جامع خبر(جامع نیوز) : صبح امروز معاون نظارت بر بورس‌ ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در «آیین راه اندازی معاملات قراردادهای اختیارمعامله زعفران در بورس کالا» با تاکید بر اینکه امروز شاهد راه اندازی یکی از مهمترین ابزارهای بازار سرمایه هستیم، گفت: به رغم آنکه ما تولید کننده اصلی زعفران در دنیا […]

جامع خبر(جامع نیوز) : صبح امروز معاون نظارت بر بورس‌ ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در «آیین راه اندازی معاملات قراردادهای اختیارمعامله زعفران در بورس کالا» با تاکید بر اینکه امروز شاهد راه اندازی یکی از مهمترین ابزارهای بازار سرمایه هستیم،

گفت: به رغم آنکه ما تولید کننده اصلی زعفران در دنیا هستیم اما نتوانستیم از منافع این محصول مهم‌ کشاورزی به درستی بهره ببریم.

به گزارش جامع خبر به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حسن امیری، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: متاسفانه در سال های گذشته با وجود سودآوری زعفران و ارزش مادی آن کشاورزان کمترین بهره را از کاشت این محصول داشته اند. اما با ورود زعفران به بورس کالا و ‌شکل گیری معاملات زعفران در بازار سرمایه بارقه های امید نمایان‌شد.

وی با بیان اینکه معاملات این محصول هم در بازار فیزیکی و هم در گواهی سپرده کالایی موفق بود، ادامه داد: از ابتدای امسال در بازار فیزیکی ۶۶ تن و در گواهی سپرده کالایی ۲۷ تن زعفران داد و ستد شد که این‌ میزان قابل توجه است.

امیری افزود: این روند معاملاتی بخشی از دغدغه کشاورزان در حوزه فروش محصول با قیمت های ارزان به واسطه ها را برطرف کرد.

معاون نظارت بر بورس ها و ‌ناشران سازمان بورس ضمن بیان اینکه موفقیت ابزارها وابسته به آموزش و فرهنگ سازی است و بخشی از این فرآیند بر دوش رسانه ها است، گفت: رسانه ها می توانند با انعکاس اشکالات و همچنین معرفی ابزارها به اصلاح ساختار ها کمک کنند.

وی به دو ویژگی قرارداد اختیار معامله اشاره کرد و گفت: آپشن به نسبت قراردادهای آتی، ریسک کمتری دارد و از طرف دیگر به سرمایه در گردش پایین تری نیاز دارد. همچنین این قرارداد مبنایی برای بیمه قیمت زعفران در آینده است که این مزیت بزرگ برای کشاورزان از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود.

امیری اظهار داشت: بورس کالا عملکرد بسیار مناسبی در حوزه ابزارسازی بخش کشاورزی داشته و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز زمینه ایجاد ابزارهای مالی جدید از جمله صندوق های کالایی محصولات کشاورزی در بورس کالا را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه بازارها همواره در دستور کار سازمان بورس است، گفت: وجود ابزارها به نقدشوندگی بازار سرمایه کشور کمک می کند. امیدواریم بورس کالا نیز در مسیر ابزار سازی به صورت مستمر پیش رود و یکی از حوزه هایی که اکنون نیز درحال پیگیری است موضوع صندوق های کالاهای کشاورزی است و می تواند در توسعه بازار موثر باشد.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان عنوان کرد: امیدواریم که با رونق معاملات محصولات کشاورزی از جمله زعفران در بورس کالای ایران، تعاونی ها و نهادهای مرتبط با بخش کشاورزی با ورود به بورس کالا از تامین مالی های سنتی و مبادلات ناکارآمد فاصله بگیرند.