جامع خبر(جامع نیوز):مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه هدف ما استفاده از ابزارهای هوشمند مانند گوشی، ساعت و عینک های هوشمند در شبکه پرداخت است، گفت: در این فرایند گوشی تلفن همراه هوشمند همانند یک کیف پول عمل می کند و می توان پرداخت را از تمامی درگاه‌ها انجام داد. به گزارش […]

جامع خبر(جامع نیوز):مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه هدف ما استفاده از ابزارهای هوشمند مانند گوشی، ساعت و عینک های هوشمند در شبکه پرداخت است، گفت: در این فرایند گوشی تلفن همراه هوشمند همانند یک کیف پول عمل می کند و می توان پرداخت را از تمامی درگاه‌ها انجام داد.

به گزارش جامع خبر؛ ناصر حکیمی امروز سه شنبه در نشستی خبری با اشاره به بخشنامه رئیس کل بانک مرکزی به شبکه بانکی درباره «ضوابط پرداخت های دیجیتال و همراه» گفت: هفته گذشته بخشنامه ای از سوی رئیس کل بانک مرکزی درباره فرآیند و فناوری نشانگذاری(tokenization)، ابلاغ شده است که بخش های فنی داشت و در این جلسه جزییات مربوط به این بخشنامه و اثرات آن در فرآیند پرداخت بازگو می شود.

نشانگذاری فرایندی است که در پرداخت های با ابزارهای هوشمند، داده های حساس و شماره کارت با نشانه های عددی رمزینه جایگزین می شود. این فرایند باعث می شود اولا امنیت استفاده از ابزارهای هوشمند تا سطح استانداردهای بین المللی ارتقا یابد و ثانیاً استفاده از انواع ابزارهای هوشمند نظیر تلفن های همراه و ابزارهای پوشیدنی برای عملیات بانکی نظیر پرداخت با سهولت میسر شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: در چند سال گذشته با ورود گوشی های هوشمند در پرداخت های بانکی مواجه بودیم که در این بخش می توان قسمتی از فرایند با این ابزارهای هوشمند پوشش داد.

وی افزود: در سال گذشته روش های پرداخت از طریق گوشی های هوشمند غلبه داشت که بحث نشانگذاری با توجه به این امر در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. هدف از این موضوع این است تا در پرداخت های بانکی از گوشی های موبایل به جای کارت های بانکی در تمام درگاه های پرداخت استفاده کنیم.

حکیمی اظهار داشت: همچنین در شبکه های اجتماعی مختلف بتوانیم از فرایند پرداخت درون برنامه ای استفاده کنیم که نیاز امروز جامعه است و باید به آن پاسخ داده شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ادامه داد: البته در این بخش امنیت نقش اصلی را دارد و پرداخت با گوشی همراه و ابزارهای هوشمند نیازمند استفاده از ابزاری با امنیت بالاست که موجب شد بانک مرکزی طراحی یک زیرساخت با امنیت بالا را در دستور کار قرار داده و اجرایی کند.

حکیمی ادامه داد: اگر زمانی کیف پول خود را به همراه نداشتیم، گوشی تلفن همراه همانند یک کیف پول تمام اطلاعات چندین کارت را در خود دارد و می تواند عملیات پرداخت را از تمام درگاه های پرداخت را توسط آن انجام داد.

وی افزود: فرآیند کشیدن کارت در این تکنولوژی با نزدیک کردن گوشی به درگاه پرداخت شبیه سازی شده است که در فاز اول فرآیند کار به این صورت است و در فاز بعدی فرآیند نشانگذرای بر روی کارت‌های فیزیکی انجام می‌شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: فرآیند کشیدن کارت در این تکنولوژی با نزدیک کردن گوشی به درگاه پرداخت شبیه سازی شده است که در فاز اول فرآیند نشانگذاری انجام می شود و بقیه روند کارت تغییری نکرده است. این تحول در مراحل بعدی می تواند زمینه شکل گیری سرویس های جدید در حوزه ‍پرداخت و این بخش را متحول کند.

