جامع خبر(جامع نیوز):نهمین مسابقه ملی بهره وری ایران ۲۴ دی ۹۶ با حضور اعضای هیات رئیسه و اعضای کمیسیون های اتاق بازگانی،صنایع و معادن وکشاورزی ایران و تهران و همچنین مدیران ۳۰۰ بنگاه اقتصادی کشور برگزار شد. در نهمین مسابقه ملی بهره وری مطرح شد؛ رشد بهره‌وری در ایران نامطلوب است به گزارش خبرنگار پایگاه […]

جامع خبر(جامع نیوز):نهمین مسابقه ملی بهره وری ایران ۲۴ دی ۹۶ با حضور اعضای هیات رئیسه و اعضای کمیسیون های اتاق بازگانی،صنایع و معادن وکشاورزی ایران و تهران و همچنین مدیران ۳۰۰ بنگاه اقتصادی کشور برگزار شد.
در نهمین مسابقه ملی بهره وری مطرح شد؛ رشد بهره‌وری در ایران نامطلوب است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامع خبر به نقل از ستاد خبری نهمین مسابقه ملی بهره وری ، نهمین جشنواره ملی بهره وری با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و افزایش توان رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی با قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت های ایرانی برگزار شد.
بر اساس این گزارش، این رویداد که با حمایت معنوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می شود، در قالب ۴۰ صنعت به بررسی بهره وری کسب و کارهای اقتصادی در ۲ هزار بنگاه اقتصادی (در دوره زمانی ۵ تا ۹ سال) می‌پردازد تا شرکت‌هایی که بیشترین بهره وری را در مراحل مختلف فعالیت بنگاه خود داشته اند، معرفی و با لوح تقدیر ویژه جشنواره ملی بهره وری برجسته شوند.
این مسابقه ملی در ۵ رویداد «مسابقه ملی بهره وری»، «مسابقه ملی بهینه کاوی»، «مسابقه ملی تجربه های موفق»، «مسابقه بهترین محل برای کار» و «مسابقه برترین توان اجرا» برقرار می شود که در نهایت ، رقابت اصلی میان۳۶۰ شرکت برگزیده انجام شد.
بر پایه این گزارش، فرآیند داوری این مسابقه توسط ۷۵۰۰ داور متخصص صنایع مربوطه وبه‌صورت آنلاین انجام‌ شد که نتایج این آرا پس از برگزاری نشست کمیته علمی در سالن اجتماعات هتل پارسیان آزادی تهران اعلام شد.

برنامه‌ای برای رشد بهره‌وری نداریم
حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی در جشنواره ملی بهره‌وری: قرار است ۲.۸رشد اقتصادی کشور از بهره‌وری کسب شود اما هنوز برنامه‌‌ای در این خصوص نداریم. او توضیح داد:امیدوارم رئیس جمهور قول خود درباره جراحی قتصادی را اجرایی و زمینه رانت ها را کنترل کند تا شاهد رشد بهره‌وری از سوی بخش خصوصی در ایران باشیم.

بلند پروازی در آینده جشنواره ملی بهره وری
فرشید شکرخدایی دبیر نهمین جشنواره ملی بهره وری،در گزارش تحلیلی خود که در این رویداد ملی ارائه کرد، به تحلیل صنایع محتلف پرداخت و با اشاره به تحلیل‌هایی از متوسط ارزش افزوده در صنایع مختلف ایران گفت: متوسط ارزش افزوده صنعت بانکداری نشان می‌دهد این صنعت تا سال ۹۵ سود اورترین صنعت کشور بوده است .شکرخدایی با اشاره به روند انتخاب شرکت‌های برتر گفت: محاسبه بهره‌وری برای همه شرکت‌ها یک هدیه به شرکت‌هاست که بدون هیچ هزینه و با استانداردهای جهانی انجام می‌شود.او ادامه داد: الزام ما صورت‌های مالی حسابرسی شده بوده است که با درخواست شرکت‌ها انجام می‌شود.

