جامع خبر(جامع نیوز):نشست خبری دکتر محمدرضا خانی، عضو هیات مدیره و مدیر عامل بانک سرمایه با اصحاب رسانه و خبرنگاران صبح روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه برگزارشد. به گزارش جامع خبر خانی در مورد اهمیت و ارزش ارتباط سازمان ها، نهادها و مراکز مختلف با رسانه ها گفت: هیات مدیره جدید بانک سرمایه کار خود […]

جامع خبر(جامع نیوز):نشست خبری دکتر محمدرضا خانی، عضو هیات مدیره و مدیر عامل بانک سرمایه با اصحاب رسانه و خبرنگاران صبح روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه برگزارشد.

به گزارش جامع خبر خانی در مورد اهمیت و ارزش ارتباط سازمان ها، نهادها و مراکز مختلف با رسانه ها گفت: هیات مدیره جدید بانک سرمایه کار خود را از ابتدای سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است و بنده نیز از مهر ماه امسال مسئولیت اداره بانک را با همکاری اعضای هیات مدیره آغاز کرده ام و با اعتقادی که به کار رسانه ها و ارزش بالای ارتباط و تعامل بین بانک و رسانه های مختلف دارم، تلاش نمودم ارتباط مستمر، پویا و کارآمدی با اصحاب رسانه و خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه های مختلف داشته باشیم و همان طور که در نمایشگاه مطبوعات و در حضور جمع خبرنگاران اعلام شد؛ درب بانک سرمایه همواره به روی رسانه ها و خبرنگاران باز است.

وی افزود: امروز هم به روال چند ماه گذشته از خبرنگاران و نمایندگان خبری رسانه های مختلف و شبکه های خبری و خبرگزاری ها دعوت کرده ایم تا ضمن حضور در خانه خودشان و در تعاملی سازنده پاسخگوی سوالات این عزیزان باشیم و شفاف و روشن به همه سوالات دوستان و همکاران رسانه ای پاسخ دهیم.

در ادامه این برنامه دکتر خانی به همراه دکتر زارعی، معاون مدیر عامل در امور مالی و علیمحمدی، رئیس اداره وصول مطالبات این بانک با تشریح اقدامات این بانک برای وصول مطالبات خود از بدهکاران بزرگ بانکی اظهار داشت: ما منکر تخلفانی که در این بانک در دوره های گذشته انجام شده، نیستیم، زیرا در دوره های قبل با همکاری عامدانه و بعضا جاهلانه بدهکاران کلان بانکی با برخی از همکاران بانک سرمایه که عموما از بازنشستگان سایر بانک ها بودند، تخلف هایی صورت گرفته است که در همین خصوص با جوان سازی مدیریت و بدنه کارشناسی و اجرائی بانک به دنبال حل ریشه ای چنین مشکلاتی بوده ایم.

وی افزود: به همین دلیل همه بازنشستگان نظام بانکی که در بانک سرمایه مشغول به کار مجدد بودند، از کار کنار گذاشته شده و اکنون فقط نیروهای جوان به کار گرفته می شود.

دکتر خانی در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده برای بازگرداندن منابع بانک از بدهکاران بزرگ نیز گفت: بانک سرمایه بر اساس رویه مرسوم نظام بانکی مذاکره خود را با بدهکاران کلان آغاز کرده و بر اساس عُرف معمول، پیگیری کیفری و حقوقی، آخرین مرحله است و البته در همین ارتباط تعدادی از بدهکاران کلان این بانک بازداشت شده اند و به بقیه نیز اخطار قانونی داده شده که اگر در بازپرداخت مطالبات بانک و بدهکاری خود همکاری نکنند، موضوع در مسیر حقوقی، پیگیری خواهد شد.

دکتر خانی یادآور شد: در عین حال که به دنبال مذاکره برای وصول مطالبات و حفظ حقوق صاحبان سرمایه در بانک هستیم، از همه بدهکاران کلان شکایت کیفری و حقوقی انجام شده است.

در ادامه این گفت و گوی رو درو و صمیمانه، یکی از خبرنگاران در خصوص مطالبات بانک سرمایه سئوال کرد که دکتر خانی گفت: کل مطالبات بانک ۷۸ هزار میلیارد ریال (هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان) است که البته ۲۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به جریمه تاخیر است.

به گفته مدیر عامل بانک سرمایه، بزرگترین رقم بدهی به این بانک ۱۲ هزار میلیارد ریال (یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان) مربوط به فردی موسوم به «م.ج» است که اکنون در بازداشت به سر می برد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران در خصوص اقدامات انجام شده برای برگرداندن منابع بانک نیز گفت: ما برای بازگرداندن منابع بانک و وصول مطالبات، بخصوص از بدهکاران کلان، کمیته وصول مطالبات بانک را تشکیل داده ایم و ادراه وصول مطالبات به دنبال دریافت بدهی ها حتی از کسانی است که در حال بازداشت به سر می برند.

