جامع خبر:رییس اتحادیه مشاوران املاک، گفت: نرم افزار آلونک با توجه به رکودی که در بازار حاکم است می‌تواند به رشد بازار مسکن کمک کند، چون ابزاری است که سرعت و تسهیل را در بازار بالا برده و قطعا در معاملات اثر گذار است. به گزارش جامع خبرحسام‌ عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران و […]

جامع خبر:رییس اتحادیه مشاوران املاک، گفت: نرم افزار آلونک با توجه به رکودی که در بازار حاکم است می‌تواند به رشد بازار مسکن کمک کند، چون ابزاری است که سرعت و تسهیل را در بازار بالا برده و قطعا در معاملات اثر گذار است.
به گزارش جامع خبرحسام‌ عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران و کشوری در آیین رونمایی از سامانه آلونک که عصر روز شنبه ۱۳ آذرماه در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت : خرید مسکن در ایران ریسک بالایی دارد چرا که اطلاعاتی که مشاوران املاک و یا واسطه‌ها برای امضاء قرارداد دارند، اطلاعات جامع و کاملی نیست و به دلیل ریسک بالای خرید مسکن در ایران بنده نیز همانند مردم عادی از خرید خانه می‌ترسم.
عقبایی در مراسم راه‌‌اندازی سامانه جامع ارتباطی مسکن(آلونک)، با اشاره به اینکه از ورود این سامانه‌ به بخش مسکن استقبال می‌کنیم چرا که روند معاملات را بالا می‌برد و میزان ریسک خرید مسکن را پایین می‌آورد، گفت: دغدغه ما از راه‌اندازی سامانه‌ جامع ارتباطی مسکن در حوزه مجازی، این است که تمام این خدمات در جهات رفاه حال مردم و بالا بردن ضریب معاملات مسکن باشد.
وی ادامه داد: مشاوران املاکی که می‌خواهند روند تجاری آنها رونق بیشتری نسبت به مشاوران املاک سنتی داشته باشد، قطعاً با ورود به سیستم آلونک، معاملات آنها افزایش بیشتری خواهد داشت.
در این نشست، علیرضا اشکان – مدیرعامل نرم افزار آلونک – نیز اظهار کرد:نسل نخست سامانه‌های ارتباطی رونامه ها بودند و نسل بعدی سایت‌های تبلیغات طبقه بندی شده چون دیوار بودند که کاربران به جستجوی اقلام مصرفی و خدماتی می پرداختند. نسل بعدی سامانه‌های ارتباطی آلونک است که با ارائه اطلاعات ایمن، به شفافیت بازار مسکن کمک می‌کند در راه ورود به بازار است. در سایت ما بیش از ۱۵ هزار مشاور دارد و توانسته بستر ارتباطی را به تازگی بین خریداران و املاک برقرار کند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از عدم هماهنگی دستگاه‌ها، نهادها و متولیان مرتبط با حوزه مسکن و ساختمان،‌ گفت:‌ امروزه وقتی می‌خواهیم اتومبیلی خریداری کنیم، به راحتی با ورود به حوزه مجازی و سامانه‌های مشخص اقدام به دریافت عدم خلافی و یا تمام موارد مرتبط با معامله بدون مشکل یک خودرو را انجام می‌دهیم، این در حالی است که در حوزه مسکن چنین شفافیتی دیده نمی‌شود و وقتی مردم به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند، ترس و دلهره از این بابت که این ملک دارای معارض و یا بدهی بانکی و یا مالیاتی است، در برخی مواقع از خرید مسکن نیز امتناع می‌شود.
عقبایی با اشاره به اینکه خرید مسکن در ایران ریسک است چرا که اطلاعاتی که مشاوران املاک و واسطه‌ها برای امضاء قرارداد به خریداران ارائه می‌کنند اطلاعات جامع و کاملی نیست‌، گفت: در پشت معاملات مسکن واقعیت‌هایی وجود دارد که شاید برخی از مشاوران املاک به آن دسترسی ندارند به همین دلیل در برخی موارد موجب تضییع حقوق خریداران مسکن می‌شود به همین دلیل خریداران و فروشنده‌های مسکن این عدم آگاهی را به حساب مشاوران املاک گذاشته و آنها را به تبانی متهم می‌کنند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: پس ایجاب می‌کند که در حوزه مسکن و خرید و فروش در حوزه مجازی یک فضای امن در برقراری معاملات مسکن در کشور با یک عزم ملی ایجاد شود. ما به عنوان اتحادیه مشاوران املاک مطالبه‌گری خود را دنبال می‌کنیم و آن هم این است که نهادهایی مثل سازمان ثبت‌احوال، سازمان ثبت‌اسناد و املاک، شهرداری‌ها، بانک‌ها، وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی با مشاوران املاک لینک شوند، همانطور که مشاوران املاک در حال حاضر با کوشش و پیگیری بسیار با سازمان ثبت‌احوال برای استعلام کدملی با یکدیگر لینک شده‌اند.