بر اساس این اطلاع، فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره وری در حاشیه این رویداد با اشاره به برگزاری ۹دوره این مسابقه ملی گفت: اهمیت این رویداد از این جهت است که طی دهه‌های اخیر، شاخص‌های بهره وری هزاران شرکت را به رایگان محاسبه کرده‌ایم و در اختیار شرکت ها قرار دادیم تا در عمل هزار تجربه موفق کسب و کار مستند شود.
او با بیان قرار گیری این رویداد ملی در آستانه دهه دوم عمر خود افزود: در قالب جشنواره ملی بهره وری آمار «رضایت سنجی محل کار» ۲۷۰۰۰ شاغل را انجام داده ایم و ۶۸۰۰ داور فرهیخته را به صورت آنلاین با این رویداد ملی همراه کرده‌ایم که در نوع خود یک اتفاق مهم و ملی است.
وی با اشاره به برنامه‌های آتی نیز تاکید کرد: برنامه های بلند پروازانه ای را در سر داریم، که در این خصوص، برگزاری جشنواره بهره‌وری استان‌ها به صورت مستقل و راه انداری مسابقات جدید از جمله مسابقه ملی وارد کننده نمونه در دستور کار است و همچنین توسعه فعالیت‌ها در ثبت تجربیات موفق شرکت‌های دانش بنیان سرعت بیشتری خواهد یافت .
شکر خدایی همچنین خبر داد: در سالهای آینده سامانه داوری بازنگری اساسی خواهد شد و تعداد داوران به بالای ده هزار نفر خواهد رسید تا در کنار راه اندازی انتشارات جشنواره و همکاری با پایگاه خبری رتبه آنلاین اطلاع رسانی در حوزه بهره وری ایران تغییرات محسوسی رخ دهد.
او درباره توسعه همکاری‌ها با انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی هم توضیح داد: با ایجاد شبکه گسترده تر انجمن ها و تشکل ها و فدراسیون ها تلاش گسترده ای برای نقش آفرینی هر چه بیشتر تشکل ها در داوری ها و توسعه بهره وری رقم خواهد خورد که نتایجش در سالهای آینده مشخص خواهد شد.
وی تشریح کرد: همچنین بخش ویژه‌ای برای دانشجویان مدیریت و صنایع و اقتصاد راه اندازی خواهد شد تا دسترسی راحت‌تری به شاخص‌های بهره وری شرکت‌ها جهت نوشتن مقالات و پایان نامه‌ها شکل گیرد .

