جامع خبر:پلارک رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین در برنامه تیتر امشب در شبکه خبر گفت: با توجه به موج بازگشت زائران اولویت ما مرزهای ورودی است. وی افزود: مواکب ما تا ۲۵ صفر فعال هستند تا بتوانند همچنان از زائران در بازگشت پذیرایی داشته باشیم. به گزارش جامع خبراز ستاد بازسازی عتبات عالیات […]

جامع خبر:پلارک رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین در برنامه تیتر امشب در شبکه خبر گفت: با توجه به موج بازگشت زائران اولویت ما مرزهای ورودی است. وی افزود: مواکب ما تا ۲۵ صفر فعال هستند تا بتوانند همچنان از زائران در بازگشت پذیرایی داشته باشیم.

به گزارش جامع خبراز ستاد بازسازی عتبات عالیات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حسن پلارک رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین گفت: در ستاد مرکزی اربعین بخش محوری اسکان و تغذیه زوار است که در ستاد اربعین به دلیل ارتباطات خوبی که با مجموعه عتبات دارد مسئولیت این امر به ما سپرده شده است.

وی افزود: با تدابیری که اندیشیدیم، تقسیم بندی استانی را در دستور کار گذاشتیم که رقابتی مقدس برای پذیرایی از زوار اربعین صورت گرفت تا جایی که استان ها توانستند از جمعیت ۳ میلیونی زوار پذیرایی کنند، در عراق زائران توزیع شدند و خود زوار نیز سفرشان را خوب مدیریت کردند که به همین دلیل یک میلیون و۱۰۰ هزار زائران حسینی به ایران بازگشته اند به این ترتیب زائران توانسته اند سفر خود را به خوبی مدیریت کنند، ما مواکب را تا ۲۵ صفر فعال نگه می داریم تا بتوانند همچنان از زائران در هنگام بازگشت پذیرایی داشته باشیم.

پلارک افزود: امسال تعداد مواکب خود را افزایش دادیم در مسیر کربلا تا نجف موکبی نداریم اما درنجف مواکب ما فعال هستند. بیش از ۹۰۰ موکب را در عراق داریم. در حال حاضر با موج بازگشت زوار روبرو هستیم، اولویت ما مرزهای ورودی است در صورتی که زائر بخواهد بماند تا دو روز می توانیم از او پذیرایی داشته باشیم، ما امشب نزدیک به ۲ میلیون تن را به مواکب انتقال دادیم زیرا آشپزهای ما دیگر از رمق افتاده اند و این پشتیبانی حقیقتا لازم بود.

رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین درباره وضعیت هوا نیز گفت: سال گذشته بارندگی ها موجب شد که مشکلاتی داشته باشیم اما امسال ظرفیت های موکب ها را افزایش داده ایم پارکینگ ها به اندازه کافی است و محکم است. فضای مسقف نیز تعبیه شده است که اگر هوا بارانی شد و مشکلاتی داشتیم زائران را اسکان دهیم. در حال حاضر ترافیک روان است. مرز مهران به دلیل بار ترافیکی بیشتر مشکل ساز بود که امسال به دلیل یکطرفه شدن مسیر هنوز به مشکل ترافیکی برنخورده ایم. در مرز شلمچه و چزابه نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است. در مرز مهران ۲۰۰ هزار نفر امکان اسکان داریم که این عدد در مرز شلمچه ۶۰ هزار و در مرز چزابه ۴۰ هزار نفر است.

پلارک درباره موکب ها گفت: اصل ظرفیت ظرفیت مردمی بود. یک سری از دستگاهها و وزارتخانه ها وظایفی دارند که اجتناب ناپذیر است. ستاد نیروهای مسلح، نیروهای انتظامی، وزارت اطلاعات، وزارت بهداشت، هلال احمر، وزارت خارجه و سازمان صدا و سیما وظایفی داشتند، بیشتر ستادها هماهنگ بودند. شهرداری، سپاه استانداران، بنیاد مستضعافان، سازمان اوقاف و امور خیریه، حرم های رضوی و حضرت معصومه و سایر ستاد ها و ارگان های سراسر کشور بسیار موثر بودند، اینها حرکت هایشان مردمی بود. امکان اسکان را برای ۸۰۰ هزار نفر پیش بینی کرده بودیم که به بیش از یک میلیون نفر رسید. موکب های مردمی نیز اضافه شد و در نهایت موجب شد که فضای خدمت رسانی بسیار دل انگیز باشد. تا ۲۵ صفر نیز خدمت رسانی ادامه دارد. پشتیبانی و شارژ موکب ها انجام شده است و مشکلی نداریم.