به گفته وی، لینک شدن سازمان ثبت‌احوال با اتحادیه مشاوران املاک ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان برای اتحادیه مشاوران املاک از بابت استعلام کدملی هزینه دارد.
عقبایی تأکید کرد: به هر حال در خرید و فروش مسکن خلاء‌های زیادی وجود دارد چرا که باید در زمان انجام یک معامله مسکن تمام این نهادها به راحتی در دسترس مشاوران املاک قرار داشته باشد تا اطلاعات درست و صحیحی از سوی مشاوران املاک به خریداران و فروشنده‌های مسکن ارائه و مشخص شود اگر یک ملک دارای بدهی مالیاتی، بدهی بانکی و یا در فضای سبز و یا اتوبان قرار دارد،‌معامله صورت نگیرد.
وی تصریح کرد: وقتی مشاوران املاک نمی‌دانند یک ملک دارای این مشکلات است، معامله صورت می‌گیرد بعد از انجام قرارداد خریدار و یا فروشنده دچار صدمه و ضرر مالی می‌شوند، پس لینک شدن مشاوران املاک با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه مسکن می‌تواند موجب بالا رفتن ضریب امنیتی معاملات مسکن شود،اما متأسفانه بخشی‌نگری و مدیریت جزیره‌ای و نبود اطلاعات کافی باعث ایجاد مشکل در خرید و فروش مسکن و بالا رفتن ریسک خرید مسکن می‌شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرد: معامله مسکن در ایران یک ریسک است و من نیز به عنوان رئیس اتحادیه املاک می‌ترسم خانه بخرم چه برسد به مردم عادی که اطلاعات کافی در خصوص معاملات ندارند.
وی با بیان اینکه بازار مسکن از سال ۹۲ رکود سنگین و عمیقی داشته که پایا و مانا بوده گفت: اگرچه در شهر تهران شاهد افزایش نسبی معاملات هستیم، اما در حدی نبوده که به استان‌ها تسری پیدا کند با این وجود امیدواریم این اتفاق بیافتد و در نهایت معاملات مسکن رشد مثبتی داشته باشد برای این موضوع نیز باید تا خرداد سال آتی منتظر باشیم. اما اینکه آلونک چه کمکی می‌تواند به بازار مسکن کند، باید گفت با توجه به رکودی که در بازار حاکم است، ابزارهایی که بتوانند سرعت و تسهیل را در بازار بالا ببرند، قطعا در معاملات بی‌تاثیر نخواهند بود.
وی ادامه داد: با این وجود مردم باید توجه کنند که به هر سایت یا مجموعه‌ای که تحت عنوان فعال مسکن فعالیت می‌کنند مراجعه نکنند و با دقت شناسنامه و مجوزهای لازم را رصد کنند چرا که بازار مسکن بسیار حساس است و مانند سایر کالاها نیست که فکر کنید اگر به صورت اینترنتی خریدی انجام دهیم نهایتا ممکن است یک محصول را از دست بدهید.
وی افزود: رویکرد اتحادیه مسکن نیز تقویت این سایت‌ در قالب اتحادیه و تحت نظارت آن است. تنها باید اصالت، شناسنامه و مجوزهای لازم این سایت‌ و مجموعه‌ را در نظر گرفت که آلونک البته برای این مهم اقدام لازم را انجام داده است.
عقبایی در ادامه با بیان اینکه تلاش داریم واحدهای فاقد برنامه را قانون‌مند کنیم و به آنها مجوزهای لازم را بدهیم افزود: اکنون در سطح شهر تهران ۱۲ هزار مشاور املاک وجود دارد که ۳۸۰ واحد آن فاقد پروانه کسب هستند و به صورت فصلی فعالیت می‌کنند و تلاش ما این است که این موضوع را سامان‌مند کنیم.