حکیمی یادآورد شد: در حال حاضر فرآیند پرداخت به این صورت است که در ابتدا کارت کشیده می شود و در مرحله بعد رمز وارد و در نهایت فرآیند پرداخت انجام می شود، اما با نشانگذاری در این فرآیند پرداخت های “بزن و برو” بدون رمز انجام می شود که البته به لحاظ امنیتی مقادیر آن محدود و در حال حاضر در سطح ۲۰۰ هزار تومان است که در آخر روز کل مبلغ از حساب شخص کم و ظرف دو الی سه ماه آینده عملیاتی می شود.

وی یادآور شد: در سال های قبل فناوری “بزن و برو” نمی توانست شکل بگیرد زیرا ابزار گوشی های هوشمند در کشور رواج چندانی نداشت که موجب تسهیل در فرآیند پرداخت و ارائه سرویس های جدید شود.

وی ادامه داد: تغییر بعدی که فرآیند نشانگذاری به وجود می آورد در پرداخت های مجازی است چون بخش بزرگی از فروشگاه ها می تواند روی اپلیکیشن های تلفن های همراه بروند که در حال حاضر نمونه موفق در ابن بخش وجود دارد که در آینده توسعه می یابد.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تصریح کرد: فرآیند نشانگذاری امکانی را در پرداخت فراهم می کند که این امکان پرداخت درون برنامه ای را برای توسعه دهندگان نرم افزارهای کاربردی و گوشی های همراه فراهم می‌کند و تجربه پرداخت با گوشی های هوشمند از این مسیر انجام می شود و بازار جدیدی را در این بخش ایجاد می کند.

حکیمی تصریح کرد: فعالیت فین تک ها که در حال حاضر تنها به عملیات پرداخت محدود است با این روند زمینه ای برای فعالان این بخش ایجاد می کند که تمامی خدمات پرداخت به صورت راحت تر در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود: فرایند نشانگذاری یعنی داده های حساسی که در حال حاضر نمی توان در هر ابزاری در اختیار دیگران قرار داد را با این فرایند تبدیل به یک شماره در هر پرداخت می شود که تنها برای آن پرداخت دارای اعتبار است و در صورت دسترسی به آن قابل شناسایی و سوء استفاده نیست.

مدیرکل فناوری بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از گوشی های تلفن همراه مجهز به این فناوری است و یک سوم پایانه های فروش نیز از این قابلیت برخوردار هستند.

این مقام مسئول اظهارداشت: در فرایند نشانگذاری در مرحله اول یک ابزارک پرداخت را نصب و بر روی آن شماره های کارت های مختلف خود را تعریف می کنید و هر کارت از سوی خود بانک صادرکننده در آن ابزارک نشانگذاری می شود؛ بدین معنا که در این فرایند به جای استفاده از شماره کارت در فرایند پرداخت از یک عدد نشانگذاری شده استفاده می شود و به PSP و شاپرک فرستاده می شود.

حکیمی خاطرنشان کرد: زمانی که این شماره نشانگذاری شده به شبکه شتاب فرستاده می شود مشخص خواهد شد که نشانگذاری شده است و از روی عدد نشان مشخص می شود که چه کسی آن را نشانگذاری کرده و شماره روی آن شناسایی می شود.

وی گفت: مرکز نشانه های الکترونیکی در این فرایند (مانا) شناخته شده است که شماره کارت را به نشانه و نشانه را به شماره کارت تبدیل می کند؛ بر این اساس این مرکز می تواند با یک یا چند بانک همکاری داشته باشد.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی توضیح داد که مرکز مانا می تواند یک PSP، بانک یا یک نهاد مستقل باشد که بانک آن را معرفی و قبول دارد؛ نهاد سهند در این فرایند سامانه ای است که وظیفه هدایت نشانه ها را به مانای صادرکننده برعهده دارد.

حکیمی خاطرنشان کرد: هنگامی که یک پرداخت نشانگذاری شده انجام می شود، این پرداخت به سامانه سهند هدایت می شود و سهند آن را بار دیگر به مانایی که آن را نشانگذاری کرده است هدایت می کند؛ در واقع سامانه سهند شناسایی می کند و نشانه به کدام مانا تعلق دارد.

