جامع خبر(جامع نیوز):وزیر امور اقتصادی و دارایی با پیشنهاد رییس کل بیمه مرکزی و مصوبه صندوق تامین خسارات بدنی در مجمع عمومی فوق العاده، مبنی بر بخشودگی صددرصدی جرایم بیمه ای شخص ثالث تمامی وسایل نقلیه موتوری شهروندانی که در دهه فجر انقلاب اسلامی نسبت به تهیه بیمه نامه اقدام کنند، موافقت کرد. به گزارش […]

جامع خبر(جامع نیوز):وزیر امور اقتصادی و دارایی با پیشنهاد رییس کل بیمه مرکزی و مصوبه صندوق تامین خسارات بدنی در مجمع عمومی فوق العاده، مبنی بر بخشودگی صددرصدی جرایم بیمه ای شخص ثالث تمامی وسایل نقلیه موتوری شهروندانی که در دهه فجر انقلاب اسلامی نسبت به تهیه بیمه نامه اقدام کنند، موافقت کرد.
به گزارش پایگاه خبری جامع خبر، غلامرضا سلیمانی امیری رییس کل بیمه مرکزی در نشست خبری گفت: در نامه دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید شده که جرایم بیمه ای دارندگان وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه نامه از دوازدهم تا سی ام بهمن ماه می توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی شرکت های بیمه نسبت به تهیه بیمه نامه اقدام کرده و از بخشودگی جرایم بیمه ای بهره مند شوند.
مدت زمان استفاده از بخشودگی جرایم بیمه ای برای دارندگان موتورسیکلت و ماشین آلات کشاورزی از تاریخ دوازدهم بهمن ماه به مدت شش ماه اعلام شده که با هماهنگی بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارات بدنی،قابل تمدید است.
گفتنی است این طرح در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و همچنین توسعه فرهنگ بیمه در کشور پیشنهاد شده و هم اکنون به مرحله اجرا رسیده است.
سلیمانی در ادامه درباره اینکه ٢٠ درصد از خسارت شخص ثالث غیرواقعی است یا مدارک کافی برای آن وجود ندارد، اظهار داشت: ٢٠ درصد از خسارات پرداختی مستندات کافی ندارد و کنترل کافی از سوی شرکت های بیمه انجام نمی شود و در تلاش هستیم تا از رقم ٢ هزار میلیارد تومان خسارت پرداختی در این مورد کم کنیم.
وی با بیان اینکه باید نسبت خسارت غیرواقعی را کاهش دهیم، ادامه داد: اگر بیمه ثالث راننده محور شود، بخشی از این خسارت ها کاهش خواهد یافت. رییس شورای عالی بیمه درباره ادغام شرکت های بیمه نظامی گفت: ما برنامه ای برای ادغام نمی توانیم داشته باشیم، بلکه وظیفه ما حمایت از بیمه گذاران هستیم. سلیمانی خاطرنشان کرد که سهامداران شرکت های بیمه درباره ادغام شرکت ها تصمیم می گیرند و اگر نظرمشورتی از بیمه مرکزی بخواهند، به آنها مشورت خواهیم داد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اصلاح آیین نامه شماره ۶٠ بیمه درباره سرمایه گذاری اظهار داشت: به دلیل اینکه تورم بالاست و نرخ سود بانکی کمتر از آن است و در اصلاح این آیین نامه اینکه شرکت های بیمه مجاز به سرمایه گذاری های مختلف هستند، به نحوی این آیین نامه را اصلاح کنیم تا پرتفوی سرمایه گذاری داشته باشند و در زمان بروز خسارت به مشکل برخورد نکنند.
رییس کل بیمه مرکزی درباره نحوه ارزیابی پُرخطر بودن یک خودرو یک دارای چهار راننده مختلف در یک خانواده است، اظهار داشت: قانون بیمه ها را مکلف کرده که بیمه ثالث براساس ویژگی های مختلف صادر شود. وی افزود: یکی از روش های کاهش خسارت های غیرواقعی راننده محور کردن بیمه ثالث است.
رییس شورای‌عالی بیمه خاطرنشان کرد در حال حاضر برای خودرو بیمه نامه صادر می شود ولی قانون جدید می گوید با همکاری نیروی انتظامی، شاخص های مهم برای رانندگی را در نظر گرفته و رانندگان پُرخطر را از کم خطر تفکیک کنیم. سلیمانی گفت: در حال حاضر تا ٧٠ درصد از حق بیمه ثالث را برای راننده ها تخفیف می دهیم که رقم بسیار بالایی است.