ضرب آهنگ کند رشد بهره وری
حسن فروزان فرد دبیرکمیته علمی جشنواره ملی بهره وری با انتقاد از عقب ماندگی‌ها در حوزه بهره‌وری ایران گفت:در حوزه بهره وری خیلی عقب تر از آن چیزی هستیم که حتی ما در برنامه ها پیش بینی کرده‌ایم از همین رو باید تحولی اساسی در این بخش ایجاد شود.
‌عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در نهمین جشنواره ملی بهره وری با اشاره به ارتباط بهره وری با مفهوم انقلاب صنعتی چهارم و کمکی که این بخش می‌تواند به اقتصاد ایران داشته باشد، گفت: انقلاب صنعتی اول در انگلستان با نیروی بخار آغاز شد تا مکانیزاسیون و معنای بهره‌وری آغاز شود؛ انقلاب صنعتی دوم با الکتریسیته و انقلاب صنعتی سوم هم با موضوع فن آوری اطلاعات و تولید انبوه همراه شدتا به انقلاب صنعتی چهارم برسیم.
وی افزود: با دیجیتالی شدن فضای کسب و کارها و هوشمندی ابزارها در عمل انقلاب صنعتی چهارم آغاز شده است و دیگر می توانیم بگوییم که این ابزارها ما را اداره می‌کنند.
وی تاکید کرد: درباره موضوعی حرف می‌زنیم که هم اکنون در حال اجراست و شروع شده و به زودی به سراغ همه ما خواهد آمد؛ از همین رو باید از این انقلاب صنعتی سوم و چهارم استفاده کنیم تا بتوانیم بهره وری خود و اقتصاد ایران را بالا ببریم.
دبیر علمی جشنواره بهره‌وری گفت:هدفگذاری در حوزه بهره‌وری ایران را باید با بهره‌گیری از این دانش و استفاده از جوانان جبران کنیم تا بتوانیم به توفیقاتی نائل شویم که تا کنون نتوانسته ایم.
حسن فروزان فرد رئیس کمیسیون رقابت,خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق ایران هم در جمع خبرنگاران حاضر در این رویداد با اشاره به نامطلوب بودن ضرب آهنگ رشد بهره وری در ایران گفت: در حوزه بهره وری خیلی عقب تر از آن چیزی هستیم که حتی ما در برنامه ها پیش بینی کرده‌ایم. ۳۳ درصد رشد از نظر بهره وری پیش بینی کرده ایم اما این عدد موجود در برنامه توسعه، بر اساس متوسط در کشورهای درحال توسعه لحاظ شده که هیچ‌گاه به آن دست پیدا نکردیم.
او با اشاره به اینکه این هدفگذاری با واقعیت محدودیت منابع ما هماهنگ نیست، افزود: با واقعیت محدودیت درآمدهای ارزی ما با این خواسته هماهنگ نیست و انگار که غیر هوشیارانه به آینده خود نگاه می کنیم.
رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی ،سلامت اداری اتاق ایران گفت: فکر می‌کنیم که همچنان با این وضعیت از کسب و کار یا گرداندن فضای اقتصادی می توانیم ادامه دهیم حال انکه چهارچوب اقتصادی ایران اگر در یک تحول جدی شکل تولید ارزش افزوده و عرضه کالا و خدمات خود را تغییر ندهد توان اداره خود را دیگر نخواهد داشت.
وی ادامه داد: ظرف ۵ سال آینده درآمدها وهزینه های دولت به گونه‌ای در حال تغییر و تحول است که امکان اداره امور دیگر فراهم نخواهد بود و دوباره رشد منفی را تجربه خواهیم کرد از همین رو هر چه سریعتر باید بازنگری ها آغاز شود.
وی افزود: مهمترین وظیفه بر دوش نسل جوان تر است زیرا آمادگی ذهنی و دسترسی بیشتر به اطلاعات را دارد و باید باور کنند که دنیا چگونه امروز خود را تغییر می‌دهد.جوانان باید مطالعه کنند، نگاه کنند، ریسک کنند و بروند به سمت استفاده از ابزار های جدید و فراموش کنیم که ما یک کشور نفتی هستیم. فراموش کنیم که یکسری از معادن و امکانات را داریم.

سهم‌مان از انقلاب چهارم صنعتی را باید بگیریم
دکتر محمدی رییس سازمان مدیریت صنعتی در نهمین جشنواره ملی بهره وری با بیان اینکه باید سهم ایران از انقلاب صنعتی چهارم گرفته شود گفت: شرکت‌های بهره ور و برگزیده با تلاش تمام افرادشان توانسته اند این مهم را محقق کنند و باید الگویی برای دیگر شرکت‌ها باشند.
او با اشاره به اینکه باید خودمان اینده‌مان را در دست بگیریم، افزود: اگر موضوع بهره‌وری را مورد توجه قرار ندهیم دیگران اینده ما را تعیین خواهند کرد.
***
گفتنی است که جشنواره ملی بهره وری یک رویداد غیر انتفاعی و خودگردان است که با نگاه علمی راه اندازی شده و هیچ دریافتی از بیت المال ندارد. از همین رو بر خلاف ده‌ها جشنواره و جایزه و مسابقه کاسبکارانه موجود، به دنبال ایجاد نهضت فراگیر توسعه بهره وری در کشور است که در نهایت اصلاح ذهنیت مدیران و اصحاب رسانه را ایجاد کند.