مدیرعامل بانک سرمایه همچنین تاکید کرد: دریافت اصولی مطالبات بانک و تضمین برای پرداخت آن به بهترین روش و در کوتاه ترین مدت از سیاست های ماست و در همین رابطه بدهکاران به بانک سرمایه حداقل باید ۵۰ درصد بدهی خود را به شکل نقد و بقیه را به شکل املاک سهل البیع، بلامعارض و درون شهری پرداخت کنند.

دکتر خانی املاک غیر کارشناسی شده به عنوان وثایق بانکی را به عنوان یکی از مشکلات پیش روی بانک سرمایه برشمرد و تاکید کرد: یکی از ضربه هایی که بانک متحمل شده است، این که بدهکاران وام ها را در ازای املاکی دریافت می کردند که قیمت کارشناسی شده چندین برابر ارزش واقعی آن بود.

دکتر خانی در ادامه به دیگر اقدامات انجام شده برای کاهش و از بین رفتن آسیب های گذشته اشاره کرد و گفت: همکاری با معاون دادستان تهران و دیگر نهادهای نظارتی برای بازگرداندن این مطالبات در دستور کار بانک است که در این شیوه بدهکار حق معرفی کارشناس و ارزیاب ملک را ندارد و بانک نیز کارشناس معرفی نمی کند تا احتمال تطمیع کارشناس از بین برود بلکه دادستانی در قالب کانون کارشناسان و به شکل هیات سه نفره املاک را ارزیابی می کند و اگر ملک ارزنده بود، به جای بدهی در اختیار بانک قرار می گیرد.

مدیرعامل بانک سرمایه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص زمان وصول تمام مطالبات بانک و با یادآوری اینکه از مهرماه امسال که به عنوان مدیرعامل فعالیت خود را در این بانک آغاز کرده است، در پی احقاق حقوق بانک و مردم شریف بوده است، گفت: ما امیدوارم تا خردادماه سال آینده ۷۰ درصد و تا شهریور سال آینده نیز همه مطالبات معوق به شکل نقدی یا ترکیب نقد و اموال غیرمنقول وصول شود.

مدیر عامل بانک سرمایه از رو شدن دست های پنهان در بحث مطالبات بانک هم یاد کرد و بزرگترین ویژگی اقدامات انجام شده را نیز مشخص شدن افراد پشت پرده دریافت وام های کلان دانست که در قالب شرکت های کاغذی تسهیلات زیادی از بانک دریافت کرده بودند، و این اقدامات باعث شد، بدهکار بودن خود را بپذیرند.

مدیرعامل بانک سرمایه در پاسخ به سئوال خبرنگارن درباره رقم بدهی دولت به این بانک نیز گفت: در ابتدای امسال ۴۵ هزار میلیارد ریال (چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) تسهیلات به وزارت آموزش و پرورش پرداخت شد تا حقوق معوقه بازنشستگان را پرداخت کند که پس از سررسید شدن آن و عدم توان پرداخت از سوی آموزش و پرورش این وام بار دیگر تمدید شد.

وی افزود: ضمنا حدود یک ماه پیش نیز ۵۰۰ میلیارد ریال (۵۰ میلیارد تومان) وام دیگر به آموزش و پرورش پرداخت شد تا حقوق معلمان معوق نشود، زیرا ما معلمان را به عنوان سهامداران واقعی بانک سرمایه می شناسیم که در ۱۱ سال گذشته و پس از تاسیس بانک سرمایه، مظلوم و گاه مغفول واقع شده بودند و به همین جهت تسهیلاتی که به وزارت آموزش و پرورش پرداخت می شود، برای اعلام این موضع است که بانک سرمایه خود را متعلق به فرهنگیان می داند.

دکتر خانی همچنین اعلام کرد: بانک سرمایه امسال هزینه تبلیغات خود را به مدارس مناطق محروم و تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان بی بضاعتی اختصاص داده است که توانایی تحصیل ندارند و دانش آموزانی که بخاطر فقر ترک تحصیل کرده اند نیز شناسایی و تحت پوشش قرار گرفته اند.

مدیر عامل بانک سرمایه آمادگی این بانک برای تحت پوشش قرار دادن مدارس شبانه روزی مناطق محروم آموزش و پرورش نیز اعلام آمادگی کرد و گفت: شما اطلاع دارید که حسا ب های حقوقی و پرسنلی وزارت آموزش و پرورش و معلمان در بانک ملی متمرکز است و اگر وزارت آموزش و پرورش بتواند حساب های مربوط به بودجه خود را به بانک سرمایه منتقل کند، می توانیم برای معلمان کارت های اعتباری خرید صادر کنیم به شکلی که مانده کارت هیچگاه کمتر از سه میلیون تومان نباشد.

