جامع خبر(جامع نیوز):اهالی بازار سرمایه در جریان معاملات دومین ماه از سال جاری شاهد رویدادهای متفاوتی بودند که هر یک از آن ها به نوبه خود روند معاملات این بازار را تحت تاثیر قرار داد. “تایپکو” پرگردش ترین سهم بورس معرفی شد به گزارش جامع خبراز اکوناپرس، معاملات بازار سرمایه در اردیبهشت ماه امسال با […]

جامع خبر(جامع نیوز):اهالی بازار سرمایه در جریان معاملات دومین ماه از سال جاری شاهد رویدادهای متفاوتی بودند که هر یک از آن ها به نوبه خود روند معاملات این بازار را تحت تاثیر قرار داد.
“تایپکو” پرگردش ترین سهم بورس معرفی شد

به گزارش جامع خبراز اکوناپرس، معاملات بازار سرمایه در اردیبهشت ماه امسال با روند پرشتاب قیمت ارز و سکه در بازار آزاد و خروج کشور آمریکا از برجام همراه شد؛ دو اتفاق مهمی که بر شدت رکود حاکم بر بازار سرمایه دامن زد و بهانه ای شد برای افت بیشتر قیمت سهام شرکت های بورسی.

سهامداران در اغلب روزهای معاملاتی اردیبهشت ماه امسال روند نزولی ارزش سهام شرکت های موجود در پرتفوی سرمایه گذاری خود را شاهد بودند و به جز چند روز معاملاتی، افت سرمایه ماحصل معاملات روزانه اردیبهشت امسال بود.

بر اساس اطلاعات موجود، اگرچه شاخص کل بورس طی معاملات ماه گذشته نوسانات رو به بالا و پایین متعددی را پشت سر گذاشت، اما در نهایت در پایان معاملات ۳۱ اردیبهشت ماه با ثبت رشد ۲۹۶ واحدی در مدار ۹۵ هزار واحدی ایستاد.

بورس نیز در این مدت بازدهی مثبت چهار درصدی را محقق ساخت و گروه قند و شکر با کسب بازدهی مثبت ۵۹ درصدی رتبه نخست پربازده ترین صنعت از میان صنایع مختلف را از آن خود ساخت. بعد از آن، گروه زراعت و خدمات وابسته به آن که بازدهی مثبت بیش از ۲۴ درصدی را بدست آورده، رتبه دوم را به خود اختصاص داد و جایگاه سوم نیز به استخراج سایر معادن با بازدهی مثبت حدود ۱۹ درصدی تک سهم آن یعنی “کماسه” تعلق گرفت. علاوه بر این، گروه محصولات چوبی با ۱۷ درصد بازدهی مثبت و نیز فلزات اساسی با بازدهی مثبت ۱۰ درصدی جایگاه های بعدی را در اختیار گرفتند.

این در حالی است که در دوره مذکور گروه منسوجات با بازدهی منفی بیش از ۱۳ درصدی به عنوان کم بازده ترین صنعت مطرح می شود و در پی آن، وسایل ارتباطی با بازدهی منفی هفت درصدی در جایگاه دوم می نشیند و بعد از آن محصولات فلزی با ثبت بازدهی منفی شش درصدی قرار می گیرد. بانک ها و موسسات مالی و اعتباری نیز که در ماه گذشته با افت حدود پنج درصدی ارزش سهام مواجه شده اند، جایگاه چهارم و محصولات شیمیایی با بازدهی منفی سه درصدی جایگاه پنجم را به خود اختصاص می دهند.

بر اساس این گزارش، شرکت های قند ارومیه، کشت و صنعت آبشیرین، آلومینیوم ایران، آلومراد و احیا صنایع خراسان رتبه های نخست را از نظر کسب بیشترین بازدهی مثبت از آن خود می کنند.

در مقابل اما، شرکت های پشم بافی توس، پتروشیمی اصفهان، لیزینگ رازی، بیمه رازی و سولیران که نماد معاملاتی مجموعه های مذکور در بازار پایه فرابورس معامله می شود، در جایگاه های نخست جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر کسب بیشترین بازدهی منفی قراردارد

در پایان این گزارش می افزاید، در ماه گذشته بیش از ۲۵ میلیارد سهم به ارزش بیش از ۵۵.۷۴۷ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین در نماد “تاپیکو” با حجم معاملات ۱.۸۳۰ میلیون سهم به عنوان پرگردش ترین سهم بورس در اردیبهشت ماه امسال برگزیده شد