جامع خبر(جامع نیوز):مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع بالغ بر ۲۲ میلیون تن کالا به ارزش ۳۲۰ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران معامله شده است. به گزارش جامع خبر؛ حامد سلطانی نژاد روز یکشنبه در مراسم آغاز معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالای ایران در مشهد […]

جامع خبر(جامع نیوز):مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع بالغ بر ۲۲ میلیون تن کالا به ارزش ۳۲۰ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران معامله شده است.

به گزارش جامع خبر؛ حامد سلطانی نژاد روز یکشنبه در مراسم آغاز معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالای ایران در مشهد به فعالیت کنونی چهار بورس شامل بورس تهران، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی در ایران اشاره و بیان کرد: هم اکنون در بورس کالا محصولات صنعتی و معدنی، کشاورزی، پتروشیمی، طلا و سایر موارد معامله می شود.
مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: در میان همه کالاهایی که در بورس مبادله می شود بخش کشاورزی ظرفیت زیادی دارد تا زمینه ساز انجام معاملات گسترده تر در این حوزه باشد.
وی گفت: در بین معاملات انجام شده طی ۱۰ ماه گذشته امسال در بورس کالا هشت میلیون تن متعلق به محصولات صنعتی و معدنی، ۲ میلیون تن مرتبط با کالای کشاورزی، سه مییلون تن پتروشیمی و هشت میلیون تن فرآورده های نفتی بوده است.
سلطانی نژاد افزود: از سال ۱۳۸۷ که بورس کالا فعال شد تاکنون ۱۲۰ هزار میلیارد تومان معامله در این بازار انجام شده است.
وی ادامه داد: امروز بورس کالا با دو زیرساخت بازار نقدی و نیز معاملات از طریق گواهی سپرده کالایی فعالیت می کند.
مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در بخش بازار نقدی کالا عرضه و در سامانه حراج یکباره، فروشنده کالا قیمت خود را مبنای فروش قرار داده و خریداران برای رسیدن به قیمت فروشنده با یکدیگر رقابت می کنند.
وی افزود: معاملات از طریق گواهی سپرده کالایی هم نوع دیگری از معاملات در بورس کالاست که امروز در مورد زعفران اجرایی شد و نخستین گواهی سپرده زعفران با انجام معامله در سررسید سال ۱۳۹۶ است.
سلطانی نژاد ادامه داد: این نوع معاملات مزایای زیادی دارد از جمله آنکه به کشاورزان امکان ورود به معاملات و فروش محصول، تسهیل در فروش محصول و دریافت سریعتر وجه، امکان انجام معاملات در سطوح خرد و کلان را می دهد ضمن آنکه عرضه مستمر محصول و کشف نرخ روزانه هم وجود دارد.
وی گفت: در پی آن هستیم بستری فراهم شود تا زعفران و کالای باکیفیت به عنوان کالای بورسی تلقی گردد و تبدیل به یک محصول جهانی با برند ایرانی شود.
همچنین در این مراسم نخستین معامله رسمی گواهی سپرده زعفران در سامانه www.tsetmc.com بین نماینده اتحادیه مرکزی تعاون روستایی به عنوان خریدار و اتحادیه تعاون روستایی خراسان رضوی به عنوان فروشنده انجام شد. در این چارچوب امروز یک کیلو و ۱۶۰ گرم زعفران ایرانی به ارزش ۵۰ میلیون ریال در قالب گواهی سپرده کالایی فروخته شد.
بر اساس ‘معاملات گواهی سپرده کالایی’ کشاورزان محصول خود را به انبارهای تحت کلید بورس کالا می سپارند و معادل میزان محصول انبار شده که دارای استانداردهای لازم است، گواهی سپرده یا همان قبض انبار دریافت کرده و با مراجعه به کارگزاریهای مجاز محصول خود را روی تابلوی معاملات می برند.
معاملات گواهی سپرده زعفران روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته انجام شده و وجه حاصل از معامله ظرف دو روز کاری پس از انجام معامله با لحاظ هزینه های انبارداری و کارمزد معاملات، به حساب دارنده زعفران واریز می شود.