همچنین مدیرعامل بانک سرمایه در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره شایعه ادغام این بانک در بانک ملت گفت: همان گونه که اعلام کرده ایم چنین موضوعی اساسا صحت ندارد و موضوع ادغام بانک سرمایه با هیچ بانک دیگری مطرح نیست و اصولا موضوع ادغام برای بانک هایی مطرح است که از نظر عملکرد و منابع دچار ضعف باشند در حالی که بانک سرمایه امروز در ردیف بانک های برتر قرار دارد.

دکتر خانی ضمن تاکید بر افزایش منابع بانک سرمایه در سال ۱۳۹۵ نیزگفت: ما علیرغم این که در سال جاری وام و تسهیلاتی پرداخت نکرده ایم، امسال توانستیم با رشد ۶۴ درصدی جذب منابع جدید، رتبه سوم را در بین بانک ها کسب کنیم و همان طورکه گفتم این در حالی است که پرداخت تسهیلات در بانک سرمایه منفی ۱۶درصد بوده است. ضمنا کمتر از ۲ درصد منابع جدید جذب شده نیز مربوط به وصول مطالبات است.

مدیر عامل بانک سرمایه یادآور شد: خوب است که اعلام کنیم ما حتی یک ریال به بانک مرکزی بدهکار نیستیم و این در حالی است که در روزگاری نه چندان دور، بانک سرمایه از بدهکارترین بانک ها در شبکه بانکی به شمار می رفت و خوشبختانه امروز توانسته ۹۷ درصد بدهی های بین بانکی خود را تسویه کرده و سه درصد باقیمانده نیز به دلیل اختلاف حسابی است که با ۲ بانک دارد. ضمنا صفر شدن بدهی های این بانک به بانک مرکزی و رشد ۷۱ درصدی سپرده قانونی آن نزد بانک مرکزی را از دیگر اقدام های بانک سرمایه از ابتدای امسال تا بهمن ماه جاری بوده است.

در ادامه این برنامه، علیرضا علیمحمدی، رئیس کمیته وصول مطالبات بانک سرمایه نیز اعلام کرد: همان گونه که در بخش آسیب ها آقای دکتر خانی اعلام کردند، اغلب وثیقه های بدهکاران بزرگ این بانک، غیر ملکی همچون چک و سفته بوده و وام گیرندگان درصد کمی را به شکل وثیقه غیرمنقول به بانک ارایه کرده اند. در همین ارتباط و برای نمونه بدهکار کلان بانکی که از وی با عنوان «م.ج» نام برده می شود و امروز بزرگترین بدهکار این بانک است، فقط ۱۰ درصد وثیقه ملکی نزد بانک گذاشته بود در حالی که ارزش واقعی ملک ۱۰ درصد کمتر از وام دریافتی است.

علیمحمدی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد تعداد بدهکاران بانک سرمایه، آنها را ۳۱ نفر اعم از حقیقی و حقوقی اعلام کرد و گفت: میزان بدهی این افراد از ۲ هزار میلیارد ریال آغاز شده و بیشترین آن با ۱۲ هزار میلیارد ریال مربوط به «م.ج» است.

رئیس کمیته وصول مطالبات بانک سرمایه ، تعیین تکلیف ۱۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات غیرجاری، برگزاری جلسه با بدهکاران کلان و تشکیل پرونده و تعیین تکلیف بدهی ها را از مهمترین اقدام های انجام شده برای بازگردادن منابع بانک برشمرد و گفت: باید اشاره کنم که در گذشته بدهی های بدهکاران به بانک به شکل غیراصولی و غیر کارشناسی برآورد و تعیین تکلیف می شد و مسئولان سابق بانک بدون آنکه وجه یا وثیقه های قابل قبولی از بدهکاران دریافت نمایند آنها را به شکل غیراصولی تعیین تکلیف می کردند و این موضوع سال ها به همین شیوه ادامه داشت که باعث شده است این بدهی ها به شکل فعلی باقی بماند و این رویه موجب شده بود تا حجم مطالبات بانک در سال های قبل چندان چشمگیر نبوده و اثرات منفی خود را در ظاهر نشان ندهد.

رئیس اداره وصول مطالبات بانک سرمایه در پایان گفت: ما در این دوره روش های اصولی و کارشناسی را برگزیده ایم و در دوره جدید، تعیین تکلیف بدهی ها فقط با دریافت وثیقه های مطمئن و به شکلی که بازگرداندن قسمتی از آن به صورت نقدی امکانپذیر باشد صورت می گیرد و به همین دلیل حجم مطالبات بانک سرمایه در آمارهای اظهار شده سال ۹۵ بیش از سال های گذشته است.

در پایان این جلسه گفت و گوی رسانه ای، دکتر خانی با اشاره به اهمیت حفظ اعتماد سرمایه گذاران بانک بویژه فرهنگیان عزیز گفت: سهامداران واقعی بانک سرمایه معلمین هستند و ما به دنبال این هستیم تا با تعامل بیشتر و نزدیک تر با آموزش و پرورش و ایجاد راهکاری مناسب و مفید، خدمتگزار این عزیزان تلاشگر باشیم.