جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی سه جانبه گرایی و مشارکت کارگران، کارفرمایان و دولت در اداره این سازمان را مورد تأکید قرار داد و افزود: نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی حضور دارند و صدای آنان در تمامی تصمیم گیری ها شنیده می شود. به گزارش پایگاه خبری جامع خبربه […]

جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی سه جانبه گرایی و مشارکت کارگران، کارفرمایان و دولت در اداره این سازمان را مورد تأکید قرار داد و افزود: نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی حضور دارند و صدای آنان در تمامی تصمیم گیری ها شنیده می شود.

به گزارش پایگاه خبری جامع خبربه نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر سیدتقی نوربخش در جلسه ای با نمایندگان دپارتمان های سازمان بین المللی کار اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی در ایران از قدیمی ترین نظامات بیمه های اجتماعی محسوب می شود که از سال ١٣٠٨ هسته اولیه آن شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی ایران از نظر قدمت فعالیت و توسعه خدمات از بهترین و پیشرفته ترین نهادهای بیمه گر اجتماعی در غرب آسیا محسوب می شود، افزود: در حال حاضر ١۴ میلیون نفر بیمه شده اصلی و حدود ٣ میلیون نفر مستمری بگیر اصلی همراه با اعضای خانواده از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده می کنند و در مجموع حدود نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش این سازمان قرار دارند.

دکتر نوربخش با بیان اینکه از ١۴ میلیون بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی ٩ میلیون نفر بیمه شده اجباری و تابع قانون کار هستند، ادامه داد: مابقی این افراد، بیمه شدگان اختیاری و یا اعضای صنوفی هستند که به صورت توافقی از مزایای سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شده اند.

وی با بیان اینکه در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی خدمات درمانی کامل و رایگان به اعضای تحت پوشش این سازمان ارائه می شود، افزود: تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی هستند که ٧٠درصد هزینه مراجعات سرپایی و ٩٠ درصد هزینه خدمات بستری در مراکز درمانی طرف قرار داد از سوی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی پرداخت مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک هزینه ارتز و پروتز، کمک هزینه بارداری، کمک هزینه ازدواج و حتی کمک هزینه کفن و دفن را از تعهدات این سازمان عنوان کرد و گفت: درمورد بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش نیز علاوه بر حقوق ماهیانه مزایای دیگری همچون بن خواروبار، کمک هزینه مسکن، تسهیلات کوتاه مدت و حتی سفرهای زیاتی ارائه می شود.

وی پایداری شغل را از مهمترین اولویت های دولت ایران دانست و گفت: سازمان تأمین اجتماعی نیز نقش خود را برای حمایت از توسعه اشتغال به خوبی ایفا می کند و مزایای زیادی را برای حمایت از کارفرمایان و کارگاه هایی که دچار بحران می شوند در نظر گرفته است.

دکتر نوربخش ادامه داد: تقسیط بدهی کارفرمایان و بخشودگی جرائم بیمه ای از جمله اقداماتی است که در راستای حمایت از اشتغال به اجرا درآمده است و در سال جاری حتی تسهیلات جدیدی برای معافیت کارفرمایان از پرداخت حق بیمه درنظر گرفته شده است و در هر کارگاه امکان جذب نیروی جدید به تعداد یک نفر در ازای ٢ نیروی موجود فراهم شده است.

محمدحسن زدا، معاون بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: سازمان تأمین اجتماعی با مکانیزم DB فعالیت می کند و مزایای ارائه شده توسط این سازمان بر اساس قانون معین شده است.

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی ۵٠ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و ۵٠درصد باقی مانده نیز در ١٧ صندوق بیمه گر دیگر تحت پوشش قرار دارند. صندق بیمه ای نیروها مسلح، صندوق کارکنان دولت، صندوق روستائیان و عشایر مهم ترین این صندوق ها هستند.

زدا سه جانبه گرایی را از مسائل با اهمیت در سازمان تأمین اجتماعی دانست و گفت: این موضوع علاوه بر ارکان سازمان تأمین اجتماعی در سطوح اجرایی نیز مورد توجه قرار دارد و حتی در هیأت های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی نیز از نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی دعوت می شود.

دکتر محمد خلخالی، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی در ایران مسئولیت بزرگی بر عهده دارد و حدود ۵٠ درصد جمعیت کشور از خدمات این سازمان استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی با تمامی بیمارستانها و مراکز درمانی کشور طرف قرار داد است، اظهار داشت: در مراکز درمان طرف قرارداد بخش عمده هزینه خدمات از طریق سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می شود