جامع خبر(جامع نیوز) : جلسه آموزشی همگانی طرح بازرسی الکترونیک با حضور معاونان بیمه‌ای، روسا و کارشناسان ارشد بازرسی و فرابری داده‌های اداره کل استان، معاونان بیمه‌ای شعب، روسای واحدهای بازرسی و فرابری داده‌های شعب و کارشناسان منتخب بازرسی شعب سراسر کشور از طریق ویدئوکنفرانس در محل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد. معاون مدیر کل […]

جامع خبر(جامع نیوز) : جلسه آموزشی همگانی طرح بازرسی الکترونیک با حضور معاونان بیمه‌ای، روسا و کارشناسان ارشد بازرسی و فرابری داده‌های اداره کل استان، معاونان بیمه‌ای شعب، روسای واحدهای بازرسی و فرابری داده‌های شعب و کارشناسان منتخب بازرسی شعب سراسر کشور از طریق ویدئوکنفرانس در محل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد.

معاون مدیر کل اجراییات درآمد حق‌بیمه سازمان تامین‌اجتماعی در این نشست آموزشی به اهداف طرح بازرسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح ساختار بازرسی الکترونیک شده و برای سایر سیستم‌ها نیز مدل‌سازی خواهد شد. همچنین یکی از اهداف مهم این طرح که بسیار با ارزش است و اثرات آن را نیز در سطح کشور مشاهده می‌کنیم، گسترش پوشش بیمه‌ای است و استان‌هایی که با این سیستم کار می‌کنند، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند.
پرستو حجازی افزود: در اجرای سیستم بازرسی هوشمند، قراردادی رایگان با پست منعقد کردیم که براساس آن بازطراحی پلاک پستی انجام می‌گیرد و به زودی طول و عرض جغرافیایی با کدپستی لینک خواهد شد. ایجاد ساختار نظام‌مند در زمینه شناسایی کارگاه‌ها و نامنویسی کارگاهی یکی دیگر از اهداف این طرح است. سه نوع کارگاه طراحی شده است؛ کشفی، جاری و کارگاه‌های جدیدالورود که ساختار کاملاً الکترونیکی شده است. به این نحو که با سه پایگاه اطلاعاتی ثبت شرکت‌ها، اداره پست و سازمان ثبت احوال لینک شدیم که از این طریق فعالیت عمده و عملی کارگاه‌ها و همچنین مکان کارگاه و سایر اطلاعات مرتبط کارگاهی الکترونیک می‌شود و کد یونیک کارگاهی تشکیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: حدود ۵۶ بانک اطلاعاتی در دستور کار دفتر راهبردی سیستم‌ها است که تاکنون به ٣ بانک اطلاعاتی لینک شده‌ایم. کنترل و نظارت هدفمند یکی دیگر از اهداف مهم این طرح به شمار می‌رود که ساختار و برنامه بازرسی با توجه به شرایط و موقعیت سوق‌الجیشی و فضای جغرافیایی و حرکت همکاران واحد بازرسی ارائه خواهد شد و ممکن است برنامه یک شعبه با شعبه دیگر در همان استان متفاوت باشد. کنترل فرایند بازرسی از دیگر اهداف این طرح است. حجازی به اقدامات انجام شده در حوزه بازرسی هوشمند اشاره کرد و گفت: اعلام الکترونیکی بازرسی به کارفرمایان و اعتراض کارفرما و بیمه شده به گزارش بازرسی و ادعای اشتغال بیمه شده در سایر کارگاه‌ها فعال و اجرایی شده است. معاون اجراییات درآمد حق‌بیمه سازمان ادامه داد: فاز یک ایجاد سیستم بازرسی الکترونیک به صورت کامل، فاز ٢ ارتباط با پایگاه‌ها و همچنین فاز یک ساختار نظارتی انجام شده است و در حال حاضر همه فرایندهای بازرسی استان‌ها قابل رصد و کنترل است. قسمتی از فاز ٢ و٣ که تعامل با سیستم‌ها است، به تدریج اجرایی می‌شود.
