جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل بورس تهران با تشریح عملکرد بازار سرمایه طی ۱۰ ماه گذشته درخصوص روند عرضه های اولیه و نقش این بورس در روند غیر منطقی افزایش سهام برخی شرکت ها از جمله دو سهم پرنوسان توضیح داد. به گزارش جامع خبر، علی صحرایی در نخستین نشست خبری در جمع اصحاب رسانه که پس […]

جامع خبر(جامع نیوز):مدیرعامل بورس تهران با تشریح عملکرد بازار سرمایه طی ۱۰ ماه گذشته درخصوص روند عرضه های اولیه و نقش این بورس در روند غیر منطقی افزایش سهام برخی شرکت ها از جمله دو سهم پرنوسان توضیح داد.

به گزارش جامع خبر، علی صحرایی در نخستین نشست خبری در جمع اصحاب رسانه که پس از گذشت ۴ ماه از زمان انتصاب به عنوان مدیرعامل شرکت بورس تهران برگزار شد به تشریح عملکرد بازار سرمایه در ۱۰ ماه گذشته پرداخت.

وی با اشاره به اجرای برنامه ها در این مدت گفت: در نگاه نخست، افزایش کیک بازار سرمایه با ورود بیشتر شرکت ها به بورس در دستور کار قرار گرفت که این موضوع به شفافیت اقتصادی کمک کرده و نقدینگی سرگردان را وارد بازار سهام می کند.افزایش قدرت نقدشوندگی از دیگر برنامه در این جایگاه بود که با اجرایی شدن اصلاح ساختارهای بازار، میزان توقف نمادها کاهش قابل توجهی پیدا کرد. پیش از این میانگین توقف هر نماد در بازار سرمایه ۳۶ روز بود که پس از اجرایی شدن قوانین جدید، میانگین توقف نمادها به یک روز رسیده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه گفت: تمایل به سرمایه گذاری مستقلانه همواره وجود داشته، این در حالی است که با توجه به تخصصی بودن این بازار باید زمینه‌هایی فراهم شود تا ضمن فرهنگ‌سازی و آموزش مدل‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌داران را به سمت سرمایه گذاری از طریق ابزارهای غیرمستقیم هدایت کنیم.

بهبود زیرساخت‌های معاملاتی دنبال می شود

صحرایی با اشاره به گذشت ۱۱ سال از آغاز به کار سامانه معاملاتی گفت: بهبود زیرساخت‌های معاملاتی یکی دیگر از برنامه‌هایی است که بورس تهران آن را دنبال می‌کند. افزایش ابزارهای جدید معاملاتی با توجه به نیاز بازار نیز در دستور کار قرار گرفته و با تشکیل کمیته توسعه، محصول جدیدی به نام آتی سبد سهام به بازار معرفی شد که در این ۲۶ روز کاری توانسته کارنامه خوبی نشان دهد و حدود ۲ هزار و ۱۳۸ قرارداد معاملاتی را ثبت کند.

وی با استناد به آمارهای موجود درخصوص گزارش عملکرد ۱۰ ماهه بورس گفت: در این مدت شاخص کل بورس تهران رشد ۷۰ درصدی و شاخص هم‌وزن افزایش ۶۸ درصدی داشتند و طبق مقایسه‌های انجام شده، بورس تهران و فرابورس از نظر رشد شاخص، رتبه نخست را بین بورس های جهانی به دست آورده‌اند.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به رشد ۶۲ درصدی ارزش کل بازار و رشد ۸ درصدی ارزش اسمی آن گفت: این رشد نشان از ورود شرکت‌های جدید به بورس و افزایش سرمایه شرکت های موجود دارد. در این دوره ۳ شرکت و امروز هم یک شرکت دیگر با شفافیت کامل اطلاعات در بورس پذیرفته شده‌اند که ارزش بازار آنها( ۳ شرکت پذیرفته شده) حدود ۱۵.۵ هزار میلیارد تومان بوده است. از سویی دیگر در این دوره ۶ شرکت با توجه به مصوبه ناظران بورس تهران از این بازار خارج و به فرابورس منتقل شدند.

