جامع خبر:وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم گشایش بیست و دومین نمایشگاه الکامپ گفت: کمتر از ۴ درصد فضای مجازی با آلودگی محتوایی مواجه است اما برخی همین ۴ درصد را هر روز بولتن کرده و با کتابچه قشنگ و تصاویری مستهجن آنرا به دفاتر مراجع می‌فرستند که این کرکره را پایین بکشند. به […]

جامع خبر:وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم گشایش بیست و دومین نمایشگاه الکامپ گفت: کمتر از ۴ درصد فضای مجازی با آلودگی محتوایی مواجه است اما برخی همین ۴ درصد را هر روز بولتن کرده و با کتابچه قشنگ و تصاویری مستهجن آنرا به دفاتر مراجع می‌فرستند که این کرکره را پایین بکشند.

به گزارش جامع خبر، محمود واعظی گفت: در ابتدا باید از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای برپایی نمایشگاه الکامپ تشکر کنم.

وی با بیان اینکه در حوزه ICT تحولات جهانی بسیار سریع است گفت: هر زمان که به یک فروم (مجمع) بین‌المللی می‌رویم یا به یک سخنرانی گوش می‌دهیم تا چند روز ناراحت هستیم که چرا در کشور ما این شیوه‌ها پیاده نمی‌شود اما زمانی که دوباره درگیر کارها می‌شویم، فراموش می‌کنیم.

واعظی گفت: در حالی فرزندان ایرانی در بهترین دانشگاه‌ها تحقیق و تدریس می‌کنند یا رتبه‌های خوبی دارند یا در معتبرترین شرکت‌های IT پژوهشگر و مدیر هستند چرا نباید در داخل کشور بالندگی داشته باشند.

وی گفت: معتقدم اگر به‌عنوان دولت حمایت کنیم و موانع را برداریم و شرکت‌های خصوصی بزرگ نیز نگاه پدرانه به توسعه این صنعت داشته باشند، خواهیم توانست از جوانان در این راه حمایت داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری ادامه داد: حمایت دولت باید بسترساز، مقررات‌گذار و رفع‌کننده موانع باشد و هم‌زمان وظیفه بانک‌ها و هلدینگ‌های مالی نیز حمایت مالی تا رسیدن به رشد در این صنعت است.

واعظی بابیان اینکه معتقدیم در حوزه ICT زمین بازی فقط ایران نیست، گفت: در سه سال گذشته توجه ویژه‌ای به نهضت تولید محتوا ازجمله صنعت اپلیکیشن‌نویسی شده و شاهد صادرات در این بخش هستیم؛ همچنان‌که در سفر به یکی از استان‌های غربی جوانی به من گفت که اپلیکیشنی به نام شوفر نوشته که در ۷۷ کشور استفاده می‌شود و تاکنون حدود ۳۰۰ هزار دلار درآمد ارزی تنها در یک مدت کوتاه داشته است.

وی بابیان اینکه صبح امروز با شرکت‌های اندونزیایی صبحانه کاری با موضوع همکاری شرکت‌های خصوصی دو کشور داشته‌ام و سه روز پیش نیز در جریان برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه ۵۳۳ نفر از بخش خصوصی روسیه به ایران آمده‌اند، گفت: صحبت‌هایی که در تمام این موارد انجام می‌شد حاکی از ارزیابی‌های خارجی‌ها مبنی بر بزرگ‌تر شدن اقتصاد ایران بود؛ این در حالی است که ما در ایران نیمه خالی لیوان را می‌بینیم و گلایه و اعتراض می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: نمایشگاه الکامپ با محوریت شبکه ملی اطلاعات برگزار شده که یک مطالبه ۱۴ ساله بوده و رییس‌جمهور وعده گرفته بود که حتما باید این شبکه در طول‌ دولت یازدهم محقق شود.

واعظی بابیان اینکه در حال حاضر معماری شبکه ملی اطلاعات تکمیل و زیرساخت آن آماده شده است، توضیح داد: ظرفیت شبکه داخلی در گذشته ۶۲۴ گیگ بود و اکنون به ۴ هزار گیگ رسیده و تا پایان امسال به ۱۰ هزار گیگ افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جلسات مختلفی با شرکت مخابرات، سه اپراتور تلفن همراه و اپراتور تلفن‌های ثابت (FCPها) برگزار شده تا شبکه دسترسی را به‌روز کنند گفت: با افتتاح فاز دوم شبکه ملی اطلاعات یک گام جدی‌تر به پیش خواهیم رفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده است، گفت:‌ سال آینده ۶۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای شرکت ارتباطات زیرساخت کاهش پیدا خواهد کرد تا شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود و تولید محتوا، نهضت خدمات و اپلیکیشن‌نویسی رونق بگیرد.

واعظی گفت: همچنان‌که از اوایل سال ۹۲ تاکنون حجم بازار ICT کشور دو برابر شده و تا پایان برنامه ششم نیز به سه برابر خواهد رسید و به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن و تجربه ایرانی‌ها در فضای مجازی گفت: وقتی سرشماری آغاز شد کمتر کسی تصور می‌کرد که نیمی از مردم از طریق اینترنت سرشماری را انجام دهند؛ بلکه پیش‌بینی می‌کردیم اگر درصد مشارکت اینترنتی به ۳۰ درصد برسد خیلی خوب است و اگر به ۳۵ درصد برسد رکورد دنیا را شکسته‌ایم، درحالی‌که آمار مشارکت ۵۰ درصدی درنهایت به ثبت رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: دراین‌باره تصور اولیه این بود که در شهرها که از نظر توسعه ارتباطات پیشرفت بیشتری وجود دارد استقبال بیشتر خواهد بود اما برخلاف انتظار در روستاها و مناطق محروم استقبال بیشتر از شهرها رقم خورد که این امر ممکن است به‌علت گرفتاری‌های روزمره ساکنان شهرهای بزرگ باشد.

واعظی وعده داد: اما برای ارتباطات روستاها نیز طبق برنامه‌ریزی تا پایان این دولت یا شهریور سال آینده تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به اینترنت مجهز کنیم.

وی گفت: البته همچنان‌که برای توسعه ارتباطات تلاش می‌کنیم، برای توسعه محتوا در فضای مجازی سالم و امن نیز تمام تلاش خود را به کار می‌بریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد:‌ در فضای مجازی کمتر از ۴ درصد با آلودگی‌های محتوایی مواجه هستیم، اما برخی همین ۴-۳ درصد را هر روز بولتن و با کتابچه قشنگ با تصاویر مستهجن می‌کنند و برای دفتر مراجع می‌فرستند که این کرکره را پایین بکشند که ما در این راه ایستادگی کرده‌ و می‌کنیم، اما نیازمند کمک شما هستیم.

واعظی گفت‌: به‌عنوان یک مسلمان، یک ایرانی و یک پدر اگر یک درصد از فضای مجازی آلوده باشد هم راضی نیستم و هیچ‌کس راضی نیست، اما باید برای فرهنگ‌سازی تلاش کنیم، همچنان‌که در سال‌های اخیر تولید محتوای فاخر ازجمله اپلیکیشن‌نویسی در کشور آغاز شده و شدت گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد: روزی ICT بتواند جایگاه فروش نفت باشد همچنان که کشورهای بسیاری تجربه‌های مشابهی را با موفقیت اجرا کرده‌اند.