جامع خبر:سرپرست بانک توسعه تعاون یکی از اهداف صدور کارت‌های اعتباری را دستیابی به نرخ رشد مثبت اقتصادی دانست و گفت:‌ این وام‌ها به تدریج جایگزین تسهیلات خُرد می‌شوند. به گزارش جامع خبر؛ حجت‌الله مهدیان درباره تاثیر صدور و توزیع کارت های اعتباری در شبکه بانکی بر نرخ رشد مثبت اقتصادی گفت: کارت های اعتباری […]

جامع خبر:سرپرست بانک توسعه تعاون یکی از اهداف صدور کارت‌های اعتباری را دستیابی به نرخ رشد مثبت اقتصادی دانست و گفت:‌ این وام‌ها به تدریج جایگزین تسهیلات خُرد می‌شوند.

به گزارش جامع خبر؛ حجت‌الله مهدیان درباره تاثیر صدور و توزیع کارت های اعتباری در شبکه بانکی بر نرخ رشد مثبت اقتصادی گفت: کارت های اعتباری ابتکار خوبی است که توسط بانک مرکزی مطرح شد و فکر می کنم این کارت ها به تدریج می توانند جایگزین تسهیلات خُرد که از گذشته مرسوم بود، شوند.

سرپرست بانک توسعه تعاون اظهارداشت:‌ در گذشته استفاده کنندگان از تسهیلات خُرد با مشکلات و مضیقه‌هایی مواجه بودند و با وجود بوروکراسی اضافه، متقاضیان به سختی به تسهیلات دسترسی پیدا می‌کردند.

مهدیان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد کارت‌های اعتباری ۱۰،‌ ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی می‌تواند به تدریج جایگزین تسهیلات خُرد شود و حتما می‌تواند بخش تقاضا را تحریک کند و با افزایش عرضه می‌تواند تقاضای جدیدی را به ویژه برای تولیدات داخلی فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه پس از صدور بخشنامه بانک مرکزی، در بانک توسعه تعاون نیز شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به منظور عملیاتی شدن کارت‌های اعتباری تدوین شد، گفت: همچنین در حوزه IT نیز اقداماتی صورت گرفته و صدور کارت‌های اعتباری از طریق ۴۰۰ شعبه بانک در کشور دنبال خواهد شد.

سرپرست بانک توسعه تعاون در خصوص تاثیر منفی احتمالی کارت‌های اعتباری در نرخ تورم گفت: با توجه به اینکه قبل از برنامه واگذاری کارت‌های اعتباری، تسهیلات خُرد به میزان بالا در شبکه بانکی کشور وجود داشته و بانک‌ها به صورت کامل نتوانستند پاسخگوی نیازها در این بخش باشند، فکر نمی‌کنم کارت‌های اعتباری در افزایش احتمالی نرخ تورم تاثیر داشته باشد.

به گفته مهدیان،‌ هدف از واگذاری کارت‌های اعتباری تاثیرگذاری مثبت در نرخ رشد اقتصادی است و البته این موضوع یکی از اهداف صدور کارت‌ها در بانک‌ها است.

این مقام مسئول در بانک توسعه تعاون درباره سیستم اعتبارسنجی پیش بینی شده در واگذاری کارت های اعتباری گفت:‌ در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات خُرد موضوع اعتبارسنجی را داشتیم ولی تفاوت آن این است که در گذشته مشتریان برای هر پرونده باید در یک چرخه بررسی قرار می‌گرفتند و بوروکراسی آن طی می‌شد، ولی در واگذاری کارت‌های اعتباری، اعتبارسنجی می تواند یکبار صورت بگیرد و افراد به دفعات از شارژ کارت‌ها استفاده کنند.

سرپرست بانک توسعه تعاون درباره جدید بودن این طرح در ایران گفت:‌ هر کار تازه‌ای مضایق و مشکلاتی را به همراه دارد و تا این برنامه در بانک‌ها اجرایی و عملیاتی نشود، مشکلات آن مشخص نمی‌شود.