وی با بیان اینکه تقاضای حذف مالیات بر ارزش افزوده مشاوران املاک در کشور را داریم گفت: براساس مصوبه مجلس اموال غیرمنقول مشمول بر مالیات ارزش افزوده نمی‌شوند و بنابراین کسانی که خدماتی درباره اموال غیرمنقول ارایه می‌کنند از آن جهت که واسطه‌گر هستند و چیزی را افزوده نمی‌کنند باید از مالیات معاف باشند البته مشاوران املاک این پول را از مردم می‌گیرند که شامل ۹ درصد از حق کمیسیونی است که دریافت می‌کنند. بنابراین ما چیزی را برای مشاورین املاک نمی‌خواهیم بلکه معتقدیم این مالیات نابه‌جایی است که براساس منافع عمومی می‌تواند حذف شود.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران و کشوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه فعالیت سایت‌ آلونک چه کمکی می‌تواند به شکستن حباب قیمت در بازار مسکن کند اظهار کرد: ما به دنبال حذف دلا‌ل‌ها نیستیم چون دلالی بخشی از بازار مسکن است و مشاوران املاک دلال هستند که بر موضوعی دلالت می‌کنند. شاید لغت بهتر برای این موضوع مقابله با سوداگران باشد. راه مقابله با آن نیز شفاف‌سازی در حوزه ملک است .
وی تاکید کرد: فضای مجازی نیز باید به سمتی برود که قیمت‌های کارشناسی ارایه شود و فعالان این حوزه نیز مورد اعتماد مردم باشند.
علیرضا اشکان مدیر عامل شرکت آلونک نیز در همین راستا توضیحات بیشتری ارایه کرد و گفت: برای جلوگیری از سوداگری در سامانه جامع آلونک تنها امکان ارایه اطلاعات براساس میزان رشد قیمت مسکن در یک بازه زمانی امکان‌پذیر است به طور مثال کاربر می‌تواند با مراجعه به سایت مراجعه کنند که قیمت مسکن چند درصد در یک بازه زمانی افزایش داشته است و از این نظر امکان ارایه قیمت‌ها به صورت مشخص و میانگین وجود ندارد.
عقبایی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت سامانه‌های داخلی در حوزه املاک و بازار مسکن و جلوگیری از خروج ارز از کشور گفت: بازار مسکن در شرایط اقتصادی فعلی یکی مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران است در سایر کشورها مالکیت به گونه‌ای است که افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم امکان خرید ملک در آن کشور را دارند اما در ایران این کشور وجود ندارد و محدودیت سرمایه‌گذاری در این زمینه اعمال می‌شود و افراد خارجی و غیرمقیم در کشور تنها می‌توانند در قالب سرمایه‌گذاری در این حوزه ورود پیدا کنند حتی درباره سفارت‌خانه‌ها هم چنین شرایطی وجود دارد و اگر یک سفارتخانه بخواهد ساختمان دومی بخرد این امکان میسر نیست و باید آن را اجاره بکند.
وی ادامه داد: به هر حال بحث فروش اموال به خارجی‌ها خیلی رایج نیست و ما نیز با سایت‌ها و شرکت‌های صوری و غیرصوری برخورد قانونی می‌کنیم تا از تبلیغ فروش املاک در خارج کشور جلوگیری کنیم.
وی تاکید کرد: بارها گفته‌ام که بازار مسکن در کشور ما از نظر بازدهی سرمایه‌گذاری مناسبی نسبت به کانادا و کشورهای اروپایی است پس از نظر عقلایی همچنان سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در ایران بسیار بهتر است و بازدهی دارد اما برخی می‌خواهند در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند این افراد باید بدانند که حتما از یک مشاور حقوقی مشورت بگیرند، چرا که شرکت‌های کلاه‌بردار زیادی در خارج از کشور وجود دارد که حتی مشتریان را برای بازدید از خانه‌ها در هتل‌های ۵ ستاره اسکان می‌دهند اما عملاً مالکیت خانه‌ای که قرار است خریداری شود، دایمی نیست و مقطعی یا فصلی بوده و مشکل دارد.
عقبایی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: با توجه به بررسی میدانی ما هنوز هم بازار مسکن در ایران از نظر سوددهی بسیار بهتر از کشورهای اروپایی است.
علیرضا اشکان نیز در بخش دیگری از این نشست توضیحاتی را درباره فایلینگ واحدهای مسکونی در سایت آلونک ارایه کرد و گفت: این سایت به گونه طراحی شده که هر مشاور مسکن امکان به روزرسانی یک فایل را داشته باشد البته ممکن است مانند روزنامه‌ها یک فایل به فروش رفته باشد اما همچنان افراد تماس بگیرند در اینجا راه‌حل ما امتیازدهی توسط کاربران برای دیده‌نشدن آن فایل بوده بدین صورت که اگر چندین کاربر امتیاز کمی به آن فایل بدهند، به صورت اتوماتیک در پایین‌ترین رده قرار می‌گیرد و در نهایت از سیستم حذف می‌شود.