جامع خبر:مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: پس از امضای برجام، بانک توسعه صادرات مراودات تجاری خود را با بیش از ۹۰ بانک در ۶۵ کشور از سر گرفته است. به گزارش جامع خبر؛ علی صالح آبادی روز سه‌شنبه با اشاره به عملکرد مبادلات ارزی بانک توسعه صادرات گفت: پس از امضای توافقنامه هسته‌ای با […]

جامع خبر:مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: پس از امضای برجام، بانک توسعه صادرات مراودات تجاری خود را با بیش از ۹۰ بانک در ۶۵ کشور از سر گرفته است.

به گزارش جامع خبر؛ علی صالح آبادی روز سه‌شنبه با اشاره به عملکرد مبادلات ارزی بانک توسعه صادرات گفت: پس از امضای توافقنامه هسته‌ای با ۲۳ بانک افتتاح حساب کردیم، با ۶۵ کشور و ۹۰ بانک نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم می توانیم مراوده تجاری داشته باشیم. برقراری روابط کارگزاری به معنای پذیرش ال‌سی های ایرانی یا بالعکس خواهد بود. برقراری روابط و افتتاح حساب مقوله‌ای جدا است که هر دو ایجاد شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: این بانک با ۲۰ کشور اروپایی، ۱۷ کشور آسیایی و ۴ کشور آفریقایی در ارتباط بوده است که ترکیه، بلژیک، آلمان، سوییس، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، هند، کره، ژاپن و چین از مهم‌ترین آنها هستند.

وی درباره برنامه‌های بانک توسعه صادرات تا پایان سال گفت: گسترش روابط کارگزاری، برقراری ارتباط با اگزیم بانک‌های کشورهای هدف (ترکیه،کره جنوبی و مجارستان) به منظور اخذ خط اعتباری جزو برنامه‌های این بانک است. از آنجایی که اخذ خطوط اعتباری از سایر کشورها برای واردات کالاها است از ابتدای سال تا کنون فقط اعطای خط اعتباری به سایر کشورها داشته‌ایم.

صالح آبادی ادامه داد: در بخش صادرات بانک توسعه صادرات خطوط اعتباری به کشورهای روسیه، ارمنستان و عراق پرداخت کرده است که از این میان ۸۳ میلیون یورو خط اعتباری به ارمنستان و ۲۰۰ میلیون دلار به پیمانکاران خدمات فنی و مهندسی ایرانی در عراق ارائه شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات بیان کرد: صادرکنندگان ایرانی اگر بتوانند در کشورهای مختلف بازار هدف بانک‌های معتبر را که با آنها مراوده دارند به ما معرفی کنند، بانک توسعه صادرات نیز می تواند با این بانک ها ارتباط برقرار کرده و خطوط اعتباری از طریق آنها در اختیار صادرکنندگان ایرانی قرار دهد.

وی ادامه داد:‌ بدین ترتیب که صادرکننده زمان صادرات کالای خود هزینه تمام شده را از بانک توسعه صادرات می‌گیرد و بانک توسعه صادرات نیز دو سال بعد آن مبلغ را از بانک مورد تایید در کشور مقصد دریافت می‌کند می توان نام این نوع مراوده تجاری را فروش نسیه‌ای گذاشت با این تفاوت که صادرکننده پول خود را به صورت نقد از بانک توسعه صادرات دریافت می‌کند؛ هزینه سود نیز از خریدار دریافت می‌شود.

صالح آبادی ادامه داد: کمک مالی راه حلی برای توسعه صادرات است، به همین منظور صندوق توسعه ملی نیز یک میلیون دلار سپرده‌گذاری در بانک‌ها برای تقویت صادرات در نظر گرفته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به تک نرخی شدن ارز بیان کرد: تک نرخی شدن ارز نیازمند شرایط متفاوتی است، حجم و سهولت دسترسی بانک مرکزی به منابع خود برای نقل و انتقالات ارزی یکی از مهم‌ترین شرایط در بحث تک نرخی کردن ارز است. بانک مرکزی ارز حاصل از نفت را در اختیار دارد و بازار ارز را تنظیم می‌کند، همچنین از آنجایی که سیستم ارزی کشور شناور مدیریت شده است بانک مرکزی به خوبی می تواند در این بخش وارد شده و مدیریت کند.