جامع خبر(جامع نیوز):مشتریان بانک مسکن می‌توانند بدون مراجعه حضوری به بانک یا دفاتر پلیس +‌۱۰ تنها از طریق مراجعه به سامانه دولت همراه در کمتر از ۵ دقیقه مسکن‌کارت خود را به کارت سوخت تبدیل کنند. به گزارش پایگاه خبری جامع خبر به نقل از بانک مسکن-هیبنا، بر اساس بیانیه شرکت ملی پالایش و پخش […]

جامع خبر(جامع نیوز):مشتریان بانک مسکن می‌توانند بدون مراجعه حضوری به بانک یا دفاتر پلیس +‌۱۰ تنها از طریق مراجعه به سامانه دولت همراه در کمتر از ۵ دقیقه مسکن‌کارت خود را به کارت سوخت تبدیل کنند.

به گزارش پایگاه خبری جامع خبر به نقل از بانک مسکن-هیبنا، بر اساس بیانیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، استفاده از کارت سوخت برای سوخت‌گیری خودروها و موتورسیکلت‌ها قرار است به زودی الزامی‌ شود و افراد برای استفاده از جایگاه‌های سوخت باید این کارت را همراه داشته باشند. البته زمان دقیق اجرایی شدن این طرح اعلام نشده است، اما مقدمات آن اکنون در جریان است.
مهمترین پیش‌ شرط اجرای این طرح، فراهم کردن امکان دریافت مجدد کارت سوخت برای شهروندانی که آن را گم کرده‌اند و یا تا کنون کارت سوخت نداشته‌اند، بوده است و به همین خاطر یک بازه زمانی حدود یک ماهه برای ثبت‌نام کارت سوخت منظور شده است.
در این میان علاوه بر روش مراجعه حضوری به مراکز پلیس +‌۱۰ برای ثبت درخواست کارت سوخت جدید، مسیر ساده و سهل‌الوصول دیگری نیز طراحی شده که در آن نیازی به مراجعه حضوری نیست، بلکه می‌توان به سادگی با صرف زمان چند دقیقه‌ای از طریق اپلیکیشن تلفن همراه یا وب‌سایت «دولت همراه» یکی از کارت‌های بانکی را تبدیل به کارت سوخت کرد.
در این روش بی‌دردسر مشتریان بانک‌های گوناگون که بابت هر یک از انواع سپرده‌های خود کارت بانکی دریافت کرده‌اند، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه دولت همراه، قابلیت جدیدی روی کارت بانکی خود فعال و آن را به یک کارت هیبریدی با دو کاربری مختلف تبدیل کنند. کارت‌های هیبریدی ترکیبی از قابلیت‌های ارائه خدمات بانکی و شهروندی را دارند. با تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت، یک کیف پول الکترونیکی در کارت بانکی ایجاد خواهد شد که صاحبان حساب می‌توانند با مراجعه به جایگاه‌های سوخت، از همان کارت بابت سوخت‌گیری و پرداخت وجه استفاده کنند. دومنظوره کردن کارت‌های بانکی نیز اختلالی در کارایی بانکی کارت مذکور ایجاد نخواهد کرد.
مزایای رقابتی انواع مسکن‌کارت صادر شده بابت سپرده‌های مختلف و نیز سابقه عملکرد این بانک دولتی که در زمره بزرگترین بانک‌های کشور قرار دارد، سبب شده اقبال به تبدیل مسکن ‌کارت به کارت سوخت از سوی مالکان خودرو قابل توجه باشد.
در این گزارش مراحل این تبدیل مرور شده تا مشتریان قدیمی یا حتی مشتریانی که اکنون تصمیم به افتتاح حساب در بانک مسکن می‌گیرند، بتوانند به سادگی با طی این مراحل، مسکن‌کارت خود را اصطلاحا هیبریدی کنند.
برای این منظور کافی است فرد یک مسکن‌کارت بابت هر یک از انواع سپرده‌های گوناگون اعم از قرض‌الحسنه، کوتاه مدت، ممتاز و … داشته باشد. پیش از شروع ثبت‌نام لازم است کارت بانکی، کارت خودرو و کارت ملی را نیز همراه داشته باشد. در گام بعدی باید به سایت www.mob.gov.ir یا اپلیکیشن دولت همراه (که از طریق انواع فروشگاه‌های نرم‌افزارهای موبایلی و نیز سایت مذکور قابل بارگذاری است) مراجعه و روی گزینه «ثبت‌نام کارت سوخت بانکی» کلیک شود.
در قسمت پایین صفحه باز شده تیک گزینه «همه مقررات را خوانده و تایید می‌کنم» باید فعال و این صفحه «تایید» شود تا در مرحله بعد بتوان با وارد کردن شماره تلفن همراه مالک خودرو، کد امنیتی که به شماره وی پیامک می‌شود را وارد کرد. با ورود این کد کافی است گزینه «بررسی» انتخاب شود. در مرحله بعد کد ملی و تاریخ تولد به دقت و مطابق با اطلاعات مندرج در کارت ملی وارد می‌شود. سپس باید بین دو گزینه «سواری» و «موتورسیکلت» یکی انتخاب و شماره سریال یا VIN درج شده روی کارت خودرو یا موتورسیکلت در جای مشخص شده وارد شود.
در این مرحله تمام کارت‌های بانکی متقاضی نمایش داده می‌شود و مشتریان بانک مسکن می‌توانند با انتخاب «مسکن‌کارت» خود، گزینه «تایید» را انتخاب کنند. به همین سادگی می‌توان قابلیت جدیدی را به مسکن‌کارت افزود و از حمل کارت‌های متعدد برای دریافت خدمات مختلف بانکی و شهروندی جلوگیری کرد. به نظر می‌رسد این نقطه شروع هیبریدی شدن کارت‌های بانکی است و در آینده با توسعه خدمات دولت الکترونیک، قابلیت‌های بیشتری را می‌توان به این کارت‌ها افزود. از این رو با توجه به بازدهی بالای سپرده‌های بانک مسکن، به نظر می‌رسد خوب است در همین گام اول، از کارت‌های این بانک برای دریافت خدمات شهروندی استفاده شود.
امکان افتتاح حساب و صدور آنی کارت برای مشتریان جدید بانک مسکن نیز وجود دارد و آنها هم می‌توانند به همین ترتیب کیف پول الکترونیک سوخت‌گیری را به قابلیت‌های کارت بانکی خود اضافه کنند.
یادآوری این نکته ضروری است که برای مراجعه به سامانه مذکور و به منظور جلوگیری از ازدحام و اختلال موقت در عملکرد سامانه دولت همراه، زمان‌بندی مراجعه به سایت یا اپ دولت همراه بر اساس آخرین رقم شماره تلفن همراه مالکان خودرو قبلا اعلام شده که باید از سوی مراجعان رعایت شود. همچنین اگر فرد کارت سوخت فعال داشته باشد، پس از تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت، باطل خواهد شد و از این پس صرفا باید با استفاده از کارت بانکی خود از خدمات سوخت‌گیری جایگاه‌ها استفاده کند. افرادی که مالک بیش از یک وسیله نقلیه هستند نیز می‌توانند با یک شماره تلفن همراه برای تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت تمام خودروهای خود اقدام کنند.