جامع خبر(جامع نیوز):رییس کل بیمه مرکزی میزان خسارت پرداختی صنعت بیمه را روزانه حدود ۴۵۰ میلیارد ریال (۴۵ میلیارد تومان) برآورد کرد و گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده از این صنعت به کاهش حق بیمه پرداختی مردم کمک می کند. به گزارش جامع خبر به نقل از بیمه مرکزی؛ عبدالناصر همتی افزود: اکنون بیمه […]

جامع خبر(جامع نیوز):رییس کل بیمه مرکزی میزان خسارت پرداختی صنعت بیمه را روزانه حدود ۴۵۰ میلیارد ریال (۴۵ میلیارد تومان) برآورد کرد و گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده از این صنعت به کاهش حق بیمه پرداختی مردم کمک می کند.

به گزارش جامع خبر به نقل از بیمه مرکزی؛ عبدالناصر همتی افزود: اکنون بیمه گذاران باید برای خرید بیمه نامه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که اگر حذف شود بیمه ارزان تر می شود.
وی ابراز امیدواری کرد با تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی به زودی شاهد حذف صنعت بیمه از پرداخت این مالیات باشیم.
همتی عوارض وضع شده بر بیمه شخص ثالث را عامل فشار به شرکت های بیمه دانست و گفت: بیمه شخص ثالث به خودی خود زیان ده است و این عوارض نیز مزید بر علت شده است.
رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: صنعت بیمه سالانه مبالغ زیادی از حق بیمه شخص ثالث را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیروی انتظامی پرداخت می کند که وزارت بهداشت از این منابع مصدومان حوادث رانندگی را رایگان پذیرش می کند.
وی با یادآوری اینکه پس از حادثه پلاسکو مردم به خرید بیمه آتش سوزی گرایش پیدا کردند، گفت: حق بیمه آتش سوزی در برابر خسارت پرداختی احتمالی ناچیز است و مردم باید پرداخت حق بیمه را نوعی سرمایه گذاری بدانند.
همتی با یادآوری اینکه ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیر دنیاست، گفت: کشورهای هم رده ایران برای جبران سریع خسارات مالی حوادث، صندوق حوادث طبیعی تاسیس کرده اند، اما تهیه لایحه تاسیس این صندوق در ایران ۱۳ سال طول کشید.
رییس کل بیمه مرکزی درباره زمان آغاز فعالیت این صندوق توضیح داد: لایحه تاسیس آن در مجلس تصویب شد اما به دلیل ایرادهای شورای نگهبان، در حال رفع ایرادها هستیم.
وی با برشمردن مزایای این صندوق گفت: با تاسیس این صندوق، بیمه زلزله برای همه اجباری می شود و تعیین حق‎بیمه پایه در این صندوق به صورت پلکانی تنظیم شده است به شکلی که ظرف مدت ۱۰ سال از آغاز اجرای این قانون سهم مالکان به ۱۰۰ درصد و سهم سازمان مدیریت و بحران کشور به صفر برسد.
وی درباره فرجام تلاش بیمه مرکزی برای تغییر مبنای محاسبه دیه در قوه قضاییه از شتر به نقره اظهار داشت: تغییر مبنای دیه با توجه به مباحث فقهی و شرعی امکان پذیر نیست و در این زمینه تابع نظر قوه قضاییه هستیم و بنابراین به دنبال راهکار دیگری برای کاهش مبلغ حق بیمه شخص ثالث هستیم تا بتوانیم به مردم کمک کنیم.
وی با یادآوری آمار بالای کشته شدگان حوادث رانندگی در کشور گفت: باید به دنبال راهکاری برای کاهش حوادث باشیم چرا که پرداخت دیه عامل اصلی افزایش ضریب خسارت بیمه شخص ثالث شده و شرکت های بیمه را با مشکل مواجه کرده است.
همتی با اشاره به اینکه از ۱۱ میلیون موتورسیکلتی که در کشور تردد می کنند، تنها ۲ میلیون دارای بیمه شخص ثالث هستند، گفت: موتورسیکلت های بدون بیمه نامه به معضلی برای صنعت بیمه به خصوص صندوق تامین خسارت های بدنی تبدیل شده اند.
به گفته همتی، به تازگی در مجمع صندوق خسارت های بدنی، مصوب شد جریمه تاخیر درخرید بیمه نامه برای موتورسیکلت ها بخشوده شود تا دارندگان موتورسیکلت ها به خرید بیمه شخص ثالث ترغیب شوند.
وی با یادآوری اینکه ضریب نفوذ بیمه در ایران به بیش از ۲ درصد رسیده است، گفت:
علت بالا بودن ضریب نفوذ بیمه در جهان، سهم بالای بیمه های عمر است به گونه ای که در کشورهای پیشرفته ۶۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه را بیمه عمر تشکیل داده است.
همتی درباره جمع سرمایه تحت پوشش بیمه گفت: ۷۰۰ میلیارد دلار از سرمایه کشور در بخش های مختلف انرژی، کشتی و صنایع مختلف تحت پوشش بیمه هستند که نیاز به پوشش اتکایی دارند.
وی گفت، در دوران پسا برجام همکاری های بین المللی خوبی با شرکت های بیمه اتکایی مطرح جهان در حال شکل گیری است که امیدوارم به نتایج خوبی برسیم.
رییس کل بیمه مرکزی، در مورد پرونده بیمه توسعه گفت: تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (۶۵۰ میلیارد تومان) خسارت از سوی بیمه مرکزی و بیمه ایران پرداخت شده است و امیدواریم در آینده نزدیک پرونده بیمه توسعه بسته شود.