جامع خبر(جامع نیوز):اصلاح نظام بانکی و بهبود ساختار بانک‌ها موضوعی است که همه مسوولان و کارشناسان اقتصادی بر آن اتفاق نظر دارند. به گزارش جامع خبردکتر پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه گفت: پس از توافق‌های برجام انتظار عمومی ورود شرکت‌ها و بانک‌های خارجی و آغاز همکاری‌های بین‌المللی در حوزه خدمات بانکی بود. آنچه به عنوان […]

جامع خبر(جامع نیوز):اصلاح نظام بانکی و بهبود ساختار بانک‌ها موضوعی است که همه مسوولان و کارشناسان اقتصادی بر آن اتفاق نظر دارند.

به گزارش جامع خبردکتر پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه گفت: پس از توافق‌های برجام انتظار عمومی ورود شرکت‌ها و بانک‌های خارجی و آغاز همکاری‌های بین‌المللی در حوزه خدمات بانکی بود. آنچه به عنوان پیش شرط برقراری ارتباط بانکی مطرح شده و همواره بر آن تاکید می‌شود استانداردسازی گزارش‌های مالی و شفافیت در گزارش‌دهی بانک‌ها در کنار رعایت اصول کنترلی تطبیق قوانین و مدیریت ریسک بوده است. مدیران محترم بانک مرکزی نیز در سال‌های اخیر بر این موضوعات تاکید داشته‌اند و به صورت تدریجی استاندارد گزارشگری مالی بانک‌ها را به سمت استانداردهای پذیرفته شده بین‌المللی هدایت کرده‌اند.

او افزود متاسفانه صحبت‌های اخیر من در کنفرانس ایران- اروپا توسط یک خبرگزاری خارجی به صورت گزینشی منعکس شده و محتوای اصلی آن که بهبود ساختار مالی بانک‌ها بوده مطرح نشده است.

دکتر عقیلی توضیح داد: به رغم علاقه‌مندی بانک‌های خارجی برای ارتباط با بانک‌های ایرانی و حضور در بازار پولی ایران به دلیل کاهش ارتباط نظام بانکی ایران با بانک‌های سایر کشورها در دوران تحریم‌ها، باز گشایی ارتباطات نیازمند زمان، شناخت متقابل و مطالعه بیشتر است. آنچه مسلم است شرکت‌هایی که مایل به سرمایه‌گذاری در کشورمان هستند و همچنین بانک‌ها بر اساس مستندات و اطلاعات تصمیم‌گیری می‌کنند و صرف بیان ویژگی‌ها و امکانات از سوی مسوولان بانک‌ها، عامل تصمیم‌گیری نخواهد بود. خوشبختانه بانک‌های کشور قدم‌های مثبتی برای اصلاح کفایت سرمایه و مدیریت منابع انجام داده‌اند ولی لازم است این اقدام‌ها با برنامه‌ریزی زمانی و همه‌جانبه باشد..

برای رفع مشکل و بهبود نظام بانکی این الزام‌ها و پیش‌نیازها بارها در همایش‌ها و گردهمایی‌های تخصصی بانکی مطرح شده و مدیران بانکی کشور با وقوف کامل بر شرایط، بیش از پیش در این زمینه تاکید دارند.

همان‌طور که نهادهای قانون‌گذارو ناظر نیز تاکید کرده‌اند برای ساماندهی نظام بانکی لازم است ضمن زمان‌بندی اجرایی اصلاحات، اقدام‌های بعدی در مورد بانک‌های ناموفق با حفظ منافع سپرده‌گذاران و سهامداران نیز برنامه‌ریزی شود.