جامع خبر(جامع نیوز):تفاهم‌ نامه همکاری بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز گذشته با حضور مدیران و مقامات ارشد دو مجموعه به امضا رسید. به گزارش جامع خبر؛ به گفته مدیر عامل بورس کالا، یکی از ماموریت های اساسی بورس کالای ایران ایجاد زیرساخت های نظارتی برای نهادهای نظارتی همچون […]

جامع خبر(جامع نیوز):تفاهم‌ نامه همکاری بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز گذشته با حضور مدیران و مقامات ارشد دو مجموعه به امضا رسید.

به گزارش جامع خبر؛ به گفته مدیر عامل بورس کالا، یکی از ماموریت های اساسی بورس کالای ایران ایجاد زیرساخت های نظارتی برای نهادهای نظارتی همچون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است تا این نهادها بتوانند در بستر بورس کالا به ایفای بخشی از نقش های خود بپردازند.

در این مراسم که در محل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران پیرامون امضای این تفاهم نامه گفت: یکی از ماموریت های اساسی بورس کالای ایران، ایجاد زیرساخت های نظارتی برای نهادهای نظارتی همچون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است تا این نهادها بتوانند در بستر بورس کالا به ایفای بخشی از نقش های خود بپردازند.

حامد سلطانی نژاد افزود: نکته حائز اهمیت این است که نظارت، نیازمند اطلاعات و ابزار است و بورس کالای ایران علاوه بر اینکه می تواند به منظور جلوگیری از فروش خارج از شبکه و قاچاق کالا در کشور، اطلاعات جامعی را تهیه و در اختیار نهادهای نظارتی قرار دهد، ابزارهای مورد نیاز در همین راستا را نیز طراحی و راه اندازی کند.

وی تاکید کرد: البته در هر بحث نظارتی و در مبادلات دو جانبه، بسیاری از ملاحظات در نظر گرفته نمی شود، اما زمانی که بورس پا به میان می گذارد، منافع دو طرف تامین شده و بحث شفافیت نیز به طور کامل رعایت می شود؛ در این شرایط هم دسترسی سیستمی از طریق بورس کالا ایجاد شود و هم اطلاعات مورد نیاز نهادهای نظارتی تامین خواهد شد.

سلطانی نژاد در خصوص همکاری بین بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهارداشت: با امضای این تفاهم نامه و تبادل اطلاعاتی که تحت این تفاهم نامه صورت می گیرد، شرایط به منظور انجام اقدامات لازم برای ممانعت از قاچاق برخی مشتقات نفتی از جمله قیر، جلوگیری از فرار مالیاتی و مباحث مرتبط با پولشویی فراهم می شود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز طی مراسم امضای تفاهم نامه میان این ستاد با بورس کالای ایران به روند شفاف سازی و امکان ارایه اطلاعات قابل رصد از مسیر بورس کالا اشاره کرد و گفت: در مباحث مرتبط با قاچاق کالا و ارز به یک اصل کلی رسیده ایم که اگر موضوع شفاف سازی در فرآیندهای مختلف پیرامون مسایل مرتبط با تجارت و خرید و فروش کالا و ارز در اولویت قرار گیرد، بخش زیادی از مشکلات که منجر به فساد یا قاچاق می شود، مرتفع شده و جلوی تخلفات احتمالی گرفته خواهد شد.

حبیب الله حقیقی تاکید کرد: در این حوزه، بورس کالا جزو سیستم هایی است که فرآیند ارایه اطلاعات و خرید و فروش انواع کالا را به سمت شفاف سازی سوق داده و امکان بررسی و رصد اطلاعات را از ابتدای مرحله ارائه تا تحویل کالا فراهم می سازد.

وی با بیان اینکه به منظور ارائه خدمات در حوزه کاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مراحلی وجود دارد که می توان از قابلیت ها و دسترسی های بورس کالای ایران جهت تکمیل چرخه نظارتی استفاده کرد، گفت: در این راستا اقدامات موثری برای امضای این تفاهم نامه انجام شده که امیدواریم به کمک آن بستری برای دریافت خروجی های بهتر و موثرتر در حوزه فرآیند انجام ماموریت های این ستاد فراهم شود. با تحقق این مهم، بورس کالا ضمن تکمیل سامانه ها، امکانات و اطلاعات خود را در اختیار ما خواهد گذاشت تا به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه قاچاق کالا کمک کند و در طرف مقابل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به صورت متقابل زمینه دسترسی امکانات و اطلاعات مرتبط خود به بورس کالا را فراهم می کند.