صحرایی با اشاره به رشد ۱۶۹ درصدی ارزش کل معاملات در این دوره گفت: حجم معاملات در بازار سرمایه نسبت به سال گذشته رشد ۱۲۲ درصدی را تجربه کرده و ارزش معاملات در صندوق‌های قابل معامله نیز رشد ۲۶۵ درصدی داشته است.ارزش بازار ۳۰ شرکت بزرگ برابر ۴۴۵ هزار میلیارد تومان و معادل ۷۱ درصد ارزش کل بازار است.ارزش اسمی بازار بدهی هم با ۲۹ اوراق مختلف مشارکت، صکوک و گواهی سپرده، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

وی درخصوص ترکیب معاملات به تفکیک حقیقی و حقوقی و صدور کدهای معاملاتی گفت: اشخاص حقیقی ۵۲ درصد خریدها و ۴۸ درصد فروش ها را پوشش داده اند و خالص جابجایی فروش حقیقی ها به حقوقی ها بیش از ۳.۵ هزار میلیارد تومان بوده است. در سال جاری بیش از ۱۷۷ هزار کد جدید معاملاتی در بورس تهران ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۰۹ هزار کد) افزایش ۶۲ درصدی نشان می دهد.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت اعضا گفت: تعداد ۱۰۶ شرکت کارگزاری در بورس فعالند که از این تعداد ۹۷ شرکت خدمات بر خط ارائه می کنند. آخرین تعداد ایستگاه های معاملاتی ۱۸۳۵ مورد، تالارهای اختصاصی ۲۴۴ مورد بوده است.از کارگزاران فعال، ۴۹ شرکت دارای مجوز مشاور پذیرش، ۲۱ شرکت مشاور عرضه، ۴۳ شرکت دارای مجوز سبد گردانی و ۵۴ کارگزار نیز دارای صندوق سرمایه گذاری مشترک بوده اند.

صحرایی درخصوص اقدامات اجرایی جهت توسعه فرهنگ سرمایه گذاری نیز گفت: از دیگر وظایف بورس تهران توسعه فرهنگ سرمایه گذاری است که بر این اساس ۱۵۸ هزارنفر ساعت آموزش برای سرمایه گذاران انجام شده که نسبت به سال قبل ( ۱۱۸ هزار نفر ساعت) افزایش ۳۴ درصدی داشته است. همچنین در حدود ۱۱۰۰ نفر ساعت هم صرفا برای ابزار آتی سبد سهام دوره آموزشی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه بین الملل تاکنون ۱۲ تفاهم نامه با بورس های جهان منعقد شده،گفت: در حال حاضر طی مذاکراتی که با بورس شانگهای صورت گرفته امضای تفاهم نامه و کارهای مشترک در حوزه زیرساخت با این بورس در حال برنامه ریزی و نهایی شدن است.

رشد صدور صندوق های سرمایه گذاری

مدیرعامل بورس تهران درخصوص عملکرد ۱۰ ماهه صندوق های سرمایه گذاری گفت: اکنون ۱۶۴ صندوق سرمایه گذاری در ۳ شکل وجود دارد که ۷۳ صندوق در زمینه درآمد ثابت، ۷ صندوق در حوزه بازار سهام و ۲۰ صندوق با ارزش کل ۱۴۱ هزار میلیارد تومان به صورت مختلط اداره می شوند. بررسی آمارها نشان می دهد صدور صندوق ها به ویژه از زمانی که بانک مرکزی نرخ های روزشمار را متوقف و اجرای آن را ماهانه کرد،افزایش پیدا کرده است.

صحرایی رشد ۲.۴ درصدی ارزش معاملات بر خط را دلیل تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری مستقل دانست و گفت: هیجانات و نوسانات این روزهای شاخص بازار سرمایه نیز نشان از حضور نو سهامداران در بورس دارد. از سوی دیگر رشد ۶۲ درصدی صدور کد بورسی در این دوره می تواند نوید حضور سرمایه جدید در بورس را بدهد. بررسی دفعات معاملات از ابتدای سال تا کنون نشان می دهد ۲۶ میلیون مرتبه معامله در بازار سرمایه انجام شده که این میزان نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۸ درصدی را تجربه کرده است.

روند عرضه های اولیه

وی درباره روند عرضه های اولیه نیز گفت: تاکید هیات مدیره بر این است که تا پایان سال عرضه های بیشتری صورت گیرد و برنامه ها متناسب با شرایط بازار است.همچنین از دستور کار بودن ابزارهای پوشش ریسک خبر داد که وارانت یا فروش کوتاه متناسب با تغییرات در زیرساخت به بازار ارائه خواهد شد.

صحرایی درخصوص نقش شرکت بورس در روند غیر منطقی افزایش سهام برخی شرکت ها از جمله “قشرین” و “چکارن” گفت: بخش ناشران حوزه عملکرد شرکت ها و بخش نظارت بر بازار دائما تغییرات قیمتی را رصد می کنند و بعد از تبادل نظر درباره این تغییرات تصمیم گیری می شود. نماد کارتن ایران با شفاف سازی ها ۱۰ بارمتوقف شده که جهت بررسی بیشتر به حالت تعلیق درآمد تا اطلاعات کامل تری را به بازار ارائه کند.قند شیرین خراسان هم جزو شرکت هایی است که پرونده آن به هیات پذیرش ارجاع شده تا درمورد ماندن یا خروج از بورس تصمیم گیری شود