وی درباره استقرار یک گروه ویژه در بیمه ایران و زیان انباشته ۶ هزار میلیارد تومانی در این شرکت گفت: یکی از وظایف بیمه مرکزی تمامی شرکت هاست. ما اطلاعات زیادی را از شرکت ها می گیریم و گاهی در قالب گروه های بازرسی در شرکت ها مستقر می شویم.
سلیمانی ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور نیز طبق قانون می تواند بازرسی های مختلفی داشته باشد. بیمه ایران سهمی ٣٣ درصدی از بازار بیمه کشور را در اختیار دارد و برنامه هایی برای کاهش زیان انباشته دارند و هیات مدیره آن شرکت بزودی این برنامه ها را اعلام خواهد کرد. وی ادامه داد: ارتباط بیمه مرکزی با سازمان های نظارتی ارتباط تنگاتنگی است و اطلاعات را در اختیار آنها قرار می دهیم.
سلیمانی نظارت را جزو حقوق قانونی نهادهای نظارتی دانست و افزود: در سراسر جهان در بحث بیمه ای خلاف ها و سوانح ساختگی را داریم و در ایران نیز این موضوع وجود دارد. رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه اطلاعات دوره ای بررسی می شود، گفت: ٣۶ میلیون انواع وسایل موتوری در کشور وجود دارد و تلاش داریم تا تخلفات را به حداقل برسانیم.
وی درباره اولتیماتوم به ١٣ شرکت بیمه ای با توانگری سطح پایین گفت: ما صورت های مالی و توانگری شرکت های بیمه را نظارت داریم ولی اولتیماتوم دادن و بحرانی توصیف کردن شرایط وجود ندارد. ما در کمیته صیانت از شرکت های بیمه برنامه های شرکت ها را بررسی می کنیم.

همکاری ١٣ شرکت بیمه اتکایی خارجی با ایران
وی افزود: ١٣ شرکت اتکایی از کشورهای مختلف که ارتباطی با آمریکا ندارند با ایران همکاری دارند زیرا بازار ایران جذاب است. رییس شورای عالی بیمه گفت: یک میلیارد دلار پیش از این از دولت برای پوشش های بیمه اتکایی در زمان تحریم تصویب شده بود که ما درخواست افزایش آن به ١.٢ میلیارد دلار را به کمیته ویژه تحریم داده ایم.
سلیمانی درباره عقب بودن ٢۶ درصدی نرخ حق بیمه شخص ثالث گفت: طبیعی است که معمولا آخر سال همنرخ حق بیمه ثالث و هم بحث مبلغ دیه از طریق قوه قضاییه اعلام می شود و ما در پایان اسفندماه در شورایعالی بیمه حق بیمه را تعیین می کنیم.
وی تاکید کرد که ضریب خسارت بیمه ثالث بیش از ١٠٠ درصد است که باید اصلاح شود. رییس کل بیمه مرکزی بر لزوم اصلاح ضریب خسارت بیمه تکمیلی نیز تاکید کرد و گفت: هم باید بخشی از پرداختی های مردم بابت درمان بازگردانده شود و هم شرکت ها توان جبران خسارت را داشته باشند.
سلیمانی تصریح کرد: دریافت حق بیمه پایین بابت حق بیمه تکمیلی درمان هنر نیست و بدنبال تعیین سقف و کف برای حق بیمه و خسارت ها هستیم و امیدواریم تا قبل از پایان سال ٩٨ این موضوع حل شود.
وی درباره بهادار کردن اوراق ریسک گفت: دستورالعمل این موضوع آماده شده و مجوز آن را از بورس گرفته ایم ولی باید مجوز دیگری را از دولت بگیریم. وی با بیان اینکه تبصره مورد نظر برای اجرای این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده است، افزود: امیدوار هستیم که با تصویب این تبصره در صحن علنی مجلس از سال آینده بتوانیم این اوراق را منتشر کنیم.
وی درباره همکاری با بانک مرکزی درباره خسارت های ارزی اظهار داشت: وقتی خسارتی ارزی وارد می شود بخشی را که حق بیمه ارزی گرفتیم، خودمان پرداخت می کنیم ولی اگر در این زمینه کسری داشتیم، می توانیم با نرخ سامانه نیما ارز مورد نیاز را تامین و خسارت را پرداخت کنیم.
رییس کل بیمه مرکزی درباره همکاری های اتکایی اظهار داشت: برخی از شرکت های بیمه اتکایی قراردادهای خود را با شرکت های ایرانی قطع کردند ولی ریسک آنها پوشش داده شده و بیمه مرکزی پوشش های اتکایی را در اختیار این شرکت ها قرار داده است