جامع خبر(جامع نیوز):نمایشگاه ایمو(EMO) هانوور که نمایشگاه تجاری شماره یک دنیا در زمینه فلزکاری است، یک بار دیگر دربهای خود را از ۱۸ تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷ برابر با ۲۷ شهریور تا اول مهر ماه ۹۶ بر روی علاقمندان به این حوزه می گشاید. به گزارش خبرنگار جامع خبر؛ ویلفرید شیفر مدیر اجرایی نهاد برگزار […]

جامع خبر(جامع نیوز):نمایشگاه ایمو(EMO) هانوور که نمایشگاه تجاری شماره یک دنیا در زمینه فلزکاری است، یک بار دیگر دربهای خود را از ۱۸ تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۷ برابر با ۲۷ شهریور تا اول مهر ماه ۹۶ بر روی علاقمندان به این حوزه می گشاید.

به گزارش خبرنگار جامع خبر؛ ویلفرید شیفر مدیر اجرایی نهاد برگزار کننده نمایشگاه ایمو یعنی اتحادیه سازندگان ماشین ابزار آلمان (VDW) روز شنبه در نشستی خبری در تهران گفت: نمایشگاه EMO هانوور تنها مهمترین محل ملاقات بین بازیگران فعال در عرصه فلزکاری، هم تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان، نیست، بلکه به صورت سنتی مجمعی برای ارائه نوآوریها و معرفی روندهای جدید است.
وی با بیان این که، این نمایشگاه با انتخاب مهمترین عناوین مربوط به فلزکاری آنها را ترویج می‌کند افزود: برنامه متنوع این نمایشگاه طیف وسیعی از مسائل مختلف فنی و اقتصادی سال ۲۰۱۷ را پوشش خواهد داد.
شیفر گفت: این نمایشگاه بزرگترین محل گردهمایی مربوط به صنایع فلزی است. تولید کنندگانی از سراسر جهان راه حلها و خدمات خود را با شعار «متصل کردن سیستمها به منظور تولید هوشمند» و به منظور پاسخگویی به چالشهای تولید صنعتی در دهه حاضر ارائه می‌دهند.

** حوزه صنعت ۴.۰
شیفر با اشاره به این که، در حوزه پروژه صنعت ۴.۰، ایجاد شبکه از مباحث اصلی است که در نمایشگاه EMO هانوور ۲۰۱۷ به آن پرداخته خواهد شد افزود: این موضوع توسط ۲۹ شرکت و موسسه پژوهشی در غرفه B60 سالن شماره ۲۵ ارائه خواهد شد.
وی تاکید کرد: قرار است نمایش ویژه این بخش سکوی پرتابی برای تبادلات فنی بین کارشناسان در جامعه بین‌المللی بوده و فاصله بین علم و عمل را کاهش دهد.
وی گفت: دانشگاه و مؤسسات فناوری تولید فرانهوفر وضعیت این پژوهش را ارائه داده و نمایندگانی از این حوزه صنعتی راه حلهای موجود و عملی خود را شرح خواهد داد. مباحث مربوط به پروژه صنعت ۴.۰، طی سخنرانی در همایشی از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار می گردد.

** WGP سمپوزیوم تولید برای آینده
شیفر گفت: انجمن دانشگاهی مهندسی تولید آلمان (WGP) در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۷ میزبان سمپوزیومی تحت عنوان «تولید برای آینده» در جریان نمایشگاه EMO هانوور خواهد بود.
وی افزود: تعداد ۳۵ مؤسسه فعال در زمینه تولید فن آوری در دانشگاهها و مؤسسات فرانهوفر آلمان در این رویداد شرکت خواهند کرد تا تمامی تخصص فناورانه و علمی خود را در اختیار شما قرار دهند.
به گفته شیفر، سمپوزیوم «تولید برای آینده» کلیت دانش مربوط به پژوهش های تولیدی آلمان را در اختیار بازدید کنندگان نمایشگاه EMO قرار داده و مقادیر گرانبهایی ارزش افزوده را با تمرکز فراوان در این بخش را به آنها منتقل می‌کند.

