جامع خبر(جامع نیوز):پنجمین همایش ملی زعفران طی مراسمی با حضور پژوهشگران و دست همایش ملی زعفران در تربت حیدریه برگزارشد رئیس دانشگاه تربت حیدریه گفت:زعفران یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی شهرستان تربت حیدریه می باشد که در ایران و جهان رتبه نخست تولید را به خود اختصاص داده است. محمدحسن فتحی افزود:تولید زعفران یکی […]

جامع خبر(جامع نیوز):پنجمین همایش ملی زعفران طی مراسمی با حضور پژوهشگران و دست همایش ملی زعفران در تربت حیدریه برگزارشد
رئیس دانشگاه تربت حیدریه گفت:زعفران یکی از شاخص ترین محصولات کشاورزی شهرستان تربت حیدریه می باشد که در ایران و جهان رتبه نخست تولید را به خود اختصاص داده است.
محمدحسن فتحی افزود:تولید زعفران یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد تربت حیدریه است که برای حدود ۴۰۰ هزار نفر روز طی مراحل کاشت، داشت و برداشت اشتغال ایجاد می کند.
وی ادامه داد ارتقاء سطح دانش محققان، کشاورزان و شرکت کنندگان در زمینه زعفران، فراهم آوردن محیط مناسب برای عرضه آخرین دستاوردهای محققان و پژوهشگران کشور در این زمینه و ایجاد بستر مناسب برای آشنایی پژوهشگران، دانشجویان و استادان دانشگاه های کشور با صنایع فعال در زمینه زعفران و ایجاد هماهنگی و توسعه روابط بین فعالان عرصه تولید، صنعت و صادرات زعفران، معرفی شرکتها و صنایع فعال در بخش زعفران رامهم برشمرد.

رئیس دانشگاه تربت حیدریه گفت: از مجموع ۱۶۲ مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش ۱۰۵ مقاله مورد پذیرش و تایید کمیته علمی قرار گرفت که ۹ مقاله از این تعداد به صورت سخنرانی ارائه شدو مابقی در کتاب مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی زعفران منتشر می شود.
وی افزود: در حاشیه این همایش، نشست تخصصی آسیب شناسی صنعت زعفران ایران با حضور استادان دانشگاه، مسئولان، صنعتگران، تجار و کشاورزان برجسته با محورهای تغییر اقلیم زعفران، تولید زعفران ارگانیک و چالش ها، پتانسیل اقتصادی در شرایط تحریم، جایگاه زعفران در صنعت داروسازی، چالش های افزایش بی رویه سطح زیر کشت و کاهش عملکرد زعفران برگزار شد.
وی درادمه اظهار داشت: بازدید از مزرعه کشاورز نمونه تربت حیدریه در روز دوم همایش در نظر گرفته شده بودکه طی آن علاقه مندان با ادوات کشت و کار، داشت، برداشت، خشک کردن و فرآوری زعفران آشنا شدند

درخاتمه عنوان کردتعداد بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان زاوه در مجاورت تربت حیدریه نیز ۱۷ هزار نفر است که بیش از ۹۰ درصد آنها به کشت زعفران مشغول هستند.شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.