینه نگه داشتن اشتغال موجود نیز تاثیر زیادی داشته است.
منصوری گفت: باید دقت شود تا اهلیت متقاضیان تسهیلات محرز شده و این وام ها به کسانی داده شود که واقعا اهل تولید هستند و خوشبختانه بانک صنعت و معدن در زمینه یاد شده موفق عمل کرده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی: سرمایه بانک صنعت و معدن باید افزایش یابد
رضا علیزاده نماینده ورزقان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای سلامی گفت: بانک صنعت و معدن یک بانک تخصصی است و درجهت حمایت از صنعت و تولید حرکت می کند ،قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی ایجاب می کند که سرمایه بانک های توسعه ای و بویژه بانک صنعت و معدن افزایش یابد.
علیزاده افزود: این بانک مستقیما با صنعتگران کشور ارتباط دارد و در نتیجه با افزایش سرمایه قادر خواهد بود تاثیر بسزایی در توسعه صنایع کشور داشته باشد.
وی تصریح کرد: هر اقدامی که در جهت افزایش توان تولید داخلی و رونق اقتصادی کشور صورت گیرد یک گام در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
علیزاده با اشاره به طرح رونق تولید بیان داشت: این طرح به واحد های صنعتی که دچار مشکل مالی بودند کمک زیادی کرده و مانع تعطیلی آنها و از دست رفتن تعداد زیادی شغل شده است ، از این رو می توان گفت که قدم موثری در جهت اقتصاد مقاومتی بوده است.