وی ادامه داد: از طریق مانا شماره کارت بانکی قابلیت شناسایی دارد و در واقع سامانه سهند، ماناها را به یکدیگر متصل می کند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: اصل داستان نشانگذاری، امنیت است زیرا در حال حاضر از کارت های مگنتی استفاده می شود و در صورتی که به رمز کارت دسترسی پیدا شود، می توان از آنها سوء استفاده کرد اما در فرایند نشانگذاری امنیت در هر پرداخت به صورت سه لایه درآمده است.

به گفته وی، لایه اول رمز گوشی هوشمند است و مرحله بعدی ابزارک پرداختی است که در گوشی هوشمند فعال شده و دارای رمز است و لایه سوم نیز همان رمز کارت است.

حکیمی گفت: سامانه سهند در مرکز شتاب راهبری می شود و مانا می تواند در بانک یا هر جای دیگری اطلاعات را شناسایی و آن را تبدیل به شماره کارت کند و سهند در مرکز امن قرار گرفته است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نشانگذاری تنها برای شماره کارت نیست؛ در مرحله ابتدایی تنها با شماره کارت و رمز دوم کار می کند و بعد از رواج آن، نشانگذاری بر روی کارت های فیزیکی انجام می‌شود.

وی افزود: زیرساخت نشانگذاری برای ابزارهای دیگر پرداخت نیز قابل استفاده است و وظیفه این زیرساخت فراهم کردن یک بستر برای خدمات به بانک ها و شرکت های PSP بوده است و از فردا در نمایشگاه کتاب تهران نیز قابل استفاده است؛ فرایند پرداخت در این نمایشگاه به طور نشانگذاری شده و از طریق گوشی های هوشمند قابل استفاده است.

حکیمی توضیح داد: این فناوری در ابتدا در بانک شهر و نمایشگاه کتاب رونمایی می شود ولی به مرور زمان در سایر بانک ها قابلیت اجرا دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سقف پرداخت های موبایلی ۲۰۰ هزار تومان است و این مبلغ تنها برای نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده است؛ اما ظرف ماه های آتی به سقف کارت های عادی که ۵۰ میلیون تومان است، افزایش می یابد.

حکیمی از راه‌اندازی پرداخت‌های «بزن و برو» برای پرداخت‌های سریع با ارقام بسیار کم خبر داد و گفت: در طرح «بزن و برو» سقف مشخصی از سوی بانک و یا متقاضی برای این نوع پرداخت‌ها تعریف می‌شود که در این حالت دارندگان کارت‌های بانکی تنها با نزدیک کردن گوشی تلفن همراه خود بدون نیاز به ارائه رمز دوم کارت، خرید را انجام می‌دهند که البته به دلیل لحاظ کردن مراحل امنیتی، سقف مشخص شده برای استفاده از این ابزار فعلاً ۲۰۰ هزار تومان است که البته ممکن است خود فرد یا شعب بانکی، سقفی کمتر از این رقم را هم تعریف کنند، اما به دلیل اینکه در شیوه پرداخت «بزن و برو»، فرد نیازی به وارد کردن رمز دوم ندارد، سقف محدود در نظر گرفته شده؛ در حالی که در حالت نشان‌گذاری، سقف در نظر گرفته شده تا ۵۰ میلیون تومان نیز به مرور قابل افزایش است.

وی خاطر نشان کرد: در مرحله بعدی بانک مرکزی تلاش دارد تا پرداخت‌هایی را به صورت کیف پول بدون رمز و با سرعت بالا جهت انجام تراکنش‌ها تعریف نماید؛ ضمن اینکه در آینده بستری فراهم خواهد شد که عملیات بانکی به صورت الکترونیکی تنها با ارائه رمز اول هم امکانپذیر باشد.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اطمینان از امنیت این ابزارها سخن گفت و اعلام کرد: مردم می‌توانند با خیال راحت از این ابزارها بهره‌برداری کرده و مطمئن باشند که سه لایه امنیتی برای آن در نظر گرفته شده است.

حکیمی یادآور شد: در حال حاضر کارمزد این پرداخت ها بر اساس نظام کارمزدی فعلی است ولی با توجه به این این سرویس یک سری تراکنش های جدید را وارد شبکه ‍رداخت می کند تا ۶ ماه دیگر کارمزد جداگانه ای برای آن تعریف می شود.