جامع خبر(جامع نیوز):یک کارشناس صنعت بیمه با بیان این که فین تک ها و استارتاپ های مالی از خسارت های صنعت بیمه می کاهند، گفت: استارتاپ های مالی علاوه بر آن که هزینه های صنعت بیمه را کم می کنند مانع از هدر رفت منابع این صنعت می شوند. به گزارش پایگاه خبری جامع خبر، […]

جامع خبر(جامع نیوز):یک کارشناس صنعت بیمه با بیان این که فین تک ها و استارتاپ های مالی از خسارت های صنعت بیمه می کاهند، گفت: استارتاپ های مالی علاوه بر آن که هزینه های صنعت بیمه را کم می کنند مانع از هدر رفت منابع این صنعت می شوند.

به گزارش پایگاه خبری جامع خبر، بهروز اسدنژاد با ذکر جزئیات اثرگذاری این استارتاپ ها بر بازارهای مالی بیمه افزود: صنعت بیمه کشور به دلیل رویکردهای سنتی حاکم بر این صنعت در حوزه های مختلف از جمله ارزیابی ریسک، کنترل خسارت های پرداختی، بررسی مخاطرات سرمایه گذاری، کنترل پروتکل های ایمنی و hseحاکم بر صنایع مختلف که برای صنعت بیمه هزینه ساز است و دیگر حوزه ها با چالش های عمده دست به گریبان است و اگر فین تک ها و استارتاپ های بیمه ای بتوانند راهکارهایی برای این چالش ها ارائه دهند، مورد استقبال شرکت های بیمه ای قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: فین تک ها و استارتاپ های مالی دیر و زود به حوزه شرکت های بیمه ای و بانک ها ورود خواهند کرد و این موضوع اثراث مطلوبی در بهتر کردن خدمات این دو بخش خواهد شد.
اسدنژاد با بیان اینکه استارتاپ ها در حوزه بیمه به تسهیل دسترسی مشتریان به محصولات بیمه ای کمک می کنند، توضیح داد: مقاومت هایی که از سوی برخی فعالان بازار بیمه در مقابل ورود استارتاپ ها و فناوری های نوین به این بازار مشاهده می شود، غیرمنطقی است و به زودی همه به استفاده از مزایای آن هدایت خواهند شد.
وی با اشاره به نقش بیمه مرکزی در ساماندهی ورود استارتاپ ها به صنعت بیمه خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی نقش تعیین کننده ای در طی شدن دوران گذار صنعت بیمه و از بین بردن دغدغه های فعالان این صنعت در مواجهه با ورود بازیگران جدید استارتاپی به بازاربیمه ایفا می کند و لازم است هر گونه فعالیت استارتاپی در صنعت بیمه توسط بیمه مرکزی، کارشناسی شود.
این کارشناس بیمه ای اضافه کرد: طبیعتا استارتاپ ها در حوزه بیمه به کاهش هزینه شرکت های بیمه ای و مشتریان و حذف واسطه ها در صنعت بیمه کمک می کنند که گام بلندی برای رشد صنعت بیمه است. برای مثال استفاده از روش های سابق که همچنان در صنعت بیمه کاربرد دارد، هم قیمت تمام شده محصولات بیمه ای بالا رفته است و هم هزینه کارمزد نمایندگی ها سنگین است. در حال حاضر ۴۵ هزار نمایندگی بیمه وجود دارد، که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه کارمزد آنها است در حالی که استارتاپ ها با حذف واسطه ها هزینه نمایندگی ها را پایین می آورند ، اگر قرار باشد بابت هزینه کارمزد ۱ میلیون پرداخت کنند با ورود استارتاپ ها این هزینه به ۸۰۰ هزار تومان خواهد رسید.
اسدنژاد ادامه داد: البته باید دانست که کمک استارتاپ های بیمه ای به عرصه فروش منحصر نمی شود بلکه جدا از کاهش هزینه هایی که ذکر کردیم به جلوگیری از تقلب های بیمه ای نیز کمک خواهد کرد.
این کارشناس امور بیمه با توضیح اینکه چون نمایندگان بیمه عمدتا ثالث فروشی می کنند مخالف چنین استارتاپ هایی هستند، خاطرنشان کرد: علی رغم تذکر شرکت های بیمه ای به نمایندگان مبنی بر عدم ثالث فروشی اما ۷۰ درصد این نمایندگی ها به جای بیمه عمر و.. بیمه ثالث می فروشند و گوش انها به حرف های شرکت ها بدهکار نیست در حالی که با آمدن استارتاپ ها آنها دیر و یا زود تسلیم خواهند شد، همانطور که در حوزه تاکسیرانی این اتفاق افتاد.
اسدنژاد با بیان اینکه البته استارتاپ ها هم ضعف هایی دارند که باید مرتفع شود، یادآور شد: استارتاپ ها معمولا قوانین بازی را رعایت نمی کنند به همین دلیل گاهی تخفیفات بی مورد می دهند و همین امر استارتاپ ها را زیر سوال می برد.
وی در پایان با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۸ و در کنار آن برگزاری فین استارز ۲۰۱۸ زمینه ساز تسهیل فعالیت های استارتاپی در زمینه بیمه ای است، گفت: یکی از منابعی که به شرکت های بیمه ای سود می بخشد کمک کردن به خلق چنین استارتاپ هایی است چرا که مدل های قدیمی سرمایه گذاری دیگر جواب نمی دهد و صنعت بیمه باید خود استارتاپ بسازد