وی افزود: از ساعت ۴ بعدازظهر روز سه شنبه تا ١۴ مهرماه به مدت ١٠ روز سیستم بازرسی کل کشور در قالب یک ورژن قطع خواهد شد. لذا از همکاران تقاضا داریم که همه کارهای خود را صفر کنند. حجازی گفت: بسته‌های آموزشی مفصلی با همکاری دفتر راهبری سیستم‌ها و ادراه کل درآمد تهیه شده که از همه همکاران تقاضا دارم حتماً آن را مطالعه کنند تا مشکل انتقال اطلاعات در میان همکاران وجود نداشته باشد. در ادامه این نشست رئیس گروه بازرسی کارگاه‌ها در ستاد مرکزی گفت: ۵/١ فاز از ٣ فاز عملیاتی در حوزه بازرسی الکترونیک باقی مانده است که با همکاری همه واحدهای استانی این فازها را به جلو خواهیم برد.
راحله سادات حسینی با اشاره به اهمیت لایه‌های نظارتی گفت: بعد از آن که فاز ٢ در سراسر کشور اجرا شود، لایه‌های نظارتی نیز عملیاتی خواهند شد و رئیس و کارشناس ارشد استان‌ها می‌توانند به طور مستقیم بر عملکرد بازرسان نظارت داشته باشند و این موارد نظارتی از طریق ستاد نیز نظارت می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از موارد مهم، موضوع پورتال سازمان است که در سایت سازمان راه‌اندازی شده، اما متاسفانه از سوی شعب بازخوردی مشاهده نشده است. حسینی تصریح کرد: بعد از تأیید بازرسی، برای کارفرما پیامکی ارسال می‌شود که می‌تواند نتیجه بازرسی را از طریق پورتال مشاهده کند و دیگر نیازی به ابلاغ و پرینت از سوی شعب نیست. همچنین کارفرما و بیمه شده می‌توانند به فرایند بازرسی اعتراض کرده و آن را در پورتال ثبت کنند.
رئیس گروه بازرسی کارگاه‌ها در ستاد مرکزی افزود: رتبه ایران در بانک جهانی بسیار پایین بود که خوشبختانه با ورود سازمان به فرایندهای نظام‌مند و به‌خصوص تلاشی که در حوزه بازرسی الکترونیک شد، توانستیم جایگاه ایران را ١٠٠ رتبه بالا ببریم که این اقدام برای ما بسیار ارزشمند است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ جا امضا و اثر انگشت به عنوان مستندات قانونی محسوب نمی‌شوند و در بازرسی هوشمند این موارد حذف شده است و امضای الکترونیک به زودی اجرایی خواهد شد. همچنین بعد از ثبت و تأیید نهایی بازرسی، امکان ویرایش آن برای رئیس و کارشناس درآمد و مسئول درآمد وجود ندارد که همکاران باید توجه زیادی به آن داشته باشند. حسینی گفت: بازرس فردی است که در حکم پرسنلی‌ او بازرس تعریف شده باشد و هنگامی‌که کارشناس درآمد برای بازرسی می‌رود، باید از تبلت رئیس شعبه استفاده کند و سطح دسترسی آن نیز همانند رئیس شعبه است. لذا از همکاران درخواست می‌شود دیگر تقاضایی برای خرید تبلت و تعریف سطح دسترسی برای کارشناسان درآمد نداشته باشند.
مهندس افشار مسئول پروژه بازرسی الکترونیک نیز اظهار داشت: در سیستم بازرسی هوشمند تغییرات اساسی به عمل آمده است که برخی از آنها قابل محسوس است. اولین تغییر این است که سیستم از حالت دسکتاپ به بستر وب منتقل و به صورت متمرکز دیده شده است. لذا برای ورود به سیستم باید از نشانی اینترنتی استفاده شود.
وی به دومین تغییر اساسی در سیستم بازرسی هوشمند اشاره کرد و گفت: بازرسی‌های کاغذی و دستی حذف شده است و دیگر نیازی به چاپ گزارش نیست و تبلت جایگزین کاغذ شده است. اپلیکیشنی طراحی و در تبلت‌ها نصب شده است که کار بازرسی را ساده‌تر می‌کند.
در پایان جلسه، روسای واحدهای بازرسی سراسر کشور سوال‌های خود را مطرح کردند.