** نقش فزاینده شیوه‌های افزایشی در تولید
شیفر گفت: نه تنها حوزه نسخه چهارم نرم‌افزار صنعت بلکه تولید افزایشی (AM) در حال حاضر از مسائل مورد بحث در بین متخصصین تولید در سطح بین‌المللی هستند.
وی افزود: یک بررسی جدید توسط VDW نشان داده است که محصولات حاصل از چاپ سه بعدی هنوز بازار بسیار کوچکی دارند ولی این صنعت با سرعت فراوان در حال رشد است و کارشناسان انتظار دارند رشد آن در سالهای آینده ادامه پیدا کند.
وی گفت: این فناوری در حال حاضر بیشتر در تولید ماشین آلات و اتومبیل، فناوری پزشکی و نیز در صنعت هوافضا کاربرد دارد. اولین سری از محصولات تولیدی که با استفاده از روشهای افزایشی تولید شده اند در حال حاضر در دسترس می‌باشند.
نمایشگاه EMO هانوور ۲۰۱۷ محل ارائه تازه ترین تحولات در زمینه تولید افزایشی در حوزه فلزکاری است و به بازدیدکنندگان ایده های جدیدی در مورد تحولات جالب مربوط به موارد کاربرد تولید افزایشی می‌دهد. تولید افزایشی، به عنوان یک فرآیند تولیدی، با سایر نقاط کانونی در زنجیره ارزش افزوده ارتباط دارد.
مهمتر از همه، این موضوع شامل CAD و شبیه سازی کامپیوتری، فناوری سنجش تولید و تضمین کیفیت نیز هست. ماشینهای هیبریدی نیز در کنار سیستمهای تولید افزایشی در حال ظهور هستند. بسیاری از تولید کنندگان ماشینهای کلاسیک تا کنون در این حوزه وارد شده و از این روش برای ساخت ماشین آلات خود استفاده می‌کنند. به گفته شیفر: «این روش، رویکردی بسیار جالب در جهت یافتن راه حلی برای بسیاری از صنایع کاربردی است.»
دست کم دو رویداد در جریان نمایشگاه EMO هانوور ۲۰۱۷ به این موضوع می پردازند. در ۲۰ سپتامبر، اتحادیه تولید افزایشی در VDMA دعوتنامه ای برای رویدادی به نام «فرصتها و چشم اندازهای تولید افزایشی» صادر می کند که طی آن شش شرکت راه حلهای عملی خود در رابطه با این روشها و فرآیندهای مربوط به این موضوع را ارائه می دهند.
کمیته اروپایی همکاری در صنعت ماشین افزار (CECIMO) نیز کنفرانسی در رابطه با تولید افزایشی برگزار می کند. علاوه بر موضوعات دیگر، در این کنفرانس گزارشی در رابطه با پروژه های پژوهشی گروهی کشورهای اروپایی ارائه خواهد شد.

** نمایشگاه ویژه هوافضا به ارائه زنجیره فرآیند حذف تراشه می پردازد
شبکه نوآوریهای ماشین کاری، ترکیبی از شرکتها و مؤسسات تحقیقاتی است که اقدام به ایجاد یک سکوی شراکتی در زمینه فناوری حذف تراشه کرده اند. این شبکه در حال سازماندهی یک غرفه اختصاصی در نمایشگاه EMO هانوور ۲۰۱۷ در سالن شماره ۲۷، غرفه B80، است که در آن زنجیره فرآیند برای تولید یک عنصر ساختاری مورد استفاده در صنعت هوافضا ارائه می شود.
هدف از این کار، نمایش تمام مراحل این فرآیند از برنامه ریزی تا بازسازی است. این رویداد تمام جنبه های شبیه سازی، ابزارها، رصد قیمت، سیستمهای کنترل ماشین آلات و خیلی مسائل دیگر را در بر می گیرد.
به گفته مدیر EMO، «نمایشگاه اختصاصی بخصوص برای مشتری ها در صنعت هوافضا جذاب خواهد بود.» ولی می توان راه حلهای انفرادی را به سایر زنجیره های فرآیندی منتقل کرد تا آنها هم به همان اندازه برای بازدید کنندگانی که از سایر بخشهای صنعتی می آیند جالب باشد.

