به گزارش گزارش جامع خبر (جامع نیوز) به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، عملکرد بانک در پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده نشان می دهد: بانک مسکن در نیمه اول امسال توانست به واسطه حضور و نقش موثر در نظام تامین مالی مسکن و پشتیبانی از طرح های ویژه دولت در بخش مسکن، کل […]

به گزارش گزارش جامع خبر (جامع نیوز) به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، عملکرد بانک در پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده نشان می دهد: بانک مسکن در نیمه اول امسال توانست به واسطه حضور و نقش موثر در نظام تامین مالی مسکن و پشتیبانی از طرح های ویژه دولت در بخش مسکن، کل سهمیه تعیین شده از سوی بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات نوسازی در سال ۹۶ را در قالب پرداخت ۵ هزار فقره تسهیلات، به سرانجام برساند.

به این ترتیب، تعهدات بانک مسکن در بافت فرسوده مطابق برنامه امسال، به مراتب زودتر از ظرف زمانی تعیین شده (۶ ماهه به جای یک ساله) تحقق پیدا کرد.

در این باره، رییس اداره کل تسهیلات تبصره‌ای بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا- از پرداخت ۲۹ هزار و ۴۶۴ فقره تسهیلات نوسازی به پروژه ­های مسکونی در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری طی دوسال گذشته توسط بانک مسکن خبر داد.

ندا کسری کرمانشاهی با اعلام این خبر گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۴ تاکنون ۳۱ هزار و ۶۵۶ فقره معرفی نامه احداث واحد در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری از سوی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران صادر شده است که از این تعداد ۲۹ هزار و ۴۶۴ فقره تسهیلات توسط بانک مسکنبه آنها پرداخت شده است.

ندا کسری کرمانشاهی رییس اداره کل تسهیلات تبصره ای افزود : بر اساس سهمیه ابلاغی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سهمیه بافت فرسوده شهری بانک مسکن در سال جاری معادل ۵ هزار واحد بوده که در نیمه اول سال ۹۶ تماما ایجاد تعهد شده و اقدامات مربوط به تشکیل پرونده و انعقاد قرارداد آن و پرداخت تسهیلات آن صورت گرفته است.

وی همچنین افزود: متقاضیانی که در لیست واجدان شرایط این تسهیلات از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان متولی نوسازی بافت‌های فرسوده در دولت، قرارگرفته اند، پس از اخذ معرفی نامه از طریق شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به مدیریت متبوعه در بانک عامل بخش مسکن مراجعه کرده و پس از تعیین شعبه و انجام مراحل تشکیل پرونده، اقدامات مربوط به انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات صورت گرفته است.

رییس اداره کل تسهیلات تبصره ای اظهار کرد: در صورتی که مجوز ارایه شده برای پرداخت تسهیلات بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در مدیریت شعب متبوعه ،حداکثر تا دو ماه منجر به ثبت اسناد قطعی و رهنی و دریافت مرحله اول سهم الشرکه شود معتبر بوده و پس از سپری شدن زمان فوق، قرارداد مربوطه باید مجدداً بررسی شود.

بر اساس این گزارش، سقف فردی تسهیلات بافت فرسوده و ناکارآمد شهری هر ساله بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک های عامل ارسال می شود و تابع ضوابط و مقررات همان سال می باشد.

بر این اساس آخرین شرایط و ضوابط سقف تسهیلات بافت فرسوده شهری برای احداث هر واحد مسکونی در تهران و کلان شهرها مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال، در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال می باشد.

دارندگان زمین ملکی یا خانه های کلنگی، که حسب تشخیص نهادهای ذی ربط مبنی بر استقرار ملک مورد نظر آن ها در حریم بافت فرسوده شهری، نسبت به معرفی آن ها به بانک مسکن اقدام شده است، برای تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی به منظور استفاده شخصی و یا مجموعه سازی می توانند از تسهیلات موضوعه در چارچوب ضوابط ذیربط جاری بهره مند شوند.

این تسهیلات صرفاً برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده در قالب عقد مشارکت مدنی پرداخت می شود. حداکثر دوران مشارکت مدنی با توجه به حجم پروژه ۲۴ ماه معادل ۲ سال و حداکثر مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی طرح ها نیز ۱۴۴ ماه معادل ۱۲ سال می باشد

همچنین پرداخت تسهیلات بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به صورت مرحله ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه طبق نظر ارزیاب بانک صورت می گیرد هر فرد می تواند حداکثر نسبت به فروش اقساطی یک واحد از واحدهای احداثی را به نام خود، همسر و یا یکی از افراد تحت تکفل خود اقدام نمایند.

همچنین پرداخت تسهیلات بافت فرسوده و ناکارآمد شهری منوط به نظر ارزیاب بانک و در صورت داشتن توجیه اقتصادی قابل پرداخت می باشد.