جامع خبر(جامع نیوز):سومین نشست شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با معرفی مهرداد خداوردیان به‌عنوان سرپرست دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و تصویب فرآیند انتشار تعرفه خدمات انفورماتیک، تعیین دو گروه کمیسیون‌های موضوعی و کمیسیون‌های رسته‌ای و بررسی گزارش کارگروه مالی برگزار شد. به گزارش جامع خبر به نقل از روابط عمومی سازمان […]

جامع خبر(جامع نیوز):سومین نشست شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با معرفی مهرداد خداوردیان به‌عنوان سرپرست دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و تصویب فرآیند انتشار تعرفه خدمات انفورماتیک، تعیین دو گروه کمیسیون‌های موضوعی و کمیسیون‌های رسته‌ای و بررسی گزارش کارگروه مالی برگزار شد.

به گزارش جامع خبر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور؛ محمدباقر اثنی عشری رئیس شورای مرکزی سازمان، نشست را با معرفی مهرداد خداوردیان سرپرست دبیرخانه سازمان آغاز کرد. سپس سیدحسن هاشمی نماینده شورای مرکزی در کمیته اجرایی الکامپ به شرح گزارشی از اقدامات انجام‌ شده پرداخت و افزود: ثبت‌ نام از ۲۳ اردیبهشت‌ماه با استقبال شرکت‌ها آغاز شده است و تا سوم خردادماه ادامه دارد پس از آن از تاریخ پنجم خرداد ماه جانمایی شرکت‌ها شروع می‌شود.
هاشمی در ادامه افزود: مذاکرات مثبتی با سازمان فناوری اطلاعات به‌عنوان نماینده دولت برای برپا سازی سالن دولت الکترونیکی داشتیم که ادامه خواهد داشت.
رئیس کمیته اجرایی با اشاره به جلب مشارکت استارتاپ ها گفت: در حال راه‌اندازی سایت مستقل و زیرساخت‌های مناسب برای انجام فرآیند ثبت‌نام استارتاپ ها هستیم.
او در ادامه به برپا سازی پاویون استان‌ها در الکامپ اشاره کرد و افزود: جهت جلب همکاری نظام صنفی رایانه‌ای استان‌ها برنامه‌های بسیاری داریم؛ با انجام برآوردهای هزینه‌ای برای غرفه سازی و غرفه آرایی در تلاشیم شرکت‌های فعال در استان‌ها را تشویق کنیم، در قالب نظام صنفی رایانه‌ای استان خود در الکامپ حضور یابند.
اثنی عشری نیز برپا سازی پاویون استان‌ها را یک فرصت دانست و افزود: پاویون استان‌ها یک فرصت است تا از این طریق مسئولان و مدیران استان‌ها را به الکامپ دعوت کنیم و زمینه برای تعامل دوجانبه و مشارکت بدنه صنف با نهادهای دولتی در استان‌ها را فراهم آوریم.

تعرفه پیشنهادی خدمات تخصصی فناوری اطلاعات
سپس آزاد معروفی رئیس کمیسیون ساماندهی سازمان و تنظیم بازار و مهمان این جلسه شورا به ارائه گزارشی از مدل جدید محاسبه نرخ پایه خدمات تخصصی فناوری اطلاعات پرداخت و افزود: مدل جدید طی سه سال با همراهی کارشناسان دادگستری و رویکرد جدید تدوین‌شده است تا نرخ نامه سازمان در مناقصات و قراردادها به‌عنوان مرجع مورداستفاده قرار گیرد و مورد تایید نهادهای قضایی هم باشد.
در نهایت با تصویب اعضای شورای مرکزی تعرفه پیشنهادی برای اعضای شورای مرکزی ارسال خواهد شد تا طی دو هفته نظرات کارشناسی خود را ارائه کنند. کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار نیز برای جمع‌بندی و تلفیق نظرات ارسالی یک هفته فرصت دارد. پس از آن باید نسبت به انتشار تعرفه پایه خدمات تخصصی فناوری اطلاعات سال ۱۳۹۷ اقدام شود. همین‌طور شورای مرکزی به‌منظور تسریع امور به هیات رئیسه جهت اتخاذ تصمیم در این زمینه تنفیذ اختیار کرد.

راه اندازی کمیسیون‌های کشوری
رضا کرمی پیشنهادات خود در خصوص تشکیل کمیسیون‌های تخصصی دوره جدید را مطرح کرد که پس از بحث و تبادل‌نظر میان اعضای شورای مرکزی مصوب شد دو گروه کمیسیون‌های موضوعی شامل کمیسیون قوانین و مقررات، کمیسیون امور بین‌الملل و کمیته احراز مرکزی و همچنین کمیسیون‌های رسته‌ای شامل نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه و مرکز داده، اینترنت و خدمات فضای مجازی، افتا، آموزش و پژوهش و مشاوران در این دوره از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تشکیل شود.
همچنین با تصویب اعضای شورای مرکزی عباس رمدانی مسئولیت تشکیل کمیسیون قوانین و مقررات، حسن هاشمی مسئولیت کمیسیون امور بین‌الملل و رضا کرمی نیز مسئولیت تشکیل کمیته احراز مرکزی را بر عهده گرفتند.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دارای قانون خاص است
کاظم آیت الهی نیز به تبصره ماده دو قانون نظام صنفی کشوری اشاره کرد و افزود: طبق این تبصره اصناف دارای قانون خاص از دایره شمول قانون نظام صنفی کشوری خارج می‌شوند. بنابراین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به پشتوانه قانون مجلس شورای اسلامی و مصوبه هیات وزیران باید این مسئله را مورد پیگیری مستمر قرار دهد تا هر چه سریع‌تر از حاشیه‌های پیش‌آمده دوری‌کنیم.