** روز ایمنی EMO برای ماشین ابزار
ایمنی ماشین ابزار از موضوعات همیشگی این صنعت است. پیشگیری از سوانح و حفاظت فردی نقش اصلی را در این زمینه بازی می کنند. علیرغم پیچیدگی فناوری ماشینی، تعداد مطلق سوانح در سالهای اخیر رو به کاهش داشته است که نشان دهنده مسئولیت پذیری بیشتر سازندگان ماشین آلات است.
ماشینهای دارای طراحی استاندارد و مدرن بدون اما و اگر ایمن محسوب می شوند. بهبود بیشتر این وضعیت تنها از طریق صحبت با اپراتورهای ماشین آلات و کارشناسان بهداشت و ایمنی حرفه ای ممکن است.
کارشناسان بین‌المللی در هر سه زمینه، به نمایش وضعیت فعلی این حوزه در «روز ایمنی EMO برای ماشین ابزار» خواهند پرداخت و گزارشهایی در مورد آخرین تغییرات، بطور مثال شامل استانداردسازی، که اخیرا صورت پذیرفته را ارائه می دهند.
یک جنبه مهم دیگر، بررسی صلاحیت و اطلاع رسانی در مورد مقامات ناظر بر بازار است. آنها باید قادر به تشخیص ماشینهایی که مدرن نیستند باشند و آنها را از گردش کار خارج کنند. بنابراین، سازمان مادر صنعت ماشین ابزار اروپا، CECIMO، در حال ارائه یک مجلد جدید از مجموعه رهنمودهای سازگاری اروپایی (CE) است که به ایمنی ماشینهای تراش اختصاص دارد.
در این مجلد، خصوصیات ایمنی پایه به شکلی ساده شرح داده شده اند تا کمکی عملی به مقامات ناظر بازار و سایر خریداران شده باشد. دلیل این کار این است که تنها ماشین ابزارهایی که به صورت استاندارد طراحی شده و به شکلی مناسب مورد استفاده قرار می گیرند واقعاً ایمن هستند.

** رشد فلزکاری: نگاهی به روندهای فلزکاری در آمریکا و مکزیک
این دو کشور نقطه امید تولید کنندگان بین‌المللی فناوری تولید بودند: آمریکا به دلیل برنامه نوصنعتی سازی خود و مکزیک به دلیل تبدیل شدن به یکی از مهمترین نقاط تولید اتومبیل در جهان.
شیفر، مدیر EMO، می گوید: «ولی اخیرا از ابتدای امسال، نمایندگان این صنعت در سراسر جهان سردرگم بوده و نمی دانستند صنعت اتومبیل سازی آمریکا در کدام جهت حرکت می کند و همسایه جنوبی آن، مکزیک، چگونه می تواند با تهدید ناشی از منزوی شدن توسط آمریکا مقابله کند؟» VDW طی سمیناری در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۷، تحت عنوان رشد فلزکاری، در جریان نمایشگاه EMO هانوور به این موضوع می پردازد. با این حال، سال گذشته، آمریکا دومین بازار بزرگ ماشین ابزار در جهان بود. مکزیک از این نظر در مقام هفتم جهان قرار دارد.
سازماندهی این سمینار بر عهده شرکت گاردنر بیزینس مدیاست که طی سالها مطالعه بازار در آمریکا شهرتی برای خود کسب کرده است.
تراویس ایگان، استیو کلاین پسر، پیت زلینسکی و کلاود ماس، که همگی از کارشناسان به نام در زمینه بازار آمریکا و صنعت ماشین ابزار در مکزیک هستند، به بررسی چشم اندازهای بازار و تقاضاهای فناورانه برای استفاده از فناوری تولید از جانب خریداران در هر دو کشور می پردازند. سپس، ارزیابی خود از موقعیت موجود را با شرکت کنندگان به بحث می گذارند.
روز هند: ابتکارهای سیاسی برای شبه قاره هند جدید باعث افزایش ارزش آن به عنوان یک بازار و منطقه هدف برای سرمایه گذاری می شوند
اقتصاد و تولید صنعتی هند در حال رشد است. در زمینه صنعت ماشین ابزار، این کشور رتبه هشتم را در بین بزرگترین بازارهای جهان با ارزش ۱.۷ بیلیون یورو در سال ۲۰۱۶ به دست آورد. این مبلغ معادل رشد ۱۱ درصدی محاسبه شده بر حسب یوروست. این کشور ۷۰ درصد از ماشین ابزارهای مورد نیاز خود را وارد می کند.
تقریباً ۱.۲ بیلیون یورو ماشین آلات در سال ۲۰۱۶ توسط هند وارد شد. بنابراین، نمایشگاه EMO هانوور ۲۰۱۷ یک بار دیگر بر این بازار جالب و ظرفیت بسیار زیاد آن تمرکز خواهد کرد.
کارشناسان فراوانی از هند در جریان روز هند در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ به ارائه گزارش خواهند پرداخت، که شامل کارشناسانی از اتحادیه ماشین ابزار هند (IATMA) نیز خواهند بود.
نمایندگان صنایع هندی استفاده کننده از ماشین ابزار نیز به ارائه روندهای اقتصادی و فنی در صنایع نیرو محرکه و هوافضا می پردارند. همچنین الزامات فناوری تولید در این کشور نیز به بحث گذاشته خواهند شد. در مرحله بعدی، بحثی دست جمعی با شرکت نمایندگانی از شرکتهای بوش، فریتز ورنر، یونایتد گرایندینگ و نیز وزارت صنایع سنگین و شرکتهای دولتی هند برگزار خواهد شد که موضوع اصلی آن چالشها و فرصتهای کار کردن با طرف هندی خواهد بود.

