جامع خبر(جامع نیوز):نخستین کنفرانس بین المللی صنعت نمایشگاهی ایران در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب با حضور مسئولان و متخصصان داخلی و خارجی آغاز بکار کرد . در همین راستا دکتر محمد رئوف قادری مدیرعامل شهرآفتاب یکی از سخنرانان اصلی این کنفرانس بود. آنچه که بدنبال خواهد آمد بخش هایی از مهمترین مباحث مورد تاکید وی در […]

جامع خبر(جامع نیوز):نخستین کنفرانس بین المللی صنعت نمایشگاهی ایران در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب با حضور مسئولان و متخصصان داخلی و خارجی آغاز بکار کرد .

در همین راستا دکتر محمد رئوف قادری مدیرعامل شهرآفتاب یکی از سخنرانان اصلی این کنفرانس بود. آنچه که بدنبال خواهد آمد بخش هایی از مهمترین مباحث مورد تاکید وی در این کنفرانس بود.

متاسفانه حمایت های دولتی و کمک های یارانه ای به صنعت نمایشگاهی کشور بسیار اندک است و باید تاکید کنم که برای رونق دادن به این صنعت، نیاز به حمایت و توجه جدی تر است چرا که تقویت صنعت نمایشگاهی می تواند باعث ایجاد تحول و فرصتهای قابل توجه در عرصا اقتصاد کشور شود. در همین زمینه می توانم به تجارب ارزنده کشور مالزی و سیاست های توسعه ای و اقتصادی مهاتیر محمد اشاره کنم.

قادری ادامه داد: مالزی طی دو دهه اخیر همایشها و نمایشگاههای بزرگ و بسیار موفقی برگزار کرده است و توانسته از همین طریق صنعت نمایشگاهی به فرآیند رشد و توسعه اش شتاب قابل توجهی دهد. در همین زمینه امارات متحده عربی یک مثال بارز و موفق دیگر است.

مدیرعامل شهر آفتاب با تاکید بر این که وضعیت پیش رو که استکبار جهانی جنگ اقتصادی تمام و عیاری را علیه ایران تشدید کرده، توجه به ظرفیت های اقتصادی داخلی را اهمیت دوچندان بخشیده است، گفت: ریشه‌یابی مشکلات و ضعف‌های صنعت نمایشگاهی یکی از مهمترین بخش‌های رویدادهایی همچون استالکس ۲۰۱۸ است و فعالان این صنعت در فرصتی که فراهم شده است باید آسیب شناسی جدی در مورد کمبودها و نقاط ضعف صنعت نمایشگاهی انجام دهند و برای مشکلات راه چاره پیدا کنند.

قادری با بیان این که رویکردهای ناهماهنگ و دوگانه به صنعت نمایشگاهی یکی از آفت های مهم این صنعت است، تصریح کرد: صنعت نمایشگاهی با توجه به نقش مهمی که در توسعه کشور به عهده دارد باید در مورد آن به گونه ای برنامه ریزی کنیم که کمتر تحت تاثیر مسائل و حاشیه های سیاسی داخلی و سیاست های خصمانه استکباری قرار گیرد.

وی دولتی بودن اقتصاد ایران را بزرگترین مشکل و چالش کشور دانست و افزود: فعالیت های مختلف اقتصادی و از جمله صنعت نمایشگاهی با تصمیم سازی های غیراصولی و برنامه ریزی های ناهماهنگ دولتی دست به گریبان است و با وجود گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، دولت هنوز آمادگی واگذاری بخش های اثرگذار اقتصادی به بخش خصوصی را ندارد.

مدیر عامل نمایشگاه شهرآفتاب با ذکر آماری در مورد نمایشگاه شهر آفتاب گفت: نمایشگاه شهر آفتاب تا اینجای کار تنها ۲۰% ظرفیتش تکمیل شده و برای تبدیل شدن به نمایشگاه اول خاورمیانه بایستی ۸۰% باقیمانده از این نمایشگاه تکمیل شود.

وی افزود: می بایست براساس مصوبات دولت و شورای اسلامی شهر تهران، تمامی نمایشگاههای پرمخاطب و ترافیک ساز به شهر آفتاب منتقل شود به همین دلیل خوشبختانه شهرداری پذیرفته است تا فرآیند تکمیل بخشهای مختلف شهرآفتاب تسریع یابد.

قادری در ادامه به تشریح ظرفیت ها و برنامه های آتی شهرآفتاب پرداخت و اظهار کرد: مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با هدف ایجاد یک بستر گسترده برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در سطح خاورمیانه ایجاد شده اما تاکنون فقط ۲۰ درصد آن به بهره‌برداری رسیده است. ساخت ۱۲ سالن بزرگ نمایشگاهی، مجموعه فرهنگی ورزشی، شهر بازی، هتل و مراکز اقامتی، سالن‌های متنوع همایش با گنجایش‌های مختلف بخش‌هایی از برنامه‌های توسعه شهر آفتاب است.

وی در پایان با تاکید بر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهر آفتاب خاطرنشان کرد: تهران به دلیل نقش مهمی که در اقتصاد کشور به عهده دارد به چنین منطقه‌ای نیازمند است و این منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند تردد بازرگانی خارجی به ایران را تسهیل کند