نامه‌نگاری‌های سازمان در خصوص نوسان نرخ ارز
در ادامه نشست رئیس شورای مرکزی سازمان، گزارش پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های انجام‌شده در زمینه نوسانات نرخ ارز و اثرات آن بر صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را به اطلاع اعضای شورای مرکزی رساند و افزود: اولین نامه در تاریخ ۱۹ فروردین ارسال‌شده که طی آن با اشاره به اثرات افزایش نرخ ارز بر قراردادهای فناوری اطلاعات درخواست شده طبق مصوبه هیات دولت در سال ۹۱ که تقریبا شرایط مشابه با امروز را داشتیم، قراردادهای این حوزه موردبازنگری قرار گیرد. نامه دوم با موضوع واگذاری لایسنس و فروش اشتراک توسط شرکت‌هاست که در حواله‌های ارزی ذکرشده که باید به وزارتخانه مربوطه مراجعه کنند که در این حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به‌عنوان مرجع می‌شناسیم و پیشنهادشده است تا سازوکار و چارچوبی برای رسیدگی به این مسئله در نظر گرفته شود.
در نامه سوم شرایط مورد پرسش قرارگرفته است. با توجه به اینکه اکنون کالاهای IT در گروه هشت رده‌بندی‌شده‌اند، تقاضا شده به کالاهایIT گروه‌های منتقل شود تا امکان تخصیص ارز به آن‌ها فراهم شود. در بخش دیگر بحث واردات تعهدی کالاهاست که برخی شرکت‌ها با تکیه بر اعتبارشان کالاهایی را به کشور وارد کردند و اکنون قصد پرداخت دارند، باید تعیین تکلیف شود تا این گروه با چه نرخی و به چه نحوی ارز حواله کنند.
اثنی عشری در ادامه از جزئیات جلسه صمیمانه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به اعضای شورای مرکزی گزارش داد و افزود: در این نشست صمیمانه بازبینی قانون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مطرح شد که با رویکرد مثبت ایشان قرار شد با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای مرکزی این موضوع پیگیری شود.
رئیس شورای مرکزی سازمان، در خصوص جلسه با ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز گفت: از جمله مسائلی که در این جلسه مطرح شد تعیین تکلیف رتبه‌بندی شرکت‌ها بود که پس از انحلال شورای عالی انفورماتیک موجب سردرگمی شده است که با اعلام آمادگی سازمان و تایید آقای فیروزآبادی مسئولیتی است که باید به صورت قانونی به سازمان منتقل شود. همین‌طور از سوی ایشان پیشنهاد شد سازمان بازوی کارشناسی شورای عالی فضای مجازی باشد.

بازدید از منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام
حمید توسلی گزارشی از بازدید اعضای کمیسیون سخت‌افزار و شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام ارائه کرد و افزود: منطقه ویژه اقتصادی پیام متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و در محدوده‌ای به وسعت ۳۶۰۰ هکتار در اراضی ۱۰ هزار هکتاری فرودگاه بین‌المللی پیام در استان البرز و در فاصله ۳۵ کیلومتری تهران قرار دارد. هم‌اکنون از این فرودگاه و منطقه ویژه آن برای اهدافی همچون ترانزیت باربری، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمل‌ونقل تجاری و پست کالا باهدف تسهیل فعالیت و توسعه صنایع ICT کشور استفاده می‌شود.
توسلی افزود: در جریان این بازدید، مدیران منطقه ویژه اقتصادی پیام ضمن معرفی توانمندی‌های منطقه، اعلام کردند فرودگاه پیام به‌عنوان گمرک تخصصی حوزهICT ، تسهیلات ویژه‌ای برای تجار این حوزه هم در حوزه واردات و صادرات و هم فعالیت آن‌ها در نظر گرفته است. فرودگاه پیام آمادگی کامل برای همکاری با فعالان و واردکنندگان کالا و خدمات حوزه فاوا را دارد و قصد دارد طی سه سال آینده، ۵۰ درصد از حجم واردات و صادرات اقلام فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را به خود اختصاص دهد.

چهار استان پایلوت ارزیابی مسائل مالی
در بخش بعدی کارگروه مالی گزارش خود را به اطلاع اعضای شورای مرکزی رساند و پس از آن چهار استان البرز، ایلام، مازندران و آذربایجان غربی به‌صورت پایلوت انتخاب شدند تا مسائل مالی آنها از طریق کارگروه و هیات مدیره استان مورد ارزیابی قرار گیرد و گزارش آن برای جلسه آینده شورای مرکزی به اطلاع اعضا رسانده شود.
همچنین مقرر شد نظام‌های استانی نظرات کارشناسی خود در خصوص بخشنامه ۳/۱۴ تامین اجتماعی را به دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام کنند تا جمع‌بندی و پیگیری‌های لازم انجام شود.
نشست آینده شورای مرکزی نیز پس از ایام مبارک ماه رمضان و عید فطر به میزبانی استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.