جامع خبر(جامع نیوز):رییس کل بیمه مرکزی می گوید، صدور بیمه های عمر در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳۸ درصدی ثبت کرده که این میزان رشد در سال های اخیر بی سابقه بوده است. به گزارش جامع خبر «عبدالناصر همتی» روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار نخستین شرکت «بیمه […]

جامع خبر(جامع نیوز):رییس کل بیمه مرکزی می گوید، صدور بیمه های عمر در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۳۸ درصدی ثبت کرده که این میزان رشد در سال های اخیر بی سابقه بوده است.
به گزارش جامع خبر «عبدالناصر همتی» روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار نخستین شرکت «بیمه زندگی» در ایران اظهار داشت: رشد صدور بیمه نامه های نشانگر توجه به ظرفیت های این بخش است و امیدواریم در آینده شاهد شکل گیری شرکت های تخصصی بیمه زندگی در کشور باشیم.
وی با مروری بر روند گسترش بیمه های زندگی در دنیا و موفقیت هایی که کشورهای پیشرفته در این زمینه به دست آورده اند، گفت: امروز وضعیت حق بیمه پرداختی در این رشته در شرکت های مطرح بین المللی بین ۲۴ میلیارد دلار تا ۸۰ میلیارد دلار است در حالی که حجم حق بیمه های عمر در ایران با این ارقام قابل مقایسه نیست.
همتی نبود نظارت بر منابع بیمه های عمر همچون صندوق های بازنشستگی را از نگرانی های اصلی نهاد ناظر بیمه در این بخش دانست و گفت: اگر بر منابع این بخش و سرمایه گذاری های انجام شده در آن دقت کافی نشود، احتمال ورشکستگی آنها وجود دارد.
رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر نظارت بیمه مرکزی بر تعهد و سرمایه گذاری بیمه ها در حوزه بیمه های عمر افزود: بیمه عمر بیش از آنکه نیازمند مدیریت فنی باشد، به مدیریت سرمایه گذاری های بلندمدت نیاز دارد و از این رو مدیریت ریسک منابع اهمیت دوچندان می یابد.
همتی سرانه حق بیمه در کشورهایی با اقتصاد نوظهور را ۷۱ دلار و در ایران ۶۴ دلار برآورد کرد و گفت: در سایر کشورهای نوظهور سهم بیمه های عمر از کل حق بیمه آنها ۵۵ درصد است.
وی با اشاره به سهم حدود ۱۴ درصدی بیمه عمر از کل صنعت بیمه ایران، راه اندازی نخستین شرکت بیمه زندگی با عنوان «بیمه زندگی خاورمیانه» را نقطه عطفی برای توسعه رشته بیمه عمر در ایران ارزیابی کرد.
همتی با تاکید بر فرهنگسازی و ترویج استفاده از بیمه های عمر، گسترش ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور را نیازمند توسعه بیمه های عمر دانست و به تجربه کشور هند در زمینه گسترش بیمه عمر اشاره کرد و گفت: هندی ها بیمه های عمر را با حق بیمه بسیار پایین و در بازه های زمانی بلند مدت گسترش دادند.
رییس کل بیمه مرکزی گفت: با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، اگر بتوان حق بیمه کمتری از مردم گرفت اما در حجم وسیع تری مردم را تحت پوشش بیمه عمر قرار داد، این صنعت رشد خوبی در کشور خواهد داشت.
همتی تاکید کرد: از آنجا که بیمه عمر یک سرمایه گذاری بلندمدت به شمار می رود، به جلب اعتماد مردم نیاز داریم و در غیر این صورت نمی توان موفق شد.
وی بر تفکیک حساب های بیمه عمر و غیرعمر در شرکت های بیمه تاکید کرد و یادآور شد: سالهاست دیگر بیمه های تجاری در دنیا به شکل عمومی و در همه رشته های بیمه فعال نیستند، بلکه در برخی رشته ها متمرکز شده اند.
همتی گفت: به تدریج و با اعمال برخی سیاست ها در صنعت بیمه، به سمتی می رویم که شرکت های بیمه، اقدام به راه اندازی بیمه های عمرمستقل در زیرمجموعه خود کنند.
وی علت این کار را حفاظت از منابع بیمه زندگی دانست و تاکید کرد: روا نیست منابع بیمه زندگی که یک سرمایه گذاری بلند مدت است، در رشته های دیگر بیمه بویژه رشته های زیانده همچون شخص ثالث و درمان هزینه شود و این کار برای صنعت بیمه خطرناک است.

** مدیریت ریسک باید سرلوحه کار باشد
«پرویز عقیلی کرمانی» مدیرعامل بانک خاورمیانه نیز در این آیین با یادآوری اینکه صنعت بانکداری در جهان پس از حادثه ۱۱ سپتامبر و نیز بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی دچار تحولات اساسی شد، گفت: شناسایی منشاء پول، شفاف سازی اعضای هیات مدیره بانک ها و نیز شناسایی ریسک ها، از محورهای بانکداری بین المللی امروز است.
وی، شناسایی ریسک و تعدیل و کاهش دادن آن را از جمله وظایف امروز بانک ها و دیگر موسسه های مالی در دنیای امروز برشمرد و گفت: بانک خاورمیانه در سال های اخیر تلاش کرده است با استقرار مدیریت ریسک و حاکمیت شرکتی و حسابرسی دقیق، الگوهای بین المللی را پیاده سازی کند و به الگویی برای دیگر بانک ها تبدیل شود.
عقیلی کرمانی با یادآوری اینکه پس از اجرای برجام، بانک های ایرانی در تلاشند تا خود را با مقررات جدید و بین المللی تطبیق دهند، گفت: در رتبه بندی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ایران رتبه آخر را از نظر رعایت مقررات کسب کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد با تلاش هایی که برای پیاده سازی قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی در وزارت اقتصاد و بانک ها در دست انجام است، این رتبه تا ۶ ماه آینده بهبود یابد.
مدیرعامل بانک خاورمیانه به ورود این بانک به صنعت بیمه زندگی اشاره و هدف اصلی این کار را مدیریت سرمایه گذاری منابع و بکارگیری صحیح آن عنوان کرد.
عقیلی کرمانی اطمینان داد بیمه زندگی خاورمیانه به طور حتم تا پایان سال نسبت به صدور بیمه نامه های زندگی اقدام کند.
به گزارش ایرنا، در این آیین، مجوز فعالیت بیمه زندگی خاورمیانه به مسئولان این شرکت بیمه اهدا شد. شرکت بیمه زندگی خاورمیانه که نخستین شرکت بیمه تخصصی کشور در بخش بیمه های زندگی شامل بیمه های عمر و زندگی، بازنشستگی و مستمری است، با هدف ایجاد تحول در صنعت بیمه عمر و زندگی و باتمرکز بر بازارهای هدف و شناسایی نیازهای واقعی مشتریان تاسیس شده است.
به تازگی بیمه مرکزی، صلاحیت حرفه ای مدیرعامل و هیات مدیره این شرکت بیمه را تایید کرده است.