جامع خبر(جامع نیوز):یک مقام مسئول بورس کالا در آستانه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: ذینفعان خرد بورس کالا با اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی افزایش قابل توجهی یافته است. دکتر جواد فلاح گفت: شرکت بورس کالای ایران تقریبا در یازدهمین سال فعالیت خود قرار دارد. در سال های اولیه […]

جامع خبر(جامع نیوز):یک مقام مسئول بورس کالا در آستانه برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: ذینفعان خرد بورس کالا با اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی افزایش قابل توجهی یافته است.

دکتر جواد فلاح گفت: شرکت بورس کالای ایران تقریبا در یازدهمین سال فعالیت خود قرار دارد. در سال های اولیه راه اندازی بورس کالای ایران ذی نفعان بورس کالا به شرکت های حقوقی بزرگ در کشور محدود بودند که گروه های مختلف محصولات صنعتی و معدنی ، پتروشیمی، فرآورده های نفتی و محصولات کشاورزی را در بورس کالای ایران معامله می کردند ولی ما در دو سه سال اخیر با طیف جدیدی از مشتریان در بورس کالای ایران برخورد کردیم که خاصل بحث ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی است.
وی با توضیح اینکه ما در سال گذشته با حدود ۲۵۰ هزار کشاورز در ارتباط بودیم، افزود: برای توسعه ماده ۳۳ در بورس کالای ایران، انتظار بر این است که با بیش از یک میلیون کشاورز در این حوزه برخورد داشته باشیم. بنابراین بازار تنها در اخیتار بزرگان نیست بلکه خرده فروشی نیز در بازار بورس کالا شکل می گیرد و ذی نفعان کوچکتری را در کنار خود خواهیم داشت.
فلاح با بیان اینکه بازار مشتقه در بورس کالا در حال بزرگ تر شدن است، اظهار کرد: صندوق های کالایی در حال راه افتادن در بورس کالا است و همچنین سلف موازی استاندارد، اوراق خرید دین، مناقصه، تسویه چند مرحله ای، معاملات فوروارد و ابزارهای متعدد در حال معرفی شدن است که ذی نفعان متنوع تری خواهند داشت.
مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا با ذکر اینکه بورس کالا نیازمند این است که در فاینکس ۲۰۱۸ خود را بیشتر معرفی کند، خاطر نشان کرد: هم مشتریان و هم ذینفعان جدید می توانند در این حوزه فعالیت کنند. در کنار آن می توان از نظرات دانشمندان و محققان در معرفی و طراحی ابزارهای جدید که نیاز صنعت و کشاوری است ، کمک گرفت.
فلاح در پایان با بیان این که همه کسانی که در یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، ‌بانک و بیمه مشارکت دارند، تقاضا دارم به کمک بورس کالای ایران بیایند،تا بتواند خود را بهتر به ذینفعان معرفی کند،‌خاطرنشان کرد: ما هم در بورس کالا تلاش می کنیم در این رویداد دوره های آموزشی متنوع برگزار کنیم و همچنین دو کتاب تالیف شده را به معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهیم و در کنار آن برگزاری چند رویداد و چند رونمایی از کارهایی جدیدی که در بورس کالا که انجام شده است را در برنامه های خود بگنجانیم.