** غرفه مشترک: تازه واردهای تولید هوشمند
یکی از شاخصه های تغییر سریع فناوری، تأسیس شرکتهای جدید است. مثلاً کارآفرینان جدید در حال طراحی نرم افزاری جهت شبکه سازی ماشین آلات و فرآیندها، ساخت چاپگرهای سه بعدی برای تولید قطعات فلزی، یا آماده کردن سیستمها و اجزای موجود برای کار کردن با پروژه صنعت ۴.۰ هستند.
آنها شرکتهای خود را بر اساس پروژه های تحقیقاتی دانشگاهها بنا کرده یا بر اساس ابتکار عمل خود اقدام به تأسیس شرکت می کنند.
نمایشگاه EMO هانوور ۲۰۱۷ قصد دارد فرصتی برای این شرکتها، که درآمدی معادل ۱۰ میلیون یورو دارند، با شعار «تازه واردهای تولید هوشمند» فراهم کند. هدف از این کار، حمایت از شرکتهای نوپا برای بازاریابی ابتکارات خود است. به دلیل ارائه ایده های جدید و محصولات و خدمات نو، بسیاری از تأمین کنندگان صاحب نام در این حوزه نیز به این قبیل شرکتها به چشم شرکای تجاری آینده نگاه می کنند.

** تبلیغ برای استعدادهای جوان
کارفرمایان در صنعت ماشین ابزار و صنایع استفاده کننده از آنها با تغییر عمده ای روبرو هستند. فناوریها و تغییرات جدید به عمل آمده در فرآیندهای تولیدی موجود، در حال تغییر دادن نقش کارگران ماهر هستند.
این موضوع مستلزم تغییر راهبردهای آموزش و تربیت کارکنان رده پایین است و این کار باید توسط معلمها و مربیان انجام شود. به این منظور، آنها باید واجد صلاحیت لازم از نظر روش کار و مسائل فنی باشند تا بتوانند دانش خود را به کارآموزان انتقال داده و از آموزش مناسب آنها اطمینان حاصل کنند.
شرکت Nachwuchsstiftung Maschinenbau در نظر دارد غرفه خاصی را در نمایشگاه EMO هانوور ۲۰۱۷ به جوانان اختصاص دهد. این شرکت قصد دارد با شعار «کاری کنید که آینده داشته باشد! شانس خود را در تولید ماشین آلات بیازمایید!» ۶۰۰۰ دانش آموز، ۲۵۰۰ معلم و ۱۰۰۰ مربی را به این رویداد دعوت کند.
هدف این است که حساسیت این گروه از طریق ارائه مشاوره فردی و پیشنهادهای خاص نسبت به این موضوع افزایش یابد که آنها باید با سرعتی که نوآوریهای جدید ارائه می شوند در زمینه فناوری تولید پیش بروند.
موضوعاتی مانند آموزش متحرک، نقش نرم افرازهای طراحی و ساخت با کمک کامپیوتر (CAD/CAM) در آموزش و تربیت، چاپ سه بعدی، دوره آموزشی فناروی تولید و شرایط لازم اضافی برای فرآیندهای تولید دیجیتال مورد بحث قرار خواهند گرفت.
علاوه بر این، در حدود ۳۰ جوان می توانند هر روز اقدام به ساخت یک اتومبیل مخصوص مسابقات فرمول ۱ کرده و طی این کار، کل زنجیره فرآیند را از مرحله طراحی تا مونتاژ بیاموزند.
به گفته شیفر: «به کار گرفتن استعدادهای جوان در نمایشگاه EMO هانوور یک سنت است.» هدف از این کار تمرکز بر نسل بعدی متخصصان است.
دانشجویانی که به دنبال کار هستند از سال ۲۰۰۱ به بعد به نمایشگاه EMO هانوور دعوت شده اند. در غرفه مخصوص جوانان، آنها هر موضوعی را که مربوط به مشاغل فلزکاری، محتوای آموزشی و نیز امکانات مربوط به آموزش و تربیت بیشتر، مشاغل موجود و درآمد بالقوه آنهاست می یابند.
از آن زمان تا کنون بیش از ۴۰۰۰۰ جوان اطلاعات مورد نیاز خود را در جریان نمایشگاه هانوور EMO به دست آورده اند.

** شبکه کسب و کار اروپا
یک بار دیگر شبکه کسب و کار اروپا از اشتوتگارت آلمان مشغول سازماندهی جلسات کارآفرینان طی نمایشگاه EMO هانوور ۲۰۱۷ است. هدف این شبکه اینترنتی برقراری ارتباط بین افراد مناسب برای گفتگو در رابطه با موضوعات تعریف شده حتی قبل از شروع نمایشگاه است.
به دلیل وجود علاقه دو جانبه، این گونه جلسات اغلب سازنده و کارآمد هستند. دست کم افرادی که در جلسات کارآفرینان سال ۲۰۱۳ شرکت کرده اند این جلسات را این گونه توصیف نموده اند.
در آن زمان، ۳۱۵ شرکت کننده از ۲۸۷ شرکت و ۲۸ کشور بیش از ۶۰۰ جلسه برگزار کردند که توسط شبکه کسب و کار اروپا سازماندهی شده بودند. آنها انتظار دارند جلسات بعدی منجر به ایجاد روابط مشارکتی و دریافت سفارشهای متعدد شوند.

** روندسازان فناوری تولید بین‌المللی
مدیر نمایشگاه EMO، می گوید: «یک بار دیگر یک برنامه حمایتی جالب و جامع در نمایشگاه EMO هانوور وجود دارد.» شیفر در ادامه می گوید: «این برنامه وسیله ای است که از طریق آن بسیاری از بازدیدکنندگان و عوامل نمایشگاهی، نقاط شروع موضوعات و مباحث مربوط به شرکتهای خود را دریافت می کنند.» EMO تعیین کننده روندهای سالهای آتی در زمینه فناروی تولید است.
این موضوع هم در مورد فناوری ماشین ابزار مصداق دارد و هم در مورد تحولات مربوط به راهبردها و بازارها. معمولا موضوعات و روندهایی که در نمایشگاه EMO هانوور آغاز می شوند به صورت مفصل تا چندین هفته و ماه بعد از این رویداد همچنان